• Bambino18

    Progesteronvärde?

    Någon som är bra på progesteronvärden? jag tog ett blodprov självmant ca 7 dagar efter beräknad ägglossning (hade positivt test och fertilt sekret och hela den biten samt äl känningar) och fick provsvar att värdet låg på 13.

    kan det ändå indikera en äl även fast det är så lågt och kan det isåfall kanske vara så att jag ägglossade lite senare då? Har nämligen PCOS och osäker om jag verkligen ägglossar varje månad för en blödning får jag, men då ca 9/10 dagar efter ?äl? och undrar då egentligen om jag faktiskt har en ägglossning? Jag har ju ett positivt test på äl samt alla känningar som finns osv..

  • Svar på tråden Progesteronvärde?
  • EJT

    Jag har hört och läst om gränsvärde på minst 20 för att man ska anta att ägglossning skett. 

    Jag tog själv ett progresterontest som visade på 19 och då sa min gynekolog att med så låg siffra så indikerar det stt ägglossning kanske inte skett. Jag var dock gravid (men fick missfall) så ägglossning hade jag ju definitivt haft

    Jag har fptt progresteron-vagiatorer utskrivna nu för att prova och se om mitt värde kan gå upp och det kan främja gravidietet. 

  • EJT
    EJT skrev 2024-04-24 22:09:58 följande:

    Jag har hört och läst om gränsvärde på minst 20 för att man ska anta att ägglossning skett. 

    Jag tog själv ett progresterontest som visade på 19 och då sa min gynekolog att med så låg siffra så indikerar det stt ägglossning kanske inte skett. Jag var dock gravid (men fick missfall) så ägglossning hade jag ju definitivt haft

    Jag har fptt progresteron-vagiatorer utskrivna nu för att prova och se om mitt värde kan gå upp och det kan främja gravidietet. 


    Vill tillägga att med din siffra kanske man bör se till att få hjälp att stimulera ägglossningen istället, är nog tveksamt om ägglossning skett trots tecken. Har du temphöjning också? Har förstått att det är enda säkra tecknet.
  • Citronsmör

    Vanligtvis har man inte progesteron högre än 1 nmol/l om man inte har ägglossat. Däremot är ju 13 ganska lågt när du borde vara i mitten av lutealfasen. Det är möjligt att du inte ägglossade 7 dagar tidigare, men gjorde det typ 1-2 dagar tidigare och progesteronnivån inte hade hunnit stiga högre ännu. Det är också möjligt att du ägglossade tidigare och progesteronnivån var på nedgång inför mens. En annan möjlighet är att din kropp (corpus luteum) inte lyckades producera de nivåer av progesteron som det är tänkt att man ska ha. Man kan få hjälp med exogent progesteron (Lutinus, Utrogestan eller Cyclogest) för att öka progesteronnivån.

    Jag tror att PCOS kan göra att äggblåsorna producerar progesteron som går ut i blodet innan ägglossning, men jag kan inte så mycket om det.

    Det vore kanske bra om du kunde göra ett ultraljud några dagar efter att det verkar som att du ägglossar (och ta progesteronprov igen då), för att se om det ser ut som att ägglossning har skett. Om det är så, bör du kanske ta progesteronmediciner för att stötta den lägre nivå som din kropp producerar. Om det inte är så, finns det kanske annat som kan göras - progesteron påverkar ju slemhinnan, så även om du ägglossar senare samma cykel, lär det inte vara gynnsamma förhållanden för att ett embryo ska kunna fästa.

Svar på tråden Progesteronvärde?