• Anonym (Henry)

    Anonymt tips om mig till polisen

    Jag är i en vårdnadstvist och nu har (vem jag tror) min granne som också är kompis till andra föräldern tipsat polisen "anonymt" om mitt narkotikabruk. Polisen har gjort en orosanmälan till soc.

    Kan jag göra en polisanmälan om förtal och på så sätt få reda på vem som tipsat anonymt? Det borde väl räknas som falsk tillvitelse eller förtal? 

    Grannen är kompis med mitt barns andra förälder och har allt att vinna på att få mig att se dålig ut iochmed vårdnadstvisten. 
    Visst kan det vara förtal även om det skulle vara "sanna anklagelser"?

  • Svar på tråden Anonymt tips om mig till polisen
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

    Det kan vara förtal även om det är sanna uppgifter.  Men spelar det någon roll? Orosanmälan är ju redan gjord och soc kommer starta en utredning.  
    Vad gäller det för drog?

  • Anonym (Ehum)

    Det är inte förtal att tipsa polisen om ett brott nej. Det är heller inte förtal att polisen gör en soc-anmälan.


    Annars skulle ju inga brott kunna anmälas och inga missförhållanden anmälas till soc...

  • Anonym (SL)

    Nja..
    Jag ställer mig väldigt tveksam till detta.
    För det första är anmälan anonym och du vet inte med säkerhet att det är din granne. Varför skulle en anmälan om förtal ge dig information om vem som anmält? 

    Falsk tillvitelse låter det ju inte heller som, eftersom det verkar som att du faktiskt använder narkotika som ju är brottsligt. Allmänheten har ju möjlighet att lämna tips till polisen och i detta fall låter det ju dessutom fullt rimligt.
    Att polisen sedan gjorde en orosanmälan likaså. 

    Förtal är ju något som du i regel måste driva själv och tror knappast att du skulle komma någonstans i detta.

  • Anonym (Oj)

    Är det knarket som rör till det i hjärnan? 


    Nej det är inte förtal att polisanmäla någon, ej heller att anmäla till soc. Men visst, om du tror det hjälper ditt case att anmäla grannen för förtal istället för att ta ditt ansvar som förälder, gör det. 

  • Anonym (Bosse)

    Nej, det är inte förtal att anmäla brott. 

  • Anonym (C)

    Låt soc göra utredningen. Är du drogfri har du ingenting att dölja. Fokusera på det istället för att fundera på vem och polisanmäla. Vad har du att dölja? 

  • Anonym (J)
    Anonym (Henry) skrev 2024-04-11 06:34:11 följande:
    Anonymt tips om mig till polisen

    Jag är i en vårdnadstvist och nu har (vem jag tror) min granne som också är kompis till andra föräldern tipsat polisen "anonymt" om mitt narkotikabruk. Polisen har gjort en orosanmälan till soc.

    Kan jag göra en polisanmälan om förtal och på så sätt få reda på vem som tipsat anonymt? Det borde väl räknas som falsk tillvitelse eller förtal? 

    Grannen är kompis med mitt barns andra förälder och har allt att vinna på att få mig att se dålig ut iochmed vårdnadstvisten. 
    Visst kan det vara förtal även om det skulle vara "sanna anklagelser"?


    Det är enklare än så. Du kan driva åtalet direkt till domstol. Bara att skicka in en stämning/enskild åtal.
  • Agda90
    Anonym (Henry) skrev 2024-04-11 06:34:11 följande:
    Anonymt tips om mig till polisen

    Jag är i en vårdnadstvist och nu har (vem jag tror) min granne som också är kompis till andra föräldern tipsat polisen "anonymt" om mitt narkotikabruk. Polisen har gjort en orosanmälan till soc.

    Kan jag göra en polisanmälan om förtal och på så sätt få reda på vem som tipsat anonymt? Det borde väl räknas som falsk tillvitelse eller förtal? 

    Grannen är kompis med mitt barns andra förälder och har allt att vinna på att få mig att se dålig ut iochmed vårdnadstvisten. 
    Visst kan det vara förtal även om det skulle vara "sanna anklagelser"?


    Så du knarkar, någon anmäler dig och du lägger fokus på att du blev anmäld istället för att lägga fokus på att slita knarka så att du kan bli en bättre förälder till ditt barn?
    Barn ska inte vistas i samma rum som en förälder som knarkar! Barn ska inte behöva se det, höra det eller uppleva det på något vis!

    Ta ditt ansvar istället och sök hjälp för ditt missbruk!
  • Anonym (Herakles)

    Nej, om du knarkar har den som anmält dig gjort helt rätt. Barn ska inte behöva utsättas för missbrukande föräldrar!

