• Anonym (Plastikoperation)

    Plastikoperation bekostad av regionen?

    Jag har jätteproblem med särade magmuskler och skulle därför vilja göra en bukplastik, men har inte råd att själv bekosta det, så jag undrar om man kan få hjälp från regionen, vilka krav som finns i så fall, osv. Finns det nån härinne som fått plastikoperation bekostad eller iaf delvis bekostat av regionen och vad för operation gjorde du i så fall och hur gjorde du för att få bidrag till det?

  • Svar på tråden Plastikoperation bekostad av regionen?
  • Anonym (F)

    Jag har ingen egen erfarenhet men jag tänker att det borde funka att gå via primärvården (vårdcentral, hälsocentral, närhälsan eller vad det nu kallas i din region).

  • fornminne

    Du kan inte få det bekostat av estetiska skäl, däremot om du har fysiska besvär av det. Gå i så fall via din vårdcentral. 

  • Anonym (Plastikoperation)
    Anonym (F) skrev 2024-04-16 05:15:05 följande:

    Jag har ingen egen erfarenhet men jag tänker att det borde funka att gå via primärvården (vårdcentral, hälsocentral, närhälsan eller vad det nu kallas i din region).


    fornminne skrev 2024-04-16 05:39:56 följande:

    Du kan inte få det bekostat av estetiska skäl, däremot om du har fysiska besvär av det. Gå i så fall via din vårdcentral. 


    Tack för era svar! Jag har vissa fysiska besvär av det, men ffa psykiska (som går långt, långt bortom simpel utseendefixering) - är det lönt att söka för det, eller är det helt kört oavsett? Alltså, är det enbart fysiska besvär som räknas, och i så fall, hur omfattande måste de vara?

  • Anonym (P)
    Anonym (Plastikoperation) skrev 2024-04-17 04:15:06 följande:
    fornminne skrev 2024-04-16 05:39:56 följande:

    Du kan inte få det bekostat av estetiska skäl, däremot om du har fysiska besvär av det. Gå i så fall via din vårdcentral. 


    Tack för era svar! Jag har vissa fysiska besvär av det, men ffa psykiska (som går långt, långt bortom simpel utseendefixering) - är det lönt att söka för det, eller är det helt kört oavsett? Alltså, är det enbart fysiska besvär som räknas, och i så fall, hur omfattande måste de vara?

    Om du inte ens orkar försöka så är ju frågan hur stora problem du har. Om du verkligen har stora problem så tar du väl alla chanser du får, eller? 


    Så varför inte ringa och boka tid, du har allt att vinna men inget att förlora. 

  • smulpaj01

    Jag tycker, obs t y c k e r att du borde få det bekostat även om det till största del handlar om ditt psykiska mående pga detta. Psyket är minst lika viktigt som fysiska besvär anser jag. 
    Så jag hoppas att du bokar tid och verkligen lägger fram hur du mår över detta, hur det begränsar ditt liv o.s.v. Önskar dig lycka till!

  • fornminne

    Har du fysiska besvär är det lönt att i alla fall försöka. Har ingen aning om hur omfattande de måste vara. Utseendemässiga problem beviljas ibland också, t ex synliga missbildningar. (Gäller främst ansiktet dock). Det som inte beviljas är rena skönhetsingrepp. 

  • fornminne

    Du kan alltså inte få det beviljat bara för att du vill ha snyggare mage. Men handlar det om så stora problem att det begränsar dig och sänker livskvaliteten, ihop med vissa fysiska besvär, är det värt ett försök.

    Gå via din vårdcentral och förklara hur du mår av detta, fysiskt och psykiskt. Sen görs en rimlighetsbedömning.

  • Anonym (Kvinna)

    På mig sydde dom magmusklerna samtidigt som dom gjorde annan plastik, det var dock inget jag hade sökt för eller ens visste att dom skulle göra. Men det var iaf regionen som gjorde. 

  • Anonym (Plastikoperation)
    Anonym (P) skrev 2024-04-17 07:03:03 följande:

    Om du inte ens orkar försöka så är ju frågan hur stora problem du har. Om du verkligen har stora problem så tar du väl alla chanser du får, eller? 


    Vad menar du med att jag inte ens orkar försöka? Var har jag sagt det?? Självklart tar jag alla chanser jag får - om jag får några! Men det är ju det min fråga gäller: om jag har någon chans. 
    Anonym (P) skrev 2024-04-17 07:03:03 följande:

     


    Så varför inte ringa och boka tid, du har allt att vinna men inget att förlora. 


    För det första vet jag inte vem man ringer (det är ju en av sakerna jag hoppas få svar på med denna tråd (se trådstarten: "...hur gjorde du för att få bidrag...")), och för det andra har jag ju det att förlora att jag riskerar att bli utskrattad om det är så att det är helt uteslutet. Alltså, om det är så att jag verkligen inte kan få hjälp med detta besparar jag mig helst skammen... men om det finns en liten - om än aldrig så liten - chans är jag definitivt beredd att ta risken att bli utskrattad, men då vill jag först veta att det faktiskt finns en (liten) chans.
  • Anonym (Plastikoperation)
    smulpaj01 skrev 2024-04-17 07:07:49 följande:

    Jag tycker, obs t y c k e r att du borde få det bekostat även om det till största del handlar om ditt psykiska mående pga detta. Psyket är minst lika viktigt som fysiska besvär anser jag. 
    Så jag hoppas att du bokar tid och verkligen lägger fram hur du mår över detta, hur det begränsar ditt liv o.s.v. Önskar dig lycka till!


    Åh, tack för ditt fina svar!!! Det gör mig modigare! Vet du vem man vänder sig till för att få hjälp med detta?
Svar på tråden Plastikoperation bekostad av regionen?