• ananimallover

    Vad tycker ni om mitt efternamn?

    Hej! 
    Mitt efternamn är Heravi. Jag har funderat på att byta det men känner mig osäker. 
    Nu vänder jag mer till er medarbetare följande frågor ;

    Vad tycker ni om Heravi som efternamn? Är det fint /fult?

    Kan det förknippas med nåt negativt eller positivt? 

    Från vilket land tror ni spontant (utan att googla) att en person som har heravi som efternamn kommer ifrån?
    Har redan ett svensk förnamn och trivs jävligt bra med det. 


     
  • Svar på tråden Vad tycker ni om mitt efternamn?
  • Feminina

    Jag har säkert fel, men tycker det låter lite finskt?
    Däremot brukar jag oftast referera finska efternamn till en väldans massa vokaler, medan den där stavningen såg enkel ut som svenskans 🙂.
    Tycker efternamnet är helt ok, men det beror oftast på hur förnamnet fungerar tillsammans med det.

  • Elizza11

    Det är väl ok, beroende lite på vad ditt förnamn är..Om det passar ihop.
    Var det kommer ifrån? Jag vet inte, men det låter som något nordiskt efternamn. Norskt, Finskt eller Danskt kanske?.

    Om min man hade hetat något som inte passade i efternamn till mitt förnamn så hade jag inte tagit hans efternamn, utan behållit mitt eget enbart.. Nu behöll jag mitt efternamn OCH la till min mans efternamn till det så jag har ett dubbel efternamn..

  • Maymom

    Låter typ iranskt, mellan östern.
    Tänker på ramsan A ram Sam Sam, där man sjunger typ ?harafi?. (Var tvungen att googla på texten och tydligen är a rafi den vanligaste versionen, men försvenskade här e vi förekommer, mitt minne av det har landat däremellan)

  • Auditanne

    Hur betonas ditt efternamn? Jag tycker det låter ganska fräckt att uttala det som HerAvi. Gärna med långt a också. 

  • Spucks

    Jag tycker ingenting speciellt om det - det är ett efternamn, de anser jag varken fina eller fula.
    Första tanke jag hade om härkomst var persisk ellet åt det hållet.

  • Earlymorningrain

    Hej! Jag tycker inte namn behöver låta svenska eller nordiska för att låta fina. Jag vet inte vad det skulle låta som, kan det vara iranskt möjligtvis? Jag har en förkärlek för Iran (och Pakistan och Indien). Positivt bias, jag blir alltid så glad, intresserad och positivt inställd när jag träffar någon från Iran. Det är ju synd om du skulle byta då ens namn väl (?) är en del av ens identitet och familj?
    Men jag förstår inte riktigt folk som byter efternamn i allmänhet. Min kusin bytte efternamn medans jag är väldigt stolt över vårt efternamn då jag är stolt över vår morfar som namnet kommer ifrån. Men han ville ha något helt eget som han skapat själv. 

  • mammabitch

    Namnet är fint och inte allt för svårt att uttala, även om betoningen kan läggas på olika delar.
    Varför byta? ,Det finns -son namn och liknade så det räcker.

  • Mentat
    ananimallover skrev 2024-04-06 23:20:13 följande:
    Vad tycker ni om mitt efternamn?

    Hej! 
    Mitt efternamn är Heravi. Jag har funderat på att byta det men känner mig osäker. 
    Nu vänder jag mer till er medarbetare följande frågor ;

    Vad tycker ni om Heravi som efternamn? Är det fint /fult?

    Kan det förknippas med nåt negativt eller positivt? 

    Från vilket land tror ni spontant (utan att googla) att en person som har heravi som efternamn kommer ifrån?
    Har redan ett svensk förnamn och trivs jävligt bra med det. 


     
    Ser inget problem med Heravi. Det fungerar i en svenskspråkig miljö. Förknippar det inte med något särskilt alls och förstår inte riktigt varför du skulle vilja byta.
    Vill du byta, så för all del: Uppfinn något annat.
  • AndreaBD

    Jag tycker att det låter finskt, men det skulle också kunna vara något annat. Jag antar att det funkar hyfsat. Om du ska byta beror ju på om du har problem, t.ex. att folk inte förstår och att du måste bokstavera. 

  • Litorina

    Beror på hur det uttalas var jag tycker att det låter som att det kommer ifrån. Om man lägger tyngden på a hade jag kanske gissat på persiskt. Om det uttalas med långt e, kort a och långt i låter det svenskt eller norskt. Som Ullevi. Skulle kunna passera som urgammalt ortnamn som tagits som efternamn. Vi betyder typ helig plats. 

    Tycker oavsett uttal inte att det finns några estetiska skäl att byta. :) 

Svar på tråden Vad tycker ni om mitt efternamn?