• VirvelnM

    Orolig inför att skaffa barn

    Jag och min sambo har bestämt oss för att börja skaffa barn denna månad. Så spännande! MEN med det börjar ju oron för att om vi ens kommer kunna bli gravida. För ca 4 år sen sa en gynekolog att jag hade PCO-äggstockar (hade ingen mens på länge) och då fick jag börja med p-piller, oklart varför. Sedan slutade jag med p-piller och på mitt återbesök sa hon att allt såg fint ut och att ?PCO-bilden? inte fanns kvar. Förra sommaren var jag också till gynekologen, mest för att jag var orolig över att min mens bara varade i 3 dagar. Gynekologen kollade och sa att allt såg jättefint ut och hon sa att hon inte trodde det skulle bli problem för mig att bli gravid. oklart dock om mina äggstockar var som PCO. Har regelbunden mens och har alltid haft förutom det där halvåret för ca 4 år sen, jag har ägglossning (trackar med temp+NC). MEN jag är så orolig, är det någon annan som haft liknande? Eller som har tips på hur man inte ska vara så orolig? ????

  • Svar på tråden Orolig inför att skaffa barn
  • Agda90

    Om du går och oroar dig då kommer du inte att bli gravid. Kroppen är rätt finnurlig när det gäller sånt. 

    Koppla av!
    Ni har precis börjat. Det tar olika lång tid för alla. Ingen av oss vet vad som kommer att hända när vi väljer att skaffa barn men oro är en stress och stress är inte bra.
    Jag har två tonåringar och vi pratade just om mina graviditeter i helgen, hur det var att vara gravid. Du har så mycket spännande framför dig! Njut av här och nu!

    Du och sambon ska ju ha lite kul nu när "träningslägret" för bebis verkstaden har öppnat. 

    Din gyn sa att det inte ser ut att vara några problem. Lyssna på det!!
    För övrigt är meditation och fysisk aktivitet väldigt bra för att minska stress och oro i kroppen. 

  • Anonym (bgfg)

    Du har inga konstaterade problem, bara kör!


     


    Sen att säga till någon att inte oroa sig för då blir denne inte lika lätt gravid, nja myt och idiotiskt.

  • Agda90
    Anonym (bgfg) skrev 2024-04-04 13:21:10 följande:

    Du har inga konstaterade problem, bara kör!


     


    Sen att säga till någon att inte oroa sig för då blir denne inte lika lätt gravid, nja myt och idiotiskt.


    Tja. Säg det till dem som har gått genom hela processen med utredning och när adoptionen går genom och de väntar på att hämta ett barn så blir kvinnan gravid.... Eller de som gör IVF och tror att de INTE kan få barn själv när första är född så kommer andra "av rena farten" på naturlig väg...  
  • BuoBä

    PCO är bara ett problem för fertiliteten om det gör så att man har färre ägglossningar, eftersom de är svårare att pricka då. Många kvinnor har den typen av äggstockar utan att någonsin märka av det. 

    Har du regelbundet ägglossning och mens nu så är inte PCO något att oroa sig för. 

  • Anonym (bgfg)
    Agda90 skrev 2024-04-04 13:24:53 följande:
    Tja. Säg det till dem som har gått genom hela processen med utredning och när adoptionen går genom och de väntar på att hämta ett barn så blir kvinnan gravid.... Eller de som gör IVF och tror att de INTE kan få barn själv när första är född så kommer andra "av rena farten" på naturlig väg...  
    Japp, det skulle jag fortfarande göra. Det där är verkligen idiotiskt att säga då det sällan får folk att bli mindre stressade och ofta används som förminskande. Inte heller gör det något skillnad med allt som ska klaffa.
  • Agda90
    Anonym (bgfg) skrev 2024-04-04 14:07:02 följande:
    Japp, det skulle jag fortfarande göra. Det där är verkligen idiotiskt att säga då det sällan får folk att bli mindre stressade och ofta används som förminskande. Inte heller gör det något skillnad med allt som ska klaffa.
    Starta då egen tråd i ämnet om det är så viktigt för dig. 
  • Anonym (Eva)
    Agda90 skrev 2024-04-04 13:24:53 följande:
    Tja. Säg det till dem som har gått genom hela processen med utredning och när adoptionen går genom och de väntar på att hämta ett barn så blir kvinnan gravid.... Eller de som gör IVF och tror att de INTE kan få barn själv när första är född så kommer andra "av rena farten" på naturlig väg...  
    Säg det till alla som har blivit gravida genom våldtäkt, under krig eller under annan svår psykisk stress. Ja, det är kanske möjligt att mycket svår stress kan påverka men faktum är att många ändå blir gravida under svåra omständigheter. 

