• Nosi15

    Jag är så trött på livet orkar inte mer

    Hej!
    Jag vet verkligen inte var jag ska ta mig till jag är så himla trött på mitt jobb, jag blir behandlad dåligt av båda brukaren och hans favorit assistenter de kan sitta tillsammans och skratta och bara njuta av dagen medan jag får gör allt städa, skotta snö, skruva, städa åt hans djur som är allergisk mot och duscha de, klippa gräset mm, Och  jag får absolut inget hjälp när  hans favoriter jobbar med mig och när jag ber om hjälp blir han arg på mig och skriker på mig tar ner mig framför de kallar mig för fula saker. Nu har assistenterna lär sig och  bestämmer över vad jag ska göra och inte göra jag självklart säger nej till de men de går till brukaren och säger att jag vägrar göra det medan de kommer till jobbet och ligger på soffan och sover för de har mensvärk,  huvudvärk,  inte sovit bra! Men snälla jag är också en människa jag får också mens och mensvärk, jag sover dåligt varje natt för jag tänker på jobbet och gråter tills jag somnar. Och innan ni säger till mig ja säg upp dig! Jag kan inte göra det jag har bott i Sverige 15 år! 15 jävla år men får inget uppehållstillstånd jag får bara 1år, 2 år eller 3 år arbetstillstånd varje gång så jag kan inte säga upp mig jag måste ha ett fast anställning jobb för att kunna stanna här men med alla regler som de har hämtat nu jag riskerar ändå att bli utvisad jag försöker mitt bästa men jag känner att jag klarar inte av det längre och allt på sidan jag blev nyligen skadad på jobbet var sjukskriven 4 månader jag kunde inte röra på mig jag fick till och med ha hjälp för att kunna gå på toa eller duscha, men efter sjukskrivningen började jag jobba 50% för jag har fortfarande ont och kan inte jobba längre sträckor men tanken är att gå tillbaka till 100% om 2 månader, i alla fall när jag går tillbaka till jobbet efter 4 månader det första han säger är att jag ska bära han tänk på att jag är 50 kg och han är 119kg jag hämtade lyften självklart men då spottar han på mig och säger jag är värdelös som kan inte ens bära han ( framför hans favoriter) och de andra har aldrig behövts ens lyfta hans ben utan lyfter. Och ja jag har pratat med bolaget som han är med( chefen där) men det hjälper inte de ringer och säger att han behandlar mig dåligt och han ska tänka på hur han pratar och beeter sig mot mig men nej det hjälper inte han blir bara mer arg och äckligare. Förlåt nu om detta blev långt men jag mår bara så himla dåligt jag är så trött jag har ingen lust kvar att leva längre heller behövde bara få ut allt på nåt sätt
  • Svar på tråden Jag är så trött på livet orkar inte mer
  • Anonym (N)
    Nosi15 skrev 2024-04-09 22:15:26 följande:
    Jag är så trött på livet orkar inte mer
    Hej!
    Jag vet verkligen inte var jag ska ta mig till jag är så himla trött på mitt jobb, jag blir behandlad dåligt av båda brukaren och hans favorit assistenter de kan sitta tillsammans och skratta och bara njuta av dagen medan jag får gör allt städa, skotta snö, skruva, städa åt hans djur som är allergisk mot och duscha de, klippa gräset mm, Och  jag får absolut inget hjälp när  hans favoriter jobbar med mig och när jag ber om hjälp blir han arg på mig och skriker på mig tar ner mig framför de kallar mig för fula saker. Nu har assistenterna lär sig och  bestämmer över vad jag ska göra och inte göra jag självklart säger nej till de men de går till brukaren och säger att jag vägrar göra det medan de kommer till jobbet och ligger på soffan och sover för de har mensvärk,  huvudvärk,  inte sovit bra! Men snälla jag är också en människa jag får också mens och mensvärk, jag sover dåligt varje natt för jag tänker på jobbet och gråter tills jag somnar. Och innan ni säger till mig ja säg upp dig! Jag kan inte göra det jag har bott i Sverige 15 år! 15 jävla år men får inget uppehållstillstånd jag får bara 1år, 2 år eller 3 år arbetstillstånd varje gång så jag kan inte säga upp mig jag måste ha ett fast anställning jobb för att kunna stanna här men med alla regler som de har hämtat nu jag riskerar ändå att bli utvisad jag försöker mitt bästa men jag känner att jag klarar inte av det längre och allt på sidan jag blev nyligen skadad på jobbet var sjukskriven 4 månader jag kunde inte röra på mig jag fick till och med ha hjälp för att kunna gå på toa eller duscha, men efter sjukskrivningen började jag jobba 50% för jag har fortfarande ont och kan inte jobba längre sträckor men tanken är att gå tillbaka till 100% om 2 månader, i alla fall när jag går tillbaka till jobbet efter 4 månader det första han säger är att jag ska bära han tänk på att jag är 50 kg och han är 119kg jag hämtade lyften självklart men då spottar han på mig och säger jag är värdelös som kan inte ens bära han ( framför hans favoriter) och de andra har aldrig behövts ens lyfta hans ben utan lyfter. Och ja jag har pratat med bolaget som han är med( chefen där) men det hjälper inte de ringer och säger att han behandlar mig dåligt och han ska tänka på hur han pratar och beeter sig mot mig men nej det hjälper inte han blir bara mer arg och äckligare. Förlåt nu om detta blev långt men jag mår bara så himla dåligt jag är så trött jag har ingen lust kvar att leva längre heller behövde bara få ut allt på nåt sätt
  • Anonym (X)

