• MsM84

    Endast ena syskonet bjuds på kalas

    Om ni tänker er två grannfamiljer som ofta umgås tillsammans, och barnen ofta spontanleker med varandra. Ett barn fyller år och det har tidigare bjudit båda grannbarnen innan, men nu bjuder det bara ena för det är bara det barnet som det uppskattar att leka med idagsläget (men ibland umgås hela familjerna och då leker alla med alla). Tidigare har barnet oftast lekt med det andra syskonet. Skulle ni tillåta det som förälder? Hur skulle ni resonera om ni fick en sån inbjudan? Barnen i familjerna är 6-10 år gamla.

  • Svar på tråden Endast ena syskonet bjuds på kalas
  • Zouxman

    Är det en så stor åldersskillnad som 4år så skulle jag förstå detta och låta ena barnet gå.

  • cosinus

    Ja det hade hade jag tillåtit.

    måste ju vara ett rätt vanligt scenario att syskon i olika konstellationer ibland leker ihop och ibland bara med den ena i syskonskaran.

    Har söner med knappa två år mellan och här har vi alltid sagt att leker man på rummet eller går iväg till en kompis behöver man inte ha med brorsan men vill man leka i gemensamma utrymmen så får även syskonet vara med. Oftast har ju kompisarna haft en av sönerna de kommit hit för primärt och sen är det mer bonus om det funkar att leka alla vissa dagar. Jag ser det inte som konstigt om enbart ena blir bjuden på kalas. 

  • MsM84
    Zouxman skrev 2024-04-14 18:37:58 följande:

    Är det en så stor åldersskillnad som 4år så skulle jag förstå detta och låta ena barnet gå.


    Nej det är det mellan alla barnen i familjerna. Barnet som bara bjuder ena har lika stor åldersskillnad till båda syskonen men ena är äldre och andra yngre. Ca 1,5 år till båda.
  • MsM84
    cosinus skrev 2024-04-14 18:38:46 följande:

    Ja det hade hade jag tillåtit.

    måste ju vara ett rätt vanligt scenario att syskon i olika konstellationer ibland leker ihop och ibland bara med den ena i syskonskaran.

    Har söner med knappa två år mellan och här har vi alltid sagt att leker man på rummet eller går iväg till en kompis behöver man inte ha med brorsan men vill man leka i gemensamma utrymmen så får även syskonet vara med. Oftast har ju kompisarna haft en av sönerna de kommit hit för primärt och sen är det mer bonus om det funkar att leka alla vissa dagar. Jag ser det inte som konstigt om enbart ena blir bjuden på kalas. 


    För att förtydliga har standard varit att två av barnen leker. Den senaste tiden (någon månad) har det ena barnet valt att leka mer med det andra syskonet och ibland båda. 
  • Zouxman

    Ja, vi har två döttrar, ena 3 andra 5 och grannen har bjudit 5åringen på 6årskalas. Hon är alltså ytterligare ett år äldre än vår äldsta, full förståelse för att 3åringen inte är bjuden. Men de leker tillsammans både ute, fak och inne hemma.

  • MsM84
    Zouxman skrev 2024-04-14 18:44:59 följande:

    Ja, vi har två döttrar, ena 3 andra 5 och grannen har bjudit 5åringen på 6årskalas. Hon är alltså ytterligare ett år äldre än vår äldsta, full förståelse för att 3åringen inte är bjuden. Men de leker tillsammans både ute, fak och inne hemma.


    Där ser jag det som fullt naturligt. För mig blir det däremot en annan sak när två barn tidigare har lekt själva (och de andra syskonen har lekt själva) och konstellationen på sistone har förändrats så att båda syskonen i ena familjen vill leka med ena barnet i andra familjen om de bara leker två barn. 
  • Grönvarg

    Om de leker ihop ofta kan du ju fråga om den andra får ta och komma den med. 

  • Spucks

    Nej, detta hade jag inte tillåtit som förälder. Är man kompis med båda syskon, bjuder man båda.

  • Mrs Moneybags

    Jag brukar nog bara bjuda de barn som mitt barn umgås med och som han anser vara kompisar. De flesta har ju syskon och då skulle det bli väldigt många att bjuda annars. 


    Vi umgås mycket med en familj men inte bjuder jag lillasyster till min sons kalas där det bara är pojkar i samma ålder. Hon skulle nog inte ens tycka det var kul att vara enda tjejen och två år yngre. De umgås ju mycket ändå och ger varandra presenter och så. Men han är inte bjuden till hennes kalas heller, förstås. 


    Sedan beror det även på vilken sorts kalas det är. Gokart eller paintball eller bara lekar och tårta? Vissa aktiviteter har ju åldersgräns mm. 

Svar på tråden Endast ena syskonet bjuds på kalas