    Att ts oro skulle påverka hennes chanser är ytterst osannolikt. TS, försök att inte ta ut något i förskott. Det mest troliga är att ni inte kommer få problem  
  • Agda90
    Anonym (Eva) skrev 2024-04-04 14:23:08 följande:
    Säg det till alla som har blivit gravida genom våldtäkt, under krig eller under annan svår psykisk stress. Ja, det är kanske möjligt att mycket svår stress kan påverka men faktum är att många ändå blir gravida under svåra omständigheter. 

    Att ts oro skulle påverka hennes chanser är ytterst osannolikt. TS, försök att inte ta ut något i förskott. Det mest troliga är att ni inte kommer få problem  
    Men skjut mig då som försökte göra det lite lättare för TS. 
    Men gud som korkad jag var då. För jag som har två barn har ingen jävla aning om hur det är att oroa sig eller vad det innebär att bära på sjukt jävla mycket stress när man är gravid. 

    En fråga, hjälper du TS genom ditt inlägg? Försöker du hjälpa på något vis? För i mina ögon kapar du tråden och stjälper mer!
  • Anonym (Eva)
    Agda90 skrev 2024-04-04 14:33:57 följande:
    Men skjut mig då som försökte göra det lite lättare för TS. 
    Men gud som korkad jag var då. För jag som har två barn har ingen jävla aning om hur det är att oroa sig eller vad det innebär att bära på sjukt jävla mycket stress när man är gravid. 

    En fråga, hjälper du TS genom ditt inlägg? Försöker du hjälpa på något vis? För i mina ögon kapar du tråden och stjälper mer!
    Jag föreslår att ts inte ska oroa  sig men försöker också ta kraften ur oron genom att påpeka att den med all sannolikhet inte påverkar något. 
    Du säger att hennes oro leder till att hon inte blir gravid.
    Ändå är det jag som stjälper...
  • Anonym (7)
    Agda90 skrev 2024-04-04 13:24:53 följande:
    Tja. Säg det till dem som har gått genom hela processen med utredning och när adoptionen går genom och de väntar på att hämta ett barn så blir kvinnan gravid.... Eller de som gör IVF och tror att de INTE kan få barn själv när första är född så kommer andra "av rena farten" på naturlig väg...  
    Så må det vara för vissa. Men det är ingen vetenskap, det är bara folks teorier. Vi människor vill alltid hitta orsaker till vad som kan orsaka ett problem så klart, men vore det så enkelt att man inte kan bli gravid om man oroar sig för att det kommer bli svårt - då skulle det inte födas så många barn som det gör.

    Att påstå att någon inte blir med barn pga att dom tänker för mycket, oroar sig eller stressar är rena skuldbeläggningen och även en lögn.

    Jag är själv en person som blir helt besatt av tanken att bli gravid när jag och sambon väl bestämt oss för att börja försöka. Jag har inte tänkt på annat än hur och när vi ska ha sex för att optimera våra chanser, försökt äta optimal kost, googlat ihjäl mig osv. Jag har även varit väldigt stressad (tyvärr) pga mitt yrke. Trots detta har jag blivit gravid inom 2 menscykler.

    Givetvis är det aldrig bra att stressa och oroa sig, men man ska vara försiktig med vilken information man sprider runt.
  • Anonym (Lisa)

    Pco/s påverkar som någon redan påpekat bara fertiliteten genom utebliven/oregelbunden ägglossning. Men det verkar intressant vara något problem för dig i och med att du har regelbunden