• Ems99

    Sluta amma till sömns men samsova?

    Sluta amma till sömns men samsova?

    Jag har fastnat inträdet där jag ammar till sömns. nu är han 6 månaders och känner att jag vill sluta. Hade inte varit några problem om det inte var för att nattningarna tar sån lång tid. Somnar ofta efter 5-10 min men jag blir ofta kvar i sängen med honom uppemot 1-1,5 h. Igår påbörjade jag det och har valt att minska ner på tiden mellan amning och sömn. Vill egentligen inte börja vagga men känner att det är nog bäst alternativ här. Vaggade ståendes men var även tvungen att amma ståendes, när han precis skulle somna drog jag ur. Tog några försök men till slut somnade han så, la ner, vaknade och var ledsen men sjunger, håller en hand och vaggar hans crib (har sådana där bedrockers/vyjssanlulltassar). Till slut somnade han, men uppenbart ledsen:( fick köra samma procedur 3 ggr (efter 30 min, 30 min och 45 min) till under kvällen tills jag själv skulle gå och lägga mig. Då vaknade han direkt och ville börja snutta, sover uppenbart. Eftersom jag själv skulle lägga mig så orkade jag inte göra samma procedur igen. Jag har inga problem att han snuttar/ammar på natten. vi sover jättebra tillsammans men blir osäker på om jag ger honom mixade signaler? Kan man sluta amma till sömns men fortfarande samsova? Vi har inget eget rum till honom så det är enklast att han sover i sitt crib och jag sen flyttar honom till sängen. Mitt mål är inte att han ska somna helt självständigt, har inga problem att hjälpa honom men vore skönt att under kvällen att det tex skulle hjälpa med endast en hand eller sång. Är osäker på om detta är rätt tillvägagångssätt? någon annan som slutat amma till sömns men samsovit och gjort det enkelt för sig på natten och låtit sin bebis snutta? kan tillägga att han såklart inte tar napp och vi kämpar lite med nån typ av snutte men än så länge inte intressant. 
Svar på tråden Sluta amma till sömns men samsova?