• Anonym (Hon)

    Kan det bli förtal?

    Jag har i många år varit aktiv här och skrivit om mitt äktenskap. Nu står jag äntligen på andra sidan och vissa i min närhet har varit på mig om att jag borde skriva en självbiografi om mitt liv. Det viftade jag bort, kändes konstigt... men efterhand som tanken mognat började jag skriva och insåg att det faktiskt är skönt att en gång för alla sätta ord på det hela, och med det kanske hjälpa någon annan?

    Min oro är nu tanken på förtal. Om jag skriver under pseudonym, inte anger namn, stad etc... alltså inte hänger ut honom på annat sätt än att jag skriver om mina upplevelser och de enda som vet vilka de handlar om är de som känner mig, kan jag ändå bli stämd?

  • Svar på tråden Kan det bli förtal?
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Hhhh) skrev 2024-04-05 09:38:35 följande:

    https://lawline.se/answers/fraga-om-uppgifter-i-en-biografi-kan-utgora-fortal

    Läs ovan! 


    Tack! Läste igenom, men vet inte om jag blev så mycket klokare. Jag vinklar inget, inget "se hur dum han var", utan berättar bara mitt perspektiv... hur jag kände och upplevde det. Sexuella övergrepp förekom ofta, men är inte säker på om de ska vara med... inte mer än underförstått isf... och det är inte främst det som var "problemet" i förhållandet heller...

    Om det kommer fram vem det handlar om skulle det definitivt påverka hur folk ser på honom...
  • Anonym (Hhhh)

    Som jag förstår det så är det just det som kan bli problematiskt, om du formulerar din biografi på ett sätt så att din ex-man kan identifieras. De tipsar ju om att tex inte skriva boken som en biografi utan istället skriva som en roman där det skulle kunna uppfattas som att du skriver om ett annat par, en annan man än din egen. Är du med?

  • Anonym (Hhhh)

    Som jag förstår det så är det just det som kan bli problematiskt, om du formulerar din biografi på ett sätt så att din ex-man kan identifieras. De tipsar ju om att tex inte skriva boken som en biografi utan istället skriva som en roman där det skulle kunna uppfattas som att du skriver om ett annat par, en annan man än din egen. Är du med?

  • Anonym (M)

    är det inte så att det är förlaget som åker på den stämningen isåfall? För det är de som ger ut boken?

  • Anonym (Risen)

    Många som skriver självbiografier med känsligt innehåll skriver ju under pseudonym och ändrar saker som namn, plats och vissa händelser för att avidentifiera så mycket som möjligt. Du kan ju titta på hur andra har gjort och även diskutera med det förlag som kan tänka sig ge ut boken. Det finns ju ett förlag som ger ut självbiografier så kolla med dem om de är intresserade och om de kan ge dig tips.

    Alla böcker som släpps går ju igenom många processer och ditt förlag kommer inte släppa igenom en bok som riskerar att förtalanmälas. Ska du släppa boken själv så kan du ju prata med en jurist och även låta ett flertal personer kontrolläsa så att allt i den är avidentifierat.

  • Anonym (Hon)

    Det går ju inte att avidentifiera helt... händelserna är sanna och de som känner till dem kommer ju veta vem det handlar om. Det är mest det jag oroar mig för, om det kommer ut, om det skulle kunna straffa mig, även om jag själv inte skrivit på något uthängande sätt... 

    Känns skevt att man ska behöva oroa sig för att straffas för att man berättar sin egen historia...

  • Anonym (M)

    Men vad är straffet då? Kan det inte vara värt det? Och han kanske ändå inte kommer välja att driva någon process mot dig.

  • Anonym (Klara)
    Anonym (Hon) skrev 2024-04-05 10:13:58 följande:

    Det går ju inte att avidentifiera helt... händelserna är sanna och de som känner till dem kommer ju veta vem det handlar om. Det är mest det jag oroar mig för, om det kommer ut, om det skulle kunna straffa mig, även om jag själv inte skrivit på något uthängande sätt... 

    Känns skevt att man ska behöva oroa sig för att straffas för att man berättar sin egen historia...


    Men vad säger ditt förlag? Varför frågar du inte dom? 
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Klara) skrev 2024-04-05 10:24:01 följande:
    Men vad säger ditt förlag? Varför frågar du inte dom? 
    Jag har inget förlag, har ju bara skrivit några sidor hittills.
Svar på tråden Kan det bli förtal?