• MrsDatta

    KUB 1:2 risk

    Hej

    Vänder just nu ut och in på internet i desperat sökan på solskenshistorier och efter personer som varit med om liknande situation. 

    Jag och min man väntar vårt första barn. Vi är båda friska, 29 respektive 30 år gamla. Efter UL för KUB rasar vår värld samman. Bred nackspalt på 3,6mm. Minns att hcg låg på 89 men minns tyvärr inte värdet för papp. Vi får i var fall en risk på 1:2 för att barnet har någon form av kromosomavvikelse. Ska till Lund för att göra moderkaksprov. Ovissheten och väntan håller på att knäcka mig. 

    Är här någon kunnig som vågar uttala sig om oddsen? Eller är här någon som varit med om liknande och gått emot oddsen? 

  • Svar på tråden KUB 1:2 risk
  • DetLillaMolnet

    Vi fick 1:2 pga just spalten i och ut kom en frisk bebis helt utan kromosomavvikelser eller hjärtfel eller vad det nu annars kan vara man brukar koppla ihop med nackspalten.

    Blodprovet visade låg risk.

    Jag tror att de där oddsen ofta inte stämmer särskilt bra om de beror i princip uteslutande på spalten och inte på blodprovet.

    Ska inte överdriva förhoppningarna eftersom jag helt saknar medicinsk kompetens, men tror själv rent magkänslemässigt att beräkningarna är väldigt klumpiga.

    Hör av dig hur det går<3

  • nnnnnnnn

    1:2 borde betyda att risken är 33% dvs dubbelt så stor chans att barnet inte har det.


    En kollega gick igenom ungefär samma för några år sedan, med oddsen 1:1 dvs 50% risk och deras svar på FVP var att barnet var friskt så det var några jobbiga veckor att vänta på svaret på FVP.


    Det står inte vilken kromosomavvikelse ni fått det resultatet på, är det alla 3 trisomierna som kontrolleras? För DS är ju den minst hemska av de 3, så det kanske är något ni kan tänka er att acceptera?
    Oavsett vilket så är det bra att ta reda på om barnet har DS eller ej, så man kan vara förberedd och även kontrollera hjärtat extra osv.

  • ElaineBenes

    Svårt att uttala sig om risken, är ju trots allt ett sannolikstest. Vi fick 1:17 vet inte vad som drog ner det men hade åldern mot mig så det spelade säkert in. 

    Blev också kallade till moderkaksprov men moderkakan låg så de inte kom åt den utan skickades hem i ytterligare 2 veckor i väntan på fostervattenprov. 
    All den väntan och även på svaret var fruktansvärd. 

    Vill absolut inte skrämma dig men jag hade uppskattat att få informationen att moderkaksprov inte alltid är möjligt. 

    I vårt fall var det en frisk liten tjej jag bar på och har inga bra råd på hur du skulle kunna hantera väntan och oron mer än att försöka komma till ro med att du inte kan påverka svaret.
    Lycka till och ta hand om dig! 

  • DetLillaMolnet

    Såvitt jag vet är 1:2 50 procent risk och den högsta risken man kan ha. Det betyder en på två.

    Jag hade 1:2 för alla trisomier samtidigt och man sade till mig att det var 50 procent medan 1:1 lär vara 100 procent rent matematiskt.

    Hursomhelst, det gick bra för oss!

  • MrsDatta

    De gav aldrig någon specifikation för respektive trisomi utan vi fick bara höra 1:2. Kommer fråga vid nästa ultraljud i samband med moderkaksprovet. I bästa fall dimper väl ett brev ner någon gång nästnästa vecka. 

    Tack till alla som svarar. Det ger hopp att höra andra med samma odds som fått friska barn. 

  • MrsDatta

    En sak som kom i åtanke nu. Jag förmodar att det är nackspaltens bredd och PAPP-A värdet i mitt fall som har ökat vår sannolikhet. Jag har läst på lite nu om papp-a och förstår det som att halten ökar i takt med graviditeten. För oss har de utgått från att barnet varit "äldre" än det faktiskt är, en skillnad på 10 dagar. Tror ni man hade kunnat fråga om att göra om blodprovet för att se om värdet stigit och faller inom normalt intervall i förhållande till riktiga gestation age? 

    Mvh 
    Oro skapar övertänkare 

  • DetLillaMolnet

    Jag är absolut en övertänkare själv!
    Men har inget bra tips där. 10 dagar låter som en rejäl avvikelse, kanske ändå värt att ta upp det med vården?

    Ojoj vad jag våndades tills vi fick svaret på moderkaksprovet. Minns att vi först fick svar på avvikelser med hela kromosomavvikelser, därefter delar/fragment. Och extra ultraljud pga andra statistiska risker.

    Håller tummarna för er! 

  • MrsDatta
    DetLillaMolnet skrev 2024-04-07 21:19:47 följande:

    Ps. Många PS av mej...ja du har helt rätt i att det är en kombination av PAPP-A+nackspalten .


    Är bara tacksam att ha någon att bolla med så det är lugnt. Är så glad att höra hur allt ändå blev bra i ert fall, trots samma odds! Jag har fått en tid imorgon så nu håller vi tummarna för att allt går bra 🤞 och bara brev, inga samtal haha 
  • MrsDatta

    Uppdatering: 

    De ringde från Lund. Resultatet från moderkaksprovet hade kommit och visade att allt var normalt ❤️ Nästa vecka kommer nästa analys för dem mer ovanliga åkommorna men nu känns det som att det värsta är över. Är så obeskrivligt lycklig. 

  • DetLillaMolnet

    Wow :) Det var goda nyheter. 
    Vet hur lättad man blir, har som sagt gått igenom det själv...
    Finns ju ett antal andra risker än kromosomavvikelser men det mesta går att fixa. Hoppas de kollar bebben ordentligt framöver så du slipper grubbla.

    Lycka till <3

  • MrsDatta
    DetLillaMolnet skrev 2024-04-14 02:08:15 följande:

    Wow :) Det var goda nyheter. 
    Vet hur lättad man blir, har som sagt gått igenom det själv...
    Finns ju ett antal andra risker än kromosomavvikelser men det mesta går att fixa. Hoppas de kollar bebben ordentligt framöver så du slipper grubbla.

    Lycka till <3



    Ja nu vågar man åtminstone vara optimistisk över läget!  Kommer ju klart bli fler kontroller men nu tar vi det som det kommer med lite mer tilltro att allt kan bli bra. Tack för all support <3 
Svar på tråden KUB 1:2 risk