• Anonym (Orolig)

    Hur långt kan man flytta och fortsatt ha växelvis boende?

    Vi står inför en eventuell separation. I dagsläget bor vi i en hyresrätt i mycket dyrt område. Jag har inga möjligheter att köpa mig en bostad i aktuellt område. Hyrestiderna är mycket långa. Jag är inte säker på att hyresvärden godtar min inkomst för att jag skulle få behålla lägenheten. Det är precis på gränsen.

    Det skulle innebära att jag måste flytta en bit bort. Jag är helt med på att jag inte blir boendeförälder i ett sådant fall, men vilka avstånd kan ställa till det när det kommer till växelvis boende? I mitt fall kan det komma att handla om mellan 35-50 minuters pendling till barnens skola om jag skulle kunna få tag på bostad med möjlighet att köpa.

    Skulle det kunna innebär att jag inte får ha barnen 50/50?

  • Svar på tråden Hur långt kan man flytta och fortsatt ha växelvis boende?
  • Anonym (Orolig)

    Jag kan lägga till att jag satsar på att bo på samma tunnelbanelinje, så det blir inte massa färdsätt för mig och barnen när jag ska lämna dem i skolan. Många barn i området går redan på andra skolor och pendlar runt i stan.

  • Anonym (I)

    Man utgår ifrån vad som är bäst för barnen. 
    Det är heller inte schysst att lämna den andra föräldern med allt ansvar. Kolla privata hyresvärdar. 

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (A) skrev 2024-04-07 12:55:18 följande:

    Hur gamla är barnen?


    9 och 5. 


    Anonym (I) skrev 2024-04-07 13:00:25 följande:

    Man utgår ifrån vad som är bäst för barnen. 
    Det är heller inte schysst att lämna den andra föräldern med allt ansvar. Kolla privata hyresvärdar. 


    Vadå lämna med allt ansvar? Min utgångspunkt är självklart att vi ska ha barnen lika mycket. Men jag har absolut ingen möjlighet att köpa en bostad här, köerna är långa och de privata hyresvärdarna går också via den offentliga kön. Jag kan köpa en tvåa i grannkommunen och får då en halvtimmes pendling ungefär. Jag kan köpa en trea i hela andra delen av kommunen och barnen får då trekvart ungefär, med promenad och tunnelbana. Min oro är att den andra föräldern hävdar att detta inte är ok och försöker minska mitt umgänge. 

  • Anonym (M)

    Och när får du svar på om du får behålla hyresrätten? 


    Har ditt blivande ex lika svårt att gå tag på nytt boende inom rimligt avstånd? 


    Arbetar du heltid? 


     

  • Tom Araya

    Bor ni i samma kommun och det funkar bra med kommunikationerna till/från skola är det nog inga problem med att ha växelvis boende.

  • Anonym (Orolig)
    Tom Araya skrev 2024-04-07 13:27:44 följande:

    Bor ni i samma kommun och det funkar bra med kommunikationerna till/från skola är det nog inga problem med att ha växelvis boende.


    Det är Stockholms kommun. Det är stora avstånd mellan delarna. Vi bor idag i ena änden. Grannkommunen ger alltså kortare avstånd än att flytta till andra sidan kommunen. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2024-04-07 13:26:50 följande:

    Och när får du svar på om du får behålla hyresrätten? 


    Har ditt blivande ex lika svårt att gå tag på nytt boende inom rimligt avstånd? 


    Arbetar du heltid? 


     


    Min sambo kan behålla lägenheten själv utan problem. Han kan också köpa sig en bostad i grannkommunen i lämplig storlek själv.

    Jag arbetar heltid. Jag tjänar absolut inte dåligt och får ut omkring 40 000 efter skatt. Men det betyder tyvärr inte att jag får ta några större bostadslån för den sakens skull.
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-07 13:46:00 följande:
    Min sambo kan behålla lägenheten själv utan problem. Han kan också köpa sig en bostad i grannkommunen i lämplig storlek själv.

    Jag arbetar heltid. Jag tjänar absolut inte dåligt och får ut omkring 40 000 efter skatt. Men det betyder tyvärr inte att jag får ta några större bostadslån för den sakens skull.
    Och när får du besked om hyresrätten?

    Hur går snacket mellan er? Varför skulle han vilja neka dig 50/50?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2024-04-07 13:52:23 följande:
    Och när får du besked om hyresrätten?

    Hur går snacket mellan er? Varför skulle han vilja neka dig 50/50?
    Det är på intet sätt beslutat om separation så jag har inte ens kollat möjligheten. Jag vet dock att jag tjänar ett par tusen för lite per månad för att nå upp till hyresvärdens krav.

    Jag vet inte heller om han nekar mig 50/50, men jag vet att han ibland sätter sig på tvären kring saker och ting. Därför vill jag försäkra mig om att det inte blir ett problem att jag flyttar en bit ifrån nuvarande bostad. Jag förstår att barnen kommer att stå kvar skrivna hos pappan, det accepterar jag.
Svar på tråden Hur långt kan man flytta och fortsatt ha växelvis boende?