  • Anonym (Lis)

    Du bör ju få kopia på anmälan och socanmälan, om anmälaren är anonym på riktigt som kommer det inte finnas uppgift på vem som gjort den men om de är som du skriver anonym inom citationstecken, dvs inte på riktigt anonym, så finns uppgift med i anmälan och du kan läsa det där.
    Du kan inte få reda på vem en anonym uppgiftslämnare är genom att anmäla den anonyme..


    Du kan lämna in en stämningsansökan eller polisanmäla, eftersom det inte är av allmänintresse kommer nog inget åtal väckas, och du verkar inte ha några bevis så du vinner nog inte om du lämnar in stämningsansökan.

    Grannen har väl inte allt att vinna, skulle vara då om de vill bli av med sin knarkande granne? verkar snarare som att barnen har allt att vinna på deras anmälan.
    Nej gör som nån annan skrev, fokusera på att bli drogfri och ta hand om dina barn istället för att anklaga andra.

  • Anonym (XXX)

    Om det är sant att du använder narkotika, så var tipset varken förtal eller falsk tillvitelse.

    Det är också så, att när det gäller anmälningar till soc (eller anmälningar som går via polisen till soc) så går det i praktiken inte att få rätt, ens om personen som tipsade skulle ha ljugit rakt av. Detta p.g.a. att det är personens "oro" som räknas. Oron kan naturligtvis vara påhittad för att ställa till det för en mamma, pappa eller familj, men detta går inte att bevisa.

    Det anses allmänt att det ska vara så, för att folk ska våga anmäla. Och din granne (eller vem det nu är) kan t.ex. ha sett att du såg "hög" ut på ögonen, eller att du gick ostadigt, och då har hon rätt att känna en oro och anmäla till polisen eller till soc. Även om hon skulle ha sett fel/tolkat symptomen fel 

    Blir det upprepade anmälningar som visar sig vara utan grund, så kan det dock vara brottsligt. 

  • Anonym (Mm)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-04 19:53:08 följande:

    Om det är sant att du använder narkotika, så var tipset varken förtal eller falsk tillvitelse.

    Det är också så, att när det gäller anmälningar till soc (eller anmälningar som går via polisen till soc) så går det i praktiken inte att få rätt, ens om personen som tipsade skulle ha ljugit rakt av. Detta p.g.a. att det är personens "oro" som räknas. Oron kan naturligtvis vara påhittad för att ställa till det för en mamma, pappa eller familj, men detta går inte att bevisa.

    Det anses allmänt att det ska vara så, för att folk ska våga anmäla. Och din granne (eller vem det nu är) kan t.ex. ha sett att du såg "hög" ut på ögonen, eller att du gick ostadigt, och då har hon rätt att känna en oro och anmäla till polisen eller till soc. Även om hon skulle ha sett fel/tolkat symptomen fel 

    Blir det upprepade anmälningar som visar sig vara utan grund, så kan det dock vara brottsligt. 


    Fast man får inte ljuga till myndigheter om att man tex sett någon knarka som man faktiskt inte har sett knarka och kalla det för oro. Då är det osanna uppgifter och falsk tillvitelse, verkar heta falsk beskyllning numera. Det är skillnad från att säga att man misstänker att någon knarkar och kalla det för oro.

    Observera att bevisfrågan är en annan sak än om det faktiskt är ett brott att ljuga för myndigheter.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-04 20:48:34 följande:
    Fast man får inte ljuga till myndigheter om att man tex sett någon knarka som man faktiskt inte har sett knarka och kalla det för oro. Då är det osanna uppgifter och falsk tillvitelse, verkar heta falsk beskyllning numera. Det är skillnad från att säga att man misstänker att någon knarkar och kalla det för oro.

    Observera att bevisfrågan är en annan sak än om det faktiskt är ett brott att ljuga för myndigheter.
    Det är sant. Men om man säger att "jag såg honom röka något och jag TROR att det var marijuana det luktade, därför känner jag mig nu orolig för barnen", så går man säker för åtal och straff. Det är ju sociala myndigheters uppgift att undersöka om det är marijuana han röker eller något annat. 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-04 21:00:46 följande:
    Det är sant. Men om man säger att "jag såg honom röka något och jag TROR att det var marijuana det luktade, därför känner jag mig nu orolig för barnen", så går man säker för åtal och straff. Det är ju sociala myndigheters uppgift att undersöka om det är marijuana han röker eller något annat. 
    Om man faktiskt såg honom röka något, ja.
Svar på tråden Anonymt tips om mig till polisen