• Anonym (Trebarnspappan)

    Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?

    Jag lever sedan c:a 10 år i en relation med en arbetslös sambo (hon har aldrig jobbat sen vi flyttade ihop). Vi har numera flera barn och trots att jag tjänar 50 000 kr i månaden så är sparandet lågt. Min sambo ger mig 2500 kr i månaden vilket täcker 20 procent av boendekostnaderna. Hon betalar inga räkningar förutom sitt mobilabonnemang.


    Hon handlar en del livsmedel och hygienartiklar men jag tycker inte det är så mycket.


    Jag har pratat lite löst om att jag skulle vilja se vad hon lägger pengar på för att vi ska få en bättre översikt över ekonomin. Jag har sagt det för att jag tycker hon borde visa det på eget initiativ. Men inget har hänt. 


    Jag har mina misstankar om att hon har en del sparande som hon inte berättat om då hon ibland kan åka på dyra aktiviteter. Men jag har egentligen ingen aning.


    Jag funderar nu på att ta det ett steg längre och var mer bestämd. Men risken finns väl att hon protesterar då hon tidigare har protesterat för liknande saker av integritetsskäl. Men det förstör väldigt mycket när ens partner vill dölja saker där det egentligen inte finns en anledning att dölja. Det föder bara misstankar. 


    Tycker ni att jag har moraliskt rätt att se hennes bankkonto? Isf hur bör jag lägga fram det?


     

  • Svar på tråden Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?
  • Anonym (123)

    Lever man ihop, har barn ihop och den ene i princip försörjer den andre tycker jag att man ska vara öppen med ekonomin från båda håll. Föreslå att ni ska ha gemensam ekonomi så får du se hur hon tar det. Säger hon nej kanske hon har något att dölja.

  • Anonym (Mia)

    Ja, lever man tillsammans så tycker jag att man ska vara ärliga och öppna om sin ekonomi. 


     

  • EpicF

     Nej, du har ingen rätt att se hennes bankkonto. Inte ens moraliskt. 

    Men lever man i en relation med barn bör man vara öppen om sin ekonomi med sin partner. Trots allt har man barn att försökra och ett hushålla att betala. 

  • Anonym (Spara)

    Du ska i alla fall inte lägga fram det som "jag tror du gömmer pengar, visa dina konton!"...

    Däremot kan du ta upp till diskussion att priserna har ökat och att du skulle vilja gå igenom ekonomin med intäkter och utgifter, för att se över om det är något ni kan ändra på för att få mer pengar över. Och så sätter ni er med excel eller rutat papper, och varsin skärm som är inloggad på banken, och så skriver ni upp inkomster, alla utgiftsposter samt (officiellt) sparande per månad. Om hon har en väldigt stor post "övrigt" eller pengar som är oklart var de tar vägen, så blir det läge att diskutera vad hon gör med dem och om hon kan bidra mer till den gemensamma kassan. Med det sagt så lägger hon troligen mer på mat än vad du tror. Mat har blivit DYRT. Är det hon som främst är ansvarig för inköp av barnkläder så har du ett annat slukhål där. Men det märker ni när ni summerar ihop var och ens utlägg. 

  • Anna7719

    Om hon är arbetslös har hon väl a-kassa?
    Hon får betala 50/50 om ni har delad ekonomi tänker jag.
    Såvida hon inte kan visa att hon har tex 15 000 och du 50 000 då får ni räkna ut procentuellt eller slå ihop ekonomin.

  • Anonym (Lena)

    Ja ni får komma överens. Du får ta upp att du skulle vilja veta hur mycket hon lägger på olika saker. Hon kanske inte behöver visa dig hennes kontoutdrag utan kan skriva ner summorna på ett papper till dig på hur hennes budget ungefär ser ut om hon tycker att det känns kränkande. 
    Det skulle nog kännas som att om man bad om kontoutdrag eller så skulle man själv tror, iallafall jag att man var misstänksam och leta efter något annat.
    Ni får bestämma hur ni ska ha det ekonomiskt och vad ni tycker är viktiga gränser.
    Är det okej om ni går igenom varandras telefoner? Är det okej att gå igenom varandras bankkonton? Om du öppnar med att hon får kolla igenom ditt först kanske hon känner sig tryggare.

  • MsM84
    Anonym (123) skrev 2024-04-12 10:32:45 följande:

    Lever man ihop, har barn ihop och den ene i princip försörjer den andre tycker jag att man ska vara öppen med ekonomin från båda håll. Föreslå att ni ska ha gemensam ekonomi så får du se hur hon tar det. Säger hon nej kanske hon har något att dölja.


    Jag håller med men vill tillägga att när den ena tar en väldigt stor del av kostnaderna så här anser jag inte man har rätten att kräva separat ekonomi.
  • Anonym (Jossan)

    Nej, det tycker jag inte att du har. Däremot rekommenderar jag att ni styr upp er ekonomi lite mer. Ställ upp alla utgifter och intäkter och fördela utgifterna mellan er på ett sätt ni är överens om. Eller, ännu bättre, skaffa ett gemensamt konto där ni sätter in en överenskommen summa var varje månad. Sen betalar ni gemensamma utgifter därifrån. Att ha otydlig uppdelning är som gjort för konflikter. 


    Vad har din sambo för inkomst? Barnbidraget? Soc? 

  • Anonym (Trebarnspappan)
    Anonym (123) skrev 2024-04-12 10:32:45 följande:

    Lever man ihop, har barn ihop och den ene i princip försörjer den andre tycker jag att man ska vara öppen med ekonomin från båda håll. Föreslå att ni ska ha gemensam ekonomi så får du se hur hon tar det. Säger hon nej kanske hon har något att dölja.


    Jag föreslog det tidigare vilket hon dessutom skulle tjäna massor på. Men hon sa blankt nej och blev lite upprörd. Sen vet jag inte om hon förstår vad det innebär.
Svar på tråden Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?