• Rosen1234

    Revolut bank

    Hej! Finns det någon här som har koll på Revolut bank. Har en ungdom hemma som laddat hem appen men jag ser ingen anledning riktigt till att ha den. Verkar mest handla om valutakurser, utlandshandel och kryptovaluta. Finns det fördelar eller är detta bara en onödig bank för en normalungdom.

  • Svar på tråden Revolut bank
  • Rosadrömmar


    Utforska


     


    Hej! Revolut är en digital bank som erbjuder en rad tjänster, inklusive valutaväxling och kryptovalutahandel. Här är några fördelar och nackdelar med Revolut:


    Fördelar:


    Ingen månadsavgift för Revolut Standard1.

    Bästa betalkortet för valutaväxling1.

    Tillgång till försäkringar, LoungeKey Pass, cashback etc. med Revoluts premiumprodukter1.

    Snygga specialdesignade kort1.

    Möjlighet att handla med till exempel guld och kryptovalutor via appen2.

    Dygnet runt-support via chatt2.

    Hög säkerhet med avgränsade konton2.

    Förmåner som lounge access i de högre medlemsnivåerna2.

    Sparfunktion2.

    Nackdelar:


    2 % avgift vid automatuttag efter 2000 kr/mån för baspaketet1.

    Du får inte något ränta på insatta pengar3.

    Appen kan vara lite svårnavigerad4.

    Det är viktigt att notera att fördelarna och nackdelarna kan variera beroende på individens behov och användning. För en ungdom som reser mycket eller handlar online i utländsk valuta kan Revolut vara en fördel. Men om dessa tjänster inte används ofta, kan det vara mindre fördelaktigt. Det bästa skulle vara att diskutera dessa punkter med din ungdom och se om fördelarna överväger nackdelarna i deras specifika fall.


     



    Utforska

  • Rosadrömmar
    Rosen1234 skrev 2024-04-15 19:50:36 följande:
    Revolut bank

    Hej! Finns det någon här som har koll på Revolut bank. Har en ungdom hemma som laddat hem appen men jag ser ingen anledning riktigt till att ha den. Verkar mest handla om valutakurser, utlandshandel och kryptovaluta. Finns det fördelar eller är detta bara en onödig bank för en normalungdom.


    Gå in på deras hemsida och läs https://www.revolut.com/sv-SE/
  • Rosen1234

    Jo, jag har gått in där och jag har frågat AI och jag har googlat i en evighet. Försöker få någon riktig person som svarar och inte ex. deras sida. Där är ju allt toppen. Letar efter ett opartiskt svar. Eller gärna flera opartiska svar.... Men tack för hjälpen!

  • Rosadrömmar
    Rosen1234 skrev 2024-04-15 20:11:17 följande:

    Jo, jag har gått in där och jag har frågat AI och jag har googlat i en evighet. Försöker få någon riktig person som svarar och inte ex. deras sida. Där är ju allt toppen. Letar efter ett opartiskt svar. Eller gärna flera opartiska svar.... Men tack för hjälpen!


    Okej av någon som använder Revolut bank
  • planerar barn123

    Jag övervägde Revolut ett tag efter att PFC la ner. Jag tror inte det är något fel på själva tjänsten, men ägarna är skumma ryssar och Revolut verkar frekvent förekomma inom pengatvätt så jag vill inte ha mina pengar hos dem av princip. Det blev Northmill istället för mig som ersättning för PFC.

  • Rosen1234
    planerar barn123 skrev 2024-04-15 21:18:27 följande:

    Jag övervägde Revolut ett tag efter att PFC la ner. Jag tror inte det är något fel på själva tjänsten, men ägarna är skumma ryssar och Revolut verkar frekvent förekomma inom pengatvätt så jag vill inte ha mina pengar hos dem av princip. Det blev Northmill istället för mig som ersättning för PFC.


    Tack. Men skulle du säga att det är något bra och nödvändigt för en tonåring eller är det onödigt? Inga utlandstransaktioner, inga växlingar, bara vanliga köp, lite lön, studiebidrag och Swish.
  • Daisy28
    Rosen1234 skrev 2024-04-16 15:07:03 följande:
    Tack. Men skulle du säga att det är något bra och nödvändigt för en tonåring eller är det onödigt? Inga utlandstransaktioner, inga växlingar, bara vanliga köp, lite lön, studiebidrag och Swish.
    Jämför med vad någon av de mer traditionella bankerna eller nätbankerna har att erbjuda.
  • Magnum442
    Rosen1234 skrev 2024-04-16 15:07:03 följande:
    Tack. Men skulle du säga att det är något bra och nödvändigt för en tonåring eller är det onödigt? Inga utlandstransaktioner, inga växlingar, bara vanliga köp, lite lön, studiebidrag och Swish.
    Det finns nog egentligen inte någon anledning för den tonåringen att ha det i så fall.

    En sak som gör att det är väldigt populärt, är att du kan göra betalningar från användare till användare, precis som med Swish. På det sättet så kan en person som befinner sig i Sverige, men inte har tillgång till Swish, ändå ta emot betalningar från Svenskar, vilket kan vara bra t ex om du ska köpa droger, sexuella tjänster och liknande som brukar vara olagligt. Det är m a o rätt så poppis i den "undre världen" som alternativ till kontanter.
  • Rosen1234
    Magnum442 skrev 2024-04-17 09:56:10 följande:
    Det finns nog egentligen inte någon anledning för den tonåringen att ha det i så fall.

    En sak som gör att det är väldigt populärt, är att du kan göra betalningar från användare till användare, precis som med Swish. På det sättet så kan en person som befinner sig i Sverige, men inte har tillgång till Swish, ändå ta emot betalningar från Svenskar, vilket kan vara bra t ex om du ska köpa droger, sexuella tjänster och liknande som brukar vara olagligt. Det är m a o rätt så poppis i den "undre världen" som alternativ till kontanter.
    Tack så väldigt mycket för ett konkret, tydligt och enkelt svar! 
  • planerar barn123
    Magnum442 skrev 2024-04-17 09:56:10 följande:
    Det finns nog egentligen inte någon anledning för den tonåringen att ha det i så fall.

    En sak som gör att det är väldigt populärt, är att du kan göra betalningar från användare till användare, precis som med Swish. På det sättet så kan en person som befinner sig i Sverige, men inte har tillgång till Swish, ändå ta emot betalningar från Svenskar, vilket kan vara bra t ex om du ska köpa droger, sexuella tjänster och liknande som brukar vara olagligt. Det är m a o rätt så poppis i den "undre världen" som alternativ till kontanter.
    Håller med om att det inte är nödvändigt för en tonåring att använda Revolut, men jag tror inte man måste vara orolig att tonåring använder det till något dåligt/olagligt. Bland utbytesstudenter på universitetet har jag hört att det är populärt just eftersom man kan "Swisha" mellan varandra, och det är rätt meckigt att skaffa Swish om man endast är i Sverige en termin eller två.
Svar på tråden Revolut bank