• CelineL

    Köplats till förskola

    Hej!

    Min son står i kö till förskola med start augusti 2024. Till vårt förstahandsval har han köplats 31 (hade över 100 när vi ställde honom i kö i slutet på januari så det har ändå droppat av ganska många). Är lite nyfiken på om det är någon annan i Stockholm som haft den kötiden (ca) och som sedan fått plats fyra månader senare?

    Vet ju också att augusti är en "bra" månad iom att många barn går vidare till förskoleklass, så jag hoppas att det kan gå vägen.

    Jag vet att det här är så olika från förskola till förskola och en mängd olika faktorer, så nu frågar jag bara av nyfikenhet. Första barnet så det här med förskola är lite av en djungel tycker jag Drömmer

  • Svar på tråden Köplats till förskola
  • LaFontaine

    Köplats i Stockholm säger absolut ingenting om det egentliga läget. Det är baserat på att alla barn ska börja exakt samtidigt och tar inte hänsyn till att någon valt start i december till exempel.

    Jag kan också tipsa om att välja startmånad juli istället. Då placeras ni före augustibarnen, men får ändå inte börja förrän augusti.

  • Anotherone
    CelineL skrev 2024-04-05 14:15:16 följande:
    Totalt 55 barn!
    Om det är 55 barn, hur många sexåringar? Dvs hur många barn kan rimligen försvinna till sexårs i höst? Knappast 30+ stycken tänker jag.
    Sen är det förstås som ovan skriver också, att det inte ger en helhetsbild. 
Svar på tråden Köplats till förskola