• Tusenskona1

    Skapa sömnrutin vid samsovning?

    Min bebis har bara somnat ammandes sedan start. Sover ibland i sjal eller sele dagtid men vaknar om vi försöker lyfta ur. Hon sover bra under natten, ca 21-09 med få korta uppvak för amning/snutta. Nu är bebis 4 månader och läser om att man nu ska börja med lite kvällsrutiner och att en bebis gärna får somna vid 19. jag måste ju dock lägga mig när bebis ska sova och skulle inte alls trivas med att gå i säng så tidigt varje kväll. Jag ska vara FL tills bebis är ett år så för min del fungerar de här tiderna bra (förutom att jag kan sakna ensamtid på kvällen med mannen och är ganska överstimulerad på kvällen när bebis behöver konstant stimuleras då bebis är lite tröttare då). men blir orolig att det kommer vara svårt att komma in i bättre rutiner längre fram? Samt att jag egentligen skulle vilja att vi kan lägga bebis på kvällen en stund så vi får egentid/jag får återhämtning en stund själv då vi sitter ihop hela dygnet. men bebis är otroligt svår att få att sova själv plus så tror jag att om bebisen vaknar kommer det ta ca 2 timmar att söva om. Några tips/idéer hur vi ska tänka?

  • Svar på tråden Skapa sömnrutin vid samsovning?
  • Anonym (S)

    Kan du inte vara med bebisen till den somnar och gå upp en stund efter det? Så har vi gjort och gör så fortfarande när han är två. Han somnar med mig och jag lägger honom i spjälsängen efter det. Har försökt att få honom att somna själv men det gick dåligt.

    Tycker annars inte att man måste lägga bebisen så tidigt som vid 19 men förstår om ni behöver lite egentid .

  • Anonym (Gud nej)

    Jag har en tanke - skapa inga rutiner för en fyramånaders och lägg för guds skull inte massa kraft på att få det att funka. Det enda du kan vara säker på att barnet kommer att ändra sig ungefär femtioelva gånger till innan vanor är satta. Jobba istället med det du har och få saker att fungera utefter det. Vårt fokus var hur vi som familj skulle få sova allra mest och bäst. Och det ändrades flera gånger första året.


    Våra barn fick gärna somna i sin säng om de kunde, men gick inte det fick de lika gärna ligga i famnen eller i sitt näste mellan oss i soffan. Speciellt vårt andra barn ville ha nära till oss och fick så klart det. 


    Vårt första barn skapade sig själv rutiner vid ett års ålder. Då somnade hon vid ungefär samma tid och vaknade vid ungefär samma tid. Vid 18 månader hade hon helt slutat komma till oss. Vårt andra barn hade större behov av närhet, men strax innan fyra års ålder sov han gott i sin säng hela natten. De har haft samma uppväxt men olika behov. 

  • Tusenskona1

    Det fungerar inte att hon somnar med mig och jag sen lämnar rummet, då vaknar hon direkt för hon vill gärna snutta på mig lite hela tiden. 


    Men då låter det som att vi kan vänta med rutiner utan att ?ha förstört? möjligheten för rutiner längre fram. Saknar absolut egentiden men kan också leva med att inte ha den just nu då jag vet att det inte varar för evigt ☺️ Vill ju på ett sätt träna på att hon ska sova själv, men på sättet vi har nu så får alla sova så bra, bebis sover oftast 11-12 timmar per natt och både jag och mannen sover omkring 8 timmar, jag sover ibland mer så det tänker jag är guld med en så liten bebis och vill ju inte förstöra det. förstår att det säkert inte heller kommer vara för evigt men vill njuta så länge det går.

  • Anonym (inte)
    Tusenskona1 skrev 2024-04-05 07:16:29 följande:
    Skapa sömnrutin vid samsovning?

    Min bebis har bara somnat ammandes sedan start. Sover ibland i sjal eller sele dagtid men vaknar om vi försöker lyfta ur. Hon sover bra under natten, ca 21-09 med få korta uppvak för amning/snutta. Nu är bebis 4 månader och läser om att man nu ska börja med lite kvällsrutiner och att en bebis gärna får somna vid 19. jag måste ju dock lägga mig när bebis ska sova och skulle inte alls trivas med att gå i säng så tidigt varje kväll. Jag ska vara FL tills bebis är ett år så för min del fungerar de här tiderna bra (förutom att jag kan sakna ensamtid på kvällen med mannen och är ganska överstimulerad på kvällen när bebis behöver konstant stimuleras då bebis är lite tröttare då). men blir orolig att det kommer vara svårt att komma in i bättre rutiner längre fram? Samt att jag egentligen skulle vilja att vi kan lägga bebis på kvällen en stund så vi får egentid/jag får återhämtning en stund själv då vi sitter ihop hela dygnet. men bebis är otroligt svår att få att sova själv plus så tror jag att om bebisen vaknar kommer det ta ca 2 timmar att söva om. Några tips/idéer hur vi ska tänka?


    Man behöver inte ha så bråttom att skapa rutiner om det inte faller sig så naturligt. Med mitt första barn höll jag på en massa och skulle lära honom somna vid n viss tid, sova själv, sova si och så. För att jag läste, eller andra sa hur det borde vara.

    Det blev bara en massa onödigt jobb och onödigt ledsen bebis. Jag gav upp efter några veckor och lät bebisen styra. Han sov oftast med oss i soffan, famnen eller i babynest bredvid oss på kvällarna, och sen tog vi med honom till sängen när vi gick och la oss. Oftast var han vaken i omgångar fram till ca kl 22 och sov sedan med korta uppvak resten av natten med oss. 

    Han är 18 år nu, mår toppen och sover i sin egen säng, med hyfsade rutiner. Inget i hans liv förstördes av att han inte nattades kl 19, utan sov med oss i soffan och sen sov med oss i sängen sina första månader. 
  • Agda90

    Jag försöker minnas vilka rutiner/vanor vi hade med våra barn när de var små. Det jag minns allra bäst var att så fort man hade lärt sig bebisens nya rutin så var det dags att lära om. Värst var väl när bebis tyckte att gå upp för dagen var kl 5 på morgonen. 

    Sömn är A och O. Men egentid är också viktigt. När du skriver egentid, menar du tid där DU får vara  själv eller där du och din partner får vara ensamma?
    Har ni möjlighet till barnvakt? Någon som tar hand om bebis någon enstaka timme? Använd den möjligheten i så fall så att ni får vårda er relation. Det är viktigt och det har ni igen som par på sikt. En promenad, en fika i solen, en picknick, sex, prata ostört. Det finns inget som är litet eller stort nog och allt kan vara viktigt. 
    Din tid för dig själv är också viktig. Att ta en lång och varm dusch är lyx som varje mamma borde få kunna göra (om det är det man vill).

  • Tusenskona1

    Både egentid själv och med varandra. Ja duschtid och lite sånt kan jag ta men det är ju begränsat med tid när mannen jobbar och sen ska vi ordna med mat osv och vips har hela kvällen gått. 


    vi har familj som ställer upp som barnvakt men jag och bebis är inte redo ännu, Bebis ammar nästan en gång i timmen på dagtid när hon inte sover, och när hon sover är på mig. I vagnen somnar hon inte alltid och somnar hon så är det Max 20 min sen är det skrik.

  • Jemp

    Det finns ingen anledning att ändra på saker som fungerar. 


    Min barn fick en bestämd läggtid när de helt självmant började få mer tidsbundna rutiner. Äldsta barnet bestämde själv att det var kl 20 (minns inte exakt när, nån gång under bebistiden). Lillasyster fick samma läggtid och den finns kvar nu när äldsta är 8. Hur vi lägger dem har dock varierat utifrån vad som funkar bäst och allas behov just då. 


    Att lära en bebis somna/sova själv finns inget egentligt behov av. Inte för bebisens utveckling i alla fall. 


    Jag skulle fortsätta (för min/din egen skull) försöka gå upp efter att ha liggammat till sömns. Men det är verkligen inget fönster som bara går att göra nu. 
    Om du inte kan lämna sovande bebis, försök träna på att pappan tar en del av kvällen i sele/famn/vad som funkar, om du i alla fall kan få lite tid där bebisen inte är PÅ dig (återigen, för din egen skull för att jag känner igen att det kan vara påfrestande).

  • Agda90
    Tusenskona1 skrev 2024-04-05 10:53:45 följande:

    Både egentid själv och med varandra. Ja duschtid och lite sånt kan jag ta men det är ju begränsat med tid när mannen jobbar och sen ska vi ordna med mat osv och vips har hela kvällen gått. 


    vi har familj som ställer upp som barnvakt men jag och bebis är inte redo ännu, Bebis ammar nästan en gång i timmen på dagtid när hon inte sover, och när hon sover är på mig. I vagnen somnar hon inte alltid och somnar hon så är det Max 20 min sen är det skrik.


    Men ta de där 20 min ni kan få. Testa. Om du känner att det är något du kan vara redo för. 

    Nu är mina barn tonåringar, den ena räknas nästan till vuxen, så jag har lämnat det där stadiet där bebis alltid satt fast vid mig så det är lätt för mig att säga detta. Men med facit i hand så ångrar jag att jag inte tog den där stunden och släpade ut maken på en snabbis i skogen när släkten kunde passa bebis en stund. 

    Hade du känt dig bekväm att någon som du är trygg med går runt med bebis i er trygga miljö hemma medan du och din man bara är utanför och får vara själva en stund? 

    Sen kan man be nära släkt om hjälp med annat också. Du och bebis kan ligga i soffan så kan någon annan dammsuga och kanske göra ett storkok till er så att ni får matlådor i frysen. 

    Jag ångrar som sagt att jag inte bad om mer hjälp när barnen var små. 
  • Anonym (Love)

    Äh, rutinerna kommer av sig själv när barnet börjar förskola. Innan dess finns det ju ingen anledning att ens försöka, det kommer ju ändå ändras hela tiden första året.

Svar på tråden Skapa sömnrutin vid samsovning?