    Är du med i facket, kanske kan få hjälp där.
    Annars försök hitta en annan fast tjänst att söka. 
    Låter jättejobbigt! 

  • TL12

    Har du en fast anställning ?
    är det ett privat bolag eller kommun ? 
    jobbar du inom kommun sjukskriv dig och begär förflyttning till något annat. 


    en sådan idiot dka du  inte hjälpa , du är värd mycket bättre 

    kom ihåg det är ett jobb , inte ditt liv 

  • Anonym (Tufft)

    Fy, vilken situation. Du skriver ändå att det är ett bolag med en chef, dvs du är inte anställd av brukaren på något sätt. Finns det inte möjlighet att få en förflyttning inom bolaget? Då fortsätter din fasta anställning för du har samma arbetsgivare men annan brukare.

    Går det inte att söka ett annat fast jobb och sedan säga upp det nuvarande så att det inte blir något mellanrum alls?

    Vad krävs för permanent uppehållstillstånd och svenskt medborgarskap?

    Det kan ju inte vara så galet att man sitter fast på en usel arbetsplats. Å andra sidan har jag hört om en där bolaget han jobbade för köptes upp av ett annat och då skulle han utvisas för att han inte hade jobbat för samma arbetsgivare under den tid som krävdes. Detta trots att hans jobb och arbetsplats inte ändrades överhuvudtaget, bara vem som ägde själva företaget. 

  • Nosi15
    TL12 skrev 2024-04-09 23:04:29 följande:
    Jag är så trött på livet orkar inte mer

    Har du en fast anställning ?
    är det ett privat bolag eller kommun ? 
    jobbar du inom kommun sjukskriv dig och begär förflyttning till något annat. 


    en sådan idiot dka du  inte hjälpa , du är värd mycket bättre 

    kom ihåg det är ett jobb , inte ditt liv 


    Ja jag har fast anställning 
    Det är privat H*m*n* vet inte om jag kan nämna de men ja de helt enkelt suger 
  • Nosi15
    Anonym (Tufft) skrev 2024-04-09 23:43:14 följande:
    Jag är så trött på livet orkar inte mer

    Fy, vilken situation. Du skriver ändå att det är ett bolag med en chef, dvs du är inte anställd av brukaren på något sätt. Finns det inte möjlighet att få en förflyttning inom bolaget? Då fortsätter din fasta anställning för du har samma arbetsgivare men annan brukare.

    Går det inte att söka ett annat fast jobb och sedan säga upp det nuvarande så att det inte blir något mellanrum alls?

    Vad krävs för permanent uppehållstillstånd och svenskt medborgarskap?

    Det kan ju inte vara så galet att man sitter fast på en usel arbetsplats. Å andra sidan har jag hört om en där bolaget han jobbade för köptes upp av ett annat och då skulle han utvisas för att han inte hade jobbat för samma arbetsgivare under den tid som krävdes. Detta trots att hans jobb och arbetsplats inte ändrades överhuvudtaget, bara vem som ägde själva företaget. 


    Nej tyvärr de förflyttar inte assistenterna till andra jobb vi måste leta efter jobb själva jag kontaktade de för ett tag sen och de berättade även om brukaren går bort de fixar inte nya brukare vi måste fixa det själva.

    Jag har sökt jätte mycket jobb är inne på varenda sida varje dag om det kommer in nya annonser alla är vikarierade eller så vid behov och jag har andra brukare som ringer vid behov har till och med pratat med de att om det finns ledigt plats jag är intresserad.

    Ja de ändrar reglarna varje dag känns det som men just nu man ska ha månads lön på 27 360 kr jag tjänar absolut inte så mycket som PA

    Mitt uppehållstillstånd går ut om en månad jag kan inte säga upp mig nu eller göra nåt helt enkelt ligger så dåligt till funderar på ta fan livet av mig känns enda utvägen jag kan inte bli utvissad jag har ingen i hemlandet alla familjemedlemmar bor i Sverige jag har fan bott här halva mitt liv jag har inte ens åkt en enda gång tillbaka till hemlandet förstår ingenting
  • Earlgrey

    Vilken fruktansvärd situation du befinner dig..... Säger du att brukaren till och med spottar på dig i ansiktet....fruktansvärt och vilka svin till personal som jobbar där....
    Och det kan dem hålla på med eftersom du riskerar att bli utvisad....
    Det måste ju finnas många fler som är i din sits....  Om situationen ser ut så att man får vara i Sverige precis hur länge som helst och man jobbar och betalar skatt...men man är tydligen för mkt belastning för att vara välkommen att stanna permanent. Nej, då kan man bli utkastad och sen får någon annan komma hit istället och ta dennes plats...
    Det är ju hel sjukt....

    Kontakta Särnmark, och andra personlig assistent företag som jobbar över hela landet....berätta om din situation....kan du kanske få sex månaders provanställning..

    Blir så ledsen och höra att brukar försöker tvinga dig att bära honom och inte använda lift.... Vägra göra det.... förstår att det är svårt du är ju som slav när de vet att du inte vågar sluta...

    Kan du gå till facket! Och berätta... Hoppas att dem kan ta kontakt med chefen.... Att dem bryter mot arbetsmiljölagen.

    Kontakta någon präst eller diakon...och prata med också....dom har tystnadsplikt....

    Förstår att du blir nedbruten....du är verkligen värdefull... 

    En stor kram!!!

  • Earlgrey

    Jag tycker att din situation borde hamna i tidningarna att den ska ut i media...då kanske du kan få hjälp den vägen....
    Det är skrämmande hur Sverige ser ut idag...gällande hur man behandlar människor som söker sig hit.....när de flesta vill jobba, utbilda sig och arbeta och sköter sig bra... 

  • Nosi15
    Earlgrey skrev 2024-04-11 00:04:34 följande:

    Jag tycker att din situation borde hamna i tidningarna att den ska ut i media...då kanske du kan få hjälp den vägen....
    Det är skrämmande hur Sverige ser ut idag...gällande hur man behandlar människor som söker sig hit.....när de flesta vill jobba, utbilda sig och arbeta och sköter sig bra... 


    Jag har faktiskt tänkt på det men vet inte om jag kan få hjälp då.
    Ja jag lovar jag sköter mig bra har aldrig gjort nåt som kan utsätta nån eller mig själv för fara aldrig gått över gränsen för nånting har aldrig varit inblandad i nånting aldrig behövt prata med polisen eller blivit tagen. Men tydligen inget av de är viktigt nuförtiden ser folk som dödar, misshandlar andra, tar pengar från soc mm, Och de får stanna i Sverige och Sverige tar hand om men jag och många andra som försöker bara leva ett bra liv riskerar att bli utvisad men ja finns många där ute som har svårare än mig just nu det är bara att fortsätta med livet vad kan jag liksom göra har inga andra val. 
  • Anonym (hej)

    Hej närman arbetar så stämmer inte alltid personkemin mellan olika personer men i längden så går det inte speciellt om man har hög belastning.
    Mitt råd är att titta runt på andra arbeta platser.

  • Nosi15
    Anonym (hej) skrev 2024-04-12 11:12:36 följande:

    Hej närman arbetar så stämmer inte alltid personkemin mellan olika personer men i längden så går det inte speciellt om man har hög belastning.
    Mitt råd är att titta runt på andra arbeta platser.


    Hej
    Ja det vet jag men jag lovar när jag började jobba här så var det inte så alls han körde ändå hur han vill men det va inte så illa men jag är jätte dum satt en dag och pratade med kollega som kalla sig för brukarens favorit och då jag var väldigt ledsen och började prata om mitt situation om uppehållstillstånd och allt men kollegan berättade för brukaren och han börja fråga massa frågor och jag svarade ärligt efter den dagen har de blivit så konstiga mot mig de säger och gör som de vill. Och jag letar efter andra jobb är vikarie på 2 andra ställen men kan absolut inte säga upp fast anställning kontraktet pga uppehållstillståndet just nu så jag försöker bara bita ihop och acceptera allt just nu har inget annat val. skrev här för jag har ingen som jag kan prata med känner ingen sitter hemma varje dag och gråter tills jag somnar och uppskattar verkligen att ni alla bara försöker ge mig råd fast ni känner inte ens mig det är uppskattar jag verkligen ❤️
  • Tow2Mater

    Håll ut en månad medan du forlänger ditt uppehållstillstånd (du har väl lämnat in ansokan?). Men sedan borde du ju ta reda på varfor du inte får permanent uppehållstillstånd efter att ha varit här så länge.

    När du har haft arbetstillstånd som arbetstagare och arbetat i sammanlagt fyra år under de senaste sju åren, kan försörja dig själv som arbetstagare eller egen företagare och lever ett skötsamt liv kan du få permanent uppehållstillstånd. Du ska ha arbetat för den arbetsgivare och med det yrke som du har haft arbetstillstånd för.
    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Arbeta-i-Sverige/Vanliga-fragor-och-svar-om-arbetstillstand.html

Svar på tråden Jag är så trött på livet orkar inte mer