• Lillblomman

    Kan jag ta med den hemlösa katten från Spanien?

    Hej,
    Jag befinner mig just nu i Spanien med min husbil, och har varit här över vintern, alltså i flera månader utan att ha stött på ett enda djur som varit i nöd.

    Snart dags för mig att återvända till Sverige, och tror ni inte att jag precis när jag skulle lämna platsen jag stått på hela vintern, så kommer det fram en katt till mig och skriker efter mat...jag är en stor djurvän, därför klarar jag inte av att se djur i nöd, så jag gav den mat. Nu har vi skapat ett band, och jag undrar hur jag ska gå till väga om jag vill ta med katten till Sverige? Vad är första steget och hur lång tid tar processen att föra ut katten från Spanien? Någon som vet? Den kanske inte ens ÄR hemlös, och hur vet jag det? Den är väldigt tam, trevlig och social...
    Tacksam för snabba svar, då jag snart måste börja fundera på att åka härifrån...Det är helt hjärtskärande att lämna katten här när jag åker norrut...

  • Svar på tråden Kan jag ta med den hemlösa katten från Spanien?
  • Anonym (Tull tull)

    Pass till katten skaffar du hos en veterinär.

  • Jemp

    Och ja givetvis måste du först vara säker på att den är hemlös. Börja med att prata med närboende, nästa steg är väl att kolla om den är chipmärkt hos veterinär. Vet inte hur vanligt det är i Spanien. Ska man jämföra med svenska förhållanden så är ju en välmående katt som söker kontakt och mat inget att oroa sig för/ingen anledning att tro på hemlöshet. 


    Det tar alltså 3 veckor efter vaccination (se länken ovan) att få resa. 


    Se till att ni också uppfyller kraven för de länder ni bilar igenom. 

    Om/när ni kommer till Sverige behöver du såklart också veta så du kan ta hand om den, registrera, kastrera osv. 

  • Anonym (?)

    Det lär bli en mycket dyr katt innan den är i Sverige. Dessutom kommer det ta en hel del tid och krångel.
    Är också både djur och kattvän och konstaterat att det finns ett gäng omplacerings-katter som är leveransklara med alla papper och vaccinationer klara här hemma.
    Bara en tanke .. om man vill göra gott för ett djur.

  • Anonym (Nino)

    Kontakta lokala polisen och fråga hur du ska göra. Hör dig för med folk som bor i närheten om de vet var katten bor.

    Du kan så klart inte ta med dig katten. Någon på plats får ta över jobbet att hitta ägaren. Det kanske finns någon djurskyddsklubb. 


    Typ alla katter skriker efter mat, även om de fick ett stort lass kalkon i gelé för en halvtimme sedan. Min katt äter som om den aldrig fått mat någonsin när jag tar fram våtfodret, även om den har ständig tillgång till torrfoder.


    Är katten inte skygg, utmärglad och ovårdad tillhör den troligen någon. 

  • Sunflora

    Katten måste vara vaccinerad, ID märkt och ha ett pass. Grundvaccinationen mot rabies ska ges med 3-4 veckors mellanrum efter sista sprutan måste ni vänta 21 dagar innan ni reser med katten. Du eller någon annan kommer alltså behöva stanna med katten i Spanien i minst 6 veckor. 


    Fråga folk i området om de vet vems katten är och sätt ut lappar. 

  • Anonym (Nino)

    Tips till en annan gång: mata inte andras katter. När du gör det finns risken att katten flyttar in hos dig och någonstans sitter en ledsen och orolig kattägare och undrar vad som har hänt med hens kisse. 


    Mata bara katter som är uppenbart ovårdade. 

Svar på tråden Kan jag ta med den hemlösa katten från Spanien?