• Ramsa

    Sony a7 ii

    Hej någon som har sony a7 ii
     
    Hur ta man kort suddigt bakgrund? Alltså bara bakgrund som ska suddigt mem

    ej själva bilder. Ser ex på bild som jag befogat.

    Försökte ta kort men det gick ej kanske måste göra någon på inställning. Någon som kan hjälpa mig ? 
    Detta är min objektiv 

    Sony FE 28?70 mm f3,5?5,6 OSS

  • Svar på tråden Sony a7 ii
  • Anonym (Amatör_fotograf)

    Effekten du är ute efter uppnår du genom att anpassa skärpdjupet, i princip så ju större bländare ( lägre F tal) du använder desto mer effekt.

    A7 ii är full format om jag inte minns fel vilket är en bra förutsättning, testa ta bilder i bra ljus med så lågt iso som möjligt och dra ner bländaren till 3,5 vilket är det lägsta ditt objektiv klarar. uppnår du inte effekten då så behöver du nog ett objektiv som släpper in mer ljus typ F 2,8 eller lägre. 


    googla på Bokeh så kan du läsa mer om just det du söker :)

    lycka till ! 

  • Ramsa
    Anonym (Amatör_fotograf) skrev 2024-04-12 18:38:34 följande:

    Effekten du är ute efter uppnår du genom att anpassa skärpdjupet, i princip så ju större bländare ( lägre F tal) du använder desto mer effekt.

    A7 ii är full format om jag inte minns fel vilket är en bra förutsättning, testa ta bilder i bra ljus med så lågt iso som möjligt och dra ner bländaren till 3,5 vilket är det lägsta ditt objektiv klarar. uppnår du inte effekten då så behöver du nog ett objektiv som släpper in mer ljus typ F 2,8 eller lägre. 


    googla på Bokeh så kan du läsa mer om just det du söker :)

    lycka till ! 


    Hej igen . Har försökt som du säger har dra ner till 3,5 men backrund blir ej suddigt. Vad är anledningen det blev så ? 

    Jag vill suddigt bakgrund men det fick ej.
Svar på tråden Sony a7 ii