Hur tungt väger en vårdnadsutredning?
Hej
Jag har legat i konflikt med mitt ex i över 1.5 år nu. Hon anklagar mig och diverse andra personer för allt från sexuella övergrepp till våld mot vår son, som nu är 4 år. Hon har även anklagat förskolepersonal vid två tillfällen. Sedan 1.5 år har knappt låtit mig träffa mitt barn, men en interimistisk dom har nu gett mig umgänge två dagar per vecka.
Vårdnadsutredningen anser att hon är inbilsk och "tokig", och anser att jag skall ha ensam vårdnad, samt att hon inte skall ha något umgänge över huvud taget.
Sedan umgänget trappats upp så upplever jag att hon är än mer uppskruvad emotionellt, och hon grimaserar och kan inte hålla ett "straight face" vid överlämning. Mitt ex har anlitat en psykolog, och nu har han skrivit ett utlåtande om att vår son mått dåligt sedan umgänge kommit igång. Jag kan inte förstå hur en professionell person kan göra så. Min son är så otroligt glad att vara tillbaka hos mig, och säger hela tiden att han inte vill bo hos mamma alls.
Jag har varit positiv sedan vårdnadsutredningen kom, för jag tycker att utredaren verkligen förstått situationen. Men nu blir jag orolig...
Brukar man gå på VBU utredningen? Kan det kullkastas av ett sådant intyg? Jag vill inget annat än att skydda mitt barn och ge honom en normal och trygg uppväxt...