• Lillros

    Extrajobb/ inkomst som är tillåten av jobbet?

    Sitter i en lite knepig situation känns det som, behöver/ vill ha ett extrajobb eller någon typ av extra inkomst som skulle ge 3-4000 kr efter skatt per månad.

    Men till problemet.
    I mitt anställningsavtal står "Den anställda får inte, utan företagets skriftliga godkännande, utföra annat arbete eller direkt eller indirekt åta sig uppdrag, bedriva verksamhet eller ha andra engagemang vid sidan av. Den anställda har rätt att äga maximalt 5 % av aktierna i ett börsnoterat företag"

    Så utan företagets godkännande får jag inte ha någon typ av extra inkomst öht? Tolkar jag det som. Kan de kolla upp/ få reda på om jag skulle jobba tex lördagar eller ett par kvällar i veckan med något helt orelaterat till det jag jobbar med? Som jag tolkar detta så får jag inte ens läsa kurser? Jag skulle vilja lära mig aktier men blir väldigt nervös när det står som det gör.

    Finns kryphål? Vad finns för alternativ? Vill inte jobba svart, vill att det ska vara en "riktigt" inkomst. Kom med förslag för jag vågar inte söka nånting.

  • Svar på tråden Extrajobb/ inkomst som är tillåten av jobbet?
  • Yllop

    På mitt jobb får man inte ha bisyssla som kan konkurrera med ens ordinarie arbete.


    Jag kan inte tänka mig att det är förbjudet att bedriva studier.


     


    Enklast är att prata med din arbetsgivare och få förklarat vad du får och inte får ägna dig åt.

  • Anonym (Anna)
    Där jag jobbar måste verkligen ALLT godkännas av arbetsgivaren, även obetalda bisysslor. Sen är det väldigt mycket som godkänns om man bara frågar. 

    De kan nog enkelt kolla med Skatteverket i efterhand om din deklarerade inkomst från tjänst är detsamma som de betalat ut. Åtminstone borde det vara enkelt om du är anställd hela året. Så det är nog oftast bättre att vara ärlig från början och hoppas att de godkänner det. 
  • Anonym (Ulrika)

    Jag vet många som har bisysslor, och det är inga problem! Men du måste kolla med arbetsgivaren, och om det är något som inte "krockar" med ditt jobb, så borde det inte vara något problem. 

  • FuckGoggleAskMe

    Om du jobbar för Spik och Skruv AB, får du inte extraknäcka på Järnhandel AB, eller sätta upp ett företag och sälja spik. Däremot har din  arbetsgivare säkert inget emot att du extraknäckar som virkkroksförsäljare. 


    5% av ett företag innebär stora pengar och stort engagemang. Om du köper några aktier på Svenssonnivå, bryr sig ingen. 


    Hitta jobb du vill ha och kolla sen med arbetsgivaren, som en formalitet. Inkräktar det tidsmässigt på ditt jobb är det naturligtvis inte godkänt heller. 

  • Anonym (Bara få det godkänt)

    Det är oftast reglerat i alla avtal sådär. Som ovan säger, prata med din arbetsgivare om typen av jobb. Hos oss fyller man i en blankett som beskriver omfattning och typ av syssla, sedan får chefen bifalla/avslå - därefter går den till HR som beslutar (jobbar hos stor AG).

    AG har ju ansvar för dig och din hälsa, att du får din dygnsvila osv. Så det är ju rimligt att sådant regleras, du kan därför inte jobba extra hur mycket som helst. 

  • Anonym (goda)
    Lillros skrev 2024-04-08 20:35:21 följande:
    Extrajobb/ inkomst som är tillåten av jobbet?

    Sitter i en lite knepig situation känns det som, behöver/ vill ha ett extrajobb eller någon typ av extra inkomst som skulle ge 3-4000 kr efter skatt per månad.

    Men till problemet.
    I mitt anställningsavtal står "Den anställda får inte, utan företagets skriftliga godkännande, utföra annat arbete eller direkt eller indirekt åta sig uppdrag, bedriva verksamhet eller ha andra engagemang vid sidan av. Den anställda har rätt att äga maximalt 5 % av aktierna i ett börsnoterat företag"

    Så utan företagets godkännande får jag inte ha någon typ av extra inkomst öht? Tolkar jag det som. Kan de kolla upp/ få reda på om jag skulle jobba tex lördagar eller ett par kvällar i veckan med något helt orelaterat till det jag jobbar med? Som jag tolkar detta så får jag inte ens läsa kurser? Jag skulle vilja lära mig aktier men blir väldigt nervös när det står som det gör.

    Finns kryphål? Vad finns för alternativ? Vill inte jobba svart, vill att det ska vara en "riktigt" inkomst. Kom med förslag för jag vågar inte söka nånting.


    Det är samma regler på min arbetsplats. Men när jag meddelar min arbetsgivare om bisyssla så får jag i princip alltid okej. Så börja där, alltså kolla med din arbetsgivare vad som är okej. 
Svar på tråden Extrajobb/ inkomst som är tillåten av jobbet?