• Karl Alexander

    Skönhetsnormer och mansnormer

    Medierna och feministerna (samma sak, oftast) älskar att prata skönhetsnormer för kvinnor, hur skadliga dessa är och hur kvinnor drivs till ätstörningar och dålig hälsa pga skadliga normer.

    Men när det gäller normer som kvinnor lägger på män (status, jobb, pengar, frisyr, längd osv) pratas det ALDRIG om skadliga normer. Inte ett ord om att män har onåbara och orealistiska normer att leva upp till. Då heter det istället att män måste jobba på sig själva.

    Varför hycklar samhället på det här sättet? Är det männen som varit för mesiga och inte sagt ifrån åt feministidioterna? Eller finns det andra anledningar?

  • Svar på tråden Skönhetsnormer och mansnormer
  • Anonym (Eva)

    Det är inget konstigare än att det alltid sett ut så i samhället. Viktiga frågor gynnar mest män och vissa frågor gynnar mest kvinnor. 


    Exempelvis 

    kvinnans fördel : I dag finns kvinnojourer för kvinnor och det finns en helt annan stöttning och hjälp för kvinnor att få om man har blivit utsatt. En man som blir trakasserad av en kvinna  förekommer också . Men det finns förmodligen mörkertal eftersom det inte uppmärksammas på samma sätt som det gör för kvinnor. Jag har aldrig hört talas  
    om ?manssjouren? men det finns förmodligen ett behov då det i vanlig ordning finns ett mörkerantal.

    Mannens fördel; pojkar i skolålder får andra förutsättningar och hjälp om han har adhd. Kvinnan får diagnos långt senare och lider i det tysta längre. Även här finns ett stort mörkertal.

    Jag som kvinna skulle vilja säga att det finns för och nackdelar med båda könen. Det finns mörkertal inom båda grupperna. Men vi har en förmåga att prioritera vissa frågor som står oss närmast.

    Vi måste sluta betrakta varandra som fiender,  sluta säga att det beror på att män och kvinnor är på ett visst sätt. För ja, män och kvinnor är på ett vist sätt pga att vi är biologiskt olika. Men människor har en förmåga, liksom dig att leta efter störningsmoment som tenderar till att dra olika kön efter en och samma kam.

    Jag finner det problematiskt när motsatta könen ska svartmåla varandra pga historia och vi är biologiskt olika. Jag upplever att du också tillhör kategorin som vill svartmåla olika kön.

  • Fjäril kär
    Anonym (Eva) skrev 2024-04-09 09:53:07 följande:

    Det är inget konstigare än att det alltid sett ut så i samhället. Viktiga frågor gynnar mest män och vissa frågor gynnar mest kvinnor. 


    Exempelvis 

    kvinnans fördel : I dag finns kvinnojourer för kvinnor och det finns en helt annan stöttning och hjälp för kvinnor att få om man har blivit utsatt. En man som blir trakasserad av en kvinna  förekommer också . Men det finns förmodligen mörkertal eftersom det inte uppmärksammas på samma sätt som det gör för kvinnor. Jag har aldrig hört talas  
    om ?manssjouren? men det finns förmodligen ett behov då det i vanlig ordning finns ett mörkerantal.

    Mannens fördel; pojkar i skolålder får andra förutsättningar och hjälp om han har adhd. Kvinnan får diagnos långt senare och lider i det tysta längre. Även här finns ett stort mörkertal.

    Jag som kvinna skulle vilja säga att det finns för och nackdelar med båda könen. Det finns mörkertal inom båda grupperna. Men vi har en förmåga att prioritera vissa frågor som står oss närmast.

    Vi måste sluta betrakta varandra som fiender,  sluta säga att det beror på att män och kvinnor är på ett visst sätt. För ja, män och kvinnor är på ett vist sätt pga att vi är biologiskt olika. Men människor har en förmåga, liksom dig att leta efter störningsmoment som tenderar till att dra olika kön efter en och samma kam.

    Jag finner det problematiskt när motsatta könen ska svartmåla varandra pga historia och vi är biologiskt olika. Jag upplever att du också tillhör kategorin som vill svartmåla olika kön.


    Mansjourer finns sedan många år 
  • Fjäril kär

    Svartmålning av olika kön kommer aldrig lösa några problem.  Svartmåla ett kön innebär bara att man blivit en sån man själv föraktar...

  • Anonym (B)

    Eller så är det du som uppfattar det så. 

    De flesta vet att kraven på en ung människa idag är orimliga, oavsett kön. 

  • Karl Alexander
    Anonym (B) skrev 2024-04-09 10:37:30 följande:

    Eller så är det du som uppfattar det så. 

    De flesta vet att kraven på en ung människa idag är orimliga, oavsett kön. 


    Försök inte. Ingen kan ha undgått den ständiga debatten om skönhetsnormer för kvinnor som pågått i decennier. Visa mig EN ENDA artikel i någon media där man pratar om osunda och omöjliga mansnormer.
  • Anonym (Volvo)
    Karl Alexander skrev 2024-04-09 10:41:42 följande:
    Försök inte. Ingen kan ha undgått den ständiga debatten om skönhetsnormer för kvinnor som pågått i decennier. Visa mig EN ENDA artikel i någon media där man pratar om osunda och omöjliga mansnormer.
    Öppna vilken gym/fitness-tidning som helst så ser du..
  • Anonym (B)
    Karl Alexander skrev 2024-04-09 10:41:42 följande:
    Försök inte. Ingen kan ha undgått den ständiga debatten om skönhetsnormer för kvinnor som pågått i decennier. Visa mig EN ENDA artikel i någon media där man pratar om osunda och omöjliga mansnormer.
    Krav uttalas inte endast i tidningsartiklar. 

    Jag har en son i tonåren och tro mig, kraven är orimliga och mycket höga. Det är inte lätt att vara ung idag. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det finns artiklar om att unga män mår dåligt av utseendehetsen, alla krav att han ska ha snygg kropp t ex. Många kändisar nu är supertränade. En svensk skådis slet för att ha snygg kropp i en film, och grät när han fick välja vad han ville på restaurang efteråt.

Svar på tråden Skönhetsnormer och mansnormer