• Anonym (Osäker)

    Klarar jag mig ekonomiskt efter separation?

    Jag ska separera från min sambo och bo själv med mina 2 barn (5 och 9 år) på halvtid. Har räknat lite på hur ekonomin kommer se ut. Har kommit fram till följande:


     


    Inkomst lön + barnbidrag: 29 000 


    (Inte räknat med bortfall för vab/sjukdom)


     


    Boende (hyra, el, försäkring, internet)


    8000:-


    Bil (lån, skatt, försäkring, besiktning, däckhotell, obligatorisk bensin)


    2100:-


    Mat för vuxen + 2 barn på halvtid


    5300:-


    Förbrukningsvaror (toapapper, hushållspapper, soppåsar, tvättmedel, städgrejer osv)


    200:-


    Barnens utgifter (barnomsorg, försäkring, aktiviteter, kläder)


    1900:-


    Telefoni (mobil för mig + 1 barn)


    400:-


    Övrigt (gymkort crossfit, Spotify, streamingtjänster)


    1200:-


    Lån (CSN + privatlån)


    3200:-


    Sparande


    3000:-


    Totalt: 25 400 :-


    Alltså totalt 3600:- kvar när allting är betalt inklusive 3000 i sparande. 


     


    Räcker verkligen 3600/månad? Om det blir mycket vab eller sjukdomar en månad blir ju den siffran närmare 0.. Hjälp blir så osäker på om jag kommer klara mig själv och mina barn.


  • Svar på tråden Klarar jag mig ekonomiskt efter separation?
  • Anonym (Mia)

    Vad ska de 3 600 räcka till?

    Du får väl spara mindre de månader pengarna inte räcker.

    Sedan kan du nog dra ner lite på t ex maten. 

  • Fjäril kär

    Ðu kan söka bostadsbidrag .

    Sen kanske du får revidera din budget när du bott ensam ett par månader och på riktigt ser hur ekonomin fungerar.  Jag tänker  att den budget du satt nu är mycket utifrån den ekonomiska standard du lever i med två inkomster. Du kanske behöver tänka om där och räkna en mer stram budget där du kanske får spara mindre, se över fasta kostnader riktigt kritiskt och omvärdera vad du faktiskt behöver och har råd med.  

    Sen får du också fundera på vad pengarna som är kvar ska räcka till?  Hur mycket finns sparat och vad ska dom användas till?  

  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Mia) skrev 2024-04-11 22:03:43 följande:

    Vad ska de 3 600 räcka till?

    Du får väl spara mindre de månader pengarna inte räcker.

    Sedan kan du nog dra ner lite på t ex maten. 


    Min tanke är att de ska räcka till annat man behöver köpa i månaden t.ex hårprodukter, shopping, extra bensin för att kunna åka till min familj/släkt, evenemang/aktiviteter med kompisar osv. 

  • Anonym (Osäker)
    Chocofudge skrev 2024-04-11 22:07:25 följande:

    Spara 3000 kr i månaden som ensamstående är mycket. Jag sparar oftast 0 kr  // Obestämd


    Känns som man ändå behöver ett bra sparande för oförutsedda saker då man ensam har ansvar för allt som ensamstående.. därför jag är orolig och vill att allting ska klaffa.
  • Anonym (Osäker)
    Fjäril kär skrev 2024-04-11 22:11:53 följande:

    Ðu kan söka bostadsbidrag .

    Sen kanske du får revidera din budget när du bott ensam ett par månader och på riktigt ser hur ekonomin fungerar.  Jag tänker  att den budget du satt nu är mycket utifrån den ekonomiska standard du lever i med två inkomster. Du kanske behöver tänka om där och räkna en mer stram budget där du kanske får spara mindre, se över fasta kostnader riktigt kritiskt och omvärdera vad du faktiskt behöver och har råd med.  

    Sen får du också fundera på vad pengarna som är kvar ska räcka till?  Hur mycket finns sparat och vad ska dom användas till?  


    Jag tjänar 36 000 brutto så har för bra inkomst för bostadsbidrag. 


    Sparandet ska användas till oförutsedda utgifter som service på bilen, extra dyr el, läger för barnen osv. 


    Det som blir kvar ska gå till övriga saker man behöver/vill köpa i månaden såsom smink, hårprodukter, extra bensin för att kunna åka och hälsa på släkten, aktiviteter med kompisar osv.

  • Anonym (Didi)

    Ja du kommer garanterat att klara dig. Du har ett sparande i budgeten och går på plus 3600 kr. Du kan ju välja att spara dessa eller delar av dem de månader det går.

    Du kan också se över övrigt på 1200 kr. Behövs gymkort eller kan du träna hemma? Måste du ha flera streamingtjänster på samma gång? Du kan ju absolut behålla denna utgift utan problem, men om du skulle behöva så finns ju möjligheten att avbryta eller pausa dessa utgifter.

    Barnens utgifter 1900 är det 50% av totalsumman?

    Mat på 5300 är vad jag betalar för mig och två tonåringar på heltid så det bör du också kunna dra ner på för att få loss extra.

    Men om man ser till den inkomst och utgifterna du faktiskt har, så har du ju 7800 över när dessa är betalda (3000 som du sparar, 3600 som du får över och 1200 i nöjesutgifter) Det går ju absolut att leva på! 

  • Anonym (Ida)

    Klart man blir orolig, men vad ska du göra då? Det får ju räcka helt enkelt. Man får snåla som ensamstående. Inte lätt. Men du ser ut att klara det bra.

  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Didi) skrev 2024-04-11 22:19:49 följande:

    Ja du kommer garanterat att klara dig. Du har ett sparande i budgeten och går på plus 3600 kr. Du kan ju välja att spara dessa eller delar av dem de månader det går.

    Du kan också se över övrigt på 1200 kr. Behövs gymkort eller kan du träna hemma? Måste du ha flera streamingtjänster på samma gång? Du kan ju absolut behålla denna utgift utan problem, men om du skulle behöva så finns ju möjligheten att avbryta eller pausa dessa utgifter.

    Barnens utgifter 1900 är det 50% av totalsumman?

    Mat på 5300 är vad jag betalar för mig och två tonåringar på heltid så det bör du också kunna dra ner på för att få loss extra.

    Men om man ser till den inkomst och utgifterna du faktiskt har, så har du ju 7800 över när dessa är betalda (3000 som du sparar, 3600 som du får över och 1200 i nöjesutgifter) Det går ju absolut att leva på! 


    Tack för ditt svar!


    1900 är 50% av totalsumman ja. Barnomsorg 1000, försäkring 400, aktiviteter 200, kläder 300 = 1900

    Var svårt att sätta budget för mat men kanske är rimligt att kunna dra ner mer där, det får tiden utvisa. 


    Känns tryggare när jag läser ditt svar.

  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Ida) skrev 2024-04-11 22:20:49 följande:

    Klart man blir orolig, men vad ska du göra då? Det får ju räcka helt enkelt. Man får snåla som ensamstående. Inte lätt. Men du ser ut att klara det bra.


    Kommer inte separera om jag och mina barn inte kommer ha det bra. Så illa är det inte i relationen, då accepterar jag att leva mer som vänner om jag och barnen själva inte kan ha det bra ekonomiskt.
Svar på tråden Klarar jag mig ekonomiskt efter separation?