• Anonym (Hjälp)

    Någon som lever med en partner med Autism?

    Någon här som Lever med en partner som har autism eller du kanske själv har autism?
    min sambo verkar ha det enligt hen själv vi man läser om det så ja jo verkar det stämma.

    skulle vilja få skriva med någon som har erfarenhet av ett detta.

    går INTE i att tankar att lämna min partner på något sätt men vill få mer förståelse så man kan stötta hen på alla sätt och vis.

  • Svar på tråden Någon som lever med en partner med Autism?
  • Anonym (Anna)

    Jag har en särbo med autism och 2 av mina barn har autism.

  • Anonym (r)

    Viktigt är att ha en dialog med sin partner om problemen, de kan skilja rejält åt vad som kan vara bra att anpassa. + Att få en diagnos

  • Anonym (Nej)

    Tack och lov inte.

    Jag har själv lättare drag av autism men aldrig lyckats möta en autistisk man som INTE varit svår och knepig på det sociala planet.

    Har träffat många av dem också genom åren, dock bara i neutrala sammanhang. Har aldrig dejtat en autist och med den erfarenhet man har så kommer jag nog inte att göra det heller. 

  • Anonym (Sanna)

    Min sambo har autism. Kvinna. Jag skriver det för att det skiljer sig i hur det visar sig mellan män och kvinnor enligt vad jag läst och märkt. 

  • Anonym (Inte autism)

    Jag har inte autism (utredd osv) men jag får ofta höra att jag beter mig autistiskt, resonerar autistiskt ändå. Så rent praktiskt i en relation med mig blir det väl rätt likt för gubben på vissa sätt tror jag.

    Jag gillar INTE överraskningar som att vi spontant skall göra något utan jag vill ha god tid på mig, vill kunna gå igenom vad som kommer hända osv. Men jag vill gärna planera saker som verkar spontana för honom och överraska med. 

    Jag behöver mycket "vi"-tid och får ofta ångest av egentid. Vi kan göra olika saker, men helst i samma rum.

    Jag gillar inte om vi är tex på fest/kalas och han minglar bort och jag är utan honom med människor jag inte känner så bra. Nu har aldrig det vart ett problem för han gör inte så, men har hänt i tidigare relationer.

    Jag vill helst inte duscha ensam eller att han duschar ensam om vi bägge är hemma, duscha ihop är det bästa jag vet och väldigt viktigt för mig.

    Jag gillar inte om jag sitter ensam i soffan och han sitter i fåtöljen eller i varsitt hörn av soffan, utan att jag hellre då sitter på honom i fåtöljen eller ligger på honom i soffan. Eller väldigt tätt intill. 

Svar på tråden Någon som lever med en partner med Autism?