• lindaosterholm

    Osäker på pappan till min dotter..

    Hej, 

    Är i stort behov av råd! jag och min sambo har varit tillsammans i snart tre år och vi har en dotter på 5 månader. 


    Innan detta förhållande lämnade jag ett 8 år långt förhållande (vi var förlovade) för att min dåvarande fästman kom fram till att han inte vill ha barn. När jag träffade min nuvarande partner var jag redan på första dejten väldigt tydlig med vad jag vill i livet. jag sa bestämt att jag vill ha barn och jag vill uppfostra mina barn i ett hus på landet. Jag är själv uppvuxen mitt på landet och trivs ute i lugn miljö, det handlar om livskvalite för mig! Han förstod och sa att han kan tänka sig samma sak.

    vi inledde en relation först på distans eftersom jag bodde utomlands när vi träffade. Ca. 1 år efter att vi träffades flyttade jag tillbaka och in i hans lägenhet. Ytterligare 1 år senare blev jag gravid och vi konstaterade att vi behöver en större bostad. jag föreslog såklart genast hus men då ville han inte det, han ville köpa lägenhet. Hans argument var att min lön var lite för låg (doktorerar för tillfället, ingen jättebra lön men helt okej som ökar för varje år) och att vår relation inte var där (fast vi väntade barn..). jag gick efter mycket om och men med på att köpa lägenhet och sa att jag max vill bo i lägengeten i 3 år, sedan hus. Nu har vi bott i lägenheten i 1 år och jag vantrivs så mycket. Vi har högljudda och otrevliga grannar, konstant tobaksrök på balkingen och allmänt stökigt i husbolaget! jag vill inte bo här längre så efter ganska mycket bråk har jag och sambon kom överens om att sälja och hyra en bostad istället. Dock har precis mitt drömhus kommit till salu och som vi har råd med! Ett barnvänligt område i en by där jag själv vuxit upp och älskat!! Mina föräldrar bor nära och jag har flera bekanta som precis har fått barn nära till. Perfekt för vår lilla tjej! Men min sambo vill inte. Han tycker det är för dyrt och att vår relation inte är redo pga mycket problem och bråk med den här lägenheten. Jag håller med om att vår relation inte har varit toppen men typ alla våra bråk har grundat sig i alla problem med lägenheten. Jag tror verkligen att vår relation skulle blomstra i detta hus och vår flicka skulle få det så bra! Men han vill inte ens gå på visningen. jag börjar överväga vår relation.. att uppfostra mina barn på landet har alltid varit viktigt för mig och jag trivs verkligen inte i stan. Det känns som att jag bara får en massa ursäkter och undanflykter av min sambo och han har förklarat att han hellre går skillda vägen än bosätter sig i detta hus..vad ska jag göra? Hur borde jag prioritera?

  • Svar på tråden Osäker på pappan till min dotter..
  • lindaosterholm

    jag vill ju inget annat än att få vara med mitt barn på heltid. Men jag känner mig också olycklig i stan. Behöver natur och lugn för att må bra och vill kunna ge mitt barn frihet att springa runt hur hon vill utan traffikerade vägar och allt annat som kommer med straddling, som jag också upplyste min sambo om dag 1..

  • Hermis123

    Fråga är om ni har gemensam vårdnad, så kan du inte ens ta barnet och flytta ändå utan måste flytta själv!

  • Bergegardh

    Du har fastnat i fel tankebanor tyvärr. Din idee är såklart väldigt bra men är det verkligen ett måste för att du ska må bra? Du fick ditt efterlängtade barn. Varför fastnar på att ni inte kan bo i lägenhet. Det verkar inte heller som att du vet varför din sambo föredrar lägenhet? Kanske ni kan komma överens om något mellan ting. Kan ni spendera era helger hos morföräldrar, i skogen eller liknande? Ni kanske behöver något slags samtals stöd. 

    Mitt råd är att släpp på kraven. Din relation till din sambo är nog viktigare än. Låt han öppna upp sig så du kan se problemet från hans perspektiv. Då kan du se bra lösningar även om tålamod ibland behövs.

  • Tow2Mater

    Föreslå att om ett år börjar ni titta efter hus. Och låt bli att tjata och bråka om bostad under det året, så han kan se att er relation fungerar.

Svar på tråden Osäker på pappan till min dotter..