• Tom Araya

    Fibrer i kolhydratsfattig kost?

    Ni som p.g.a. sjukdom eller allergier är ordinerad en kolhydratsfattig kost eller av andra skäl vill hålla er till sådan kost, hur får ni i er vitaminer (de som finns i riklig mängd i främst frukt och bär) samt fibrer ?

  • Svar på tråden Fibrer i kolhydratsfattig kost?
  • Anonym (M)

    Kolhydratsfattig kost behöver inte utesluta frukt, bär och grönsaker. 


    Jag undviker de stora bovarna, ris, pasta, bröd, snacks, godis, läsk osv. Då finns det utrymme för frukt, bör och grönsaker. 

  • Anonym (Signe)
    Anonym (M) skrev 2024-04-08 17:08:20 följande:

    Kolhydratsfattig kost behöver inte utesluta frukt, bär och grönsaker. 


    Jag undviker de stora bovarna, ris, pasta, bröd, snacks, godis, läsk osv. Då finns det utrymme för frukt, bör och grönsaker. 


    Exakt!
    Jag äter kolhydrat fattig kost och undviker helt allt ovan, däremot all frukt och grönsaker! 


    Ätit såhär i 12 år.

  • Mandel

    Jag har aldrig varit någon direkt fruktätare. Tycker att jag är hungrigare efter en frukt än innan liksom, så det finns inte frukt till vardags hemma hos mig.
    Väljer man rätt grönsaker så kan vitamininnehållet vara  högre än i frukt och ägg innehåller mängder av vitaminer och mineraler och det enda som saknas om jag minns rätt i ett ägg är c-vitamin och det är mer c-vitamin i röd paprika än i apelsin.

    Och detta med fibrer... På kolhydratsfattig kost blir det knappt ett spår på pappret när man gjort nr 2, vilket borde vara det mest naturliga. För vem har sett en hare som äter det den är skapt för att äta få rännsketa och behöva "hundgå" för att torka av sig kladdet.
    Samma med katten hemma liksom. Med spannmålsfritt foder mår den så mycket bättre för vem har någonsin set en katt stå och gnaga i axen på ett vetefält?
    De äter ju liksom gräs för att kräkas hårbollar och inte för näringsinnehållet.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Agda90
    Tom Araya skrev 2024-04-08 17:05:28 följande:
    Fibrer i kolhydratsfattig kost?

    Ni som p.g.a. sjukdom eller allergier är ordinerad en kolhydratsfattig kost eller av andra skäl vill hålla er till sådan kost, hur får ni i er vitaminer (de som finns i riklig mängd i främst frukt och bär) samt fibrer ?


    Vilka vitaminer är det du tror att du går miste om om du inte äter frukt och grönt?

    Om du kollar upp olika vitaminer på matkalkyl.se så kan du se i vilka livsmedel du hittar dessa. Ta c-vitamin t.ex. Det finns det gott om i paprika, grönkål, broccoli, brysselkål, blomkål.
  • TvillingmammaVästgöte

    Fiber finns massor av i broccoli och sparris som är snåla på kolhydrater. Frukt som apelsin och kiwi innehåller både vitamin c och fibrer men sparsamt med kolhydrater.

    Kolhydrater att undvika är socker , mjöl och potatis. 

Svar på tråden Fibrer i kolhydratsfattig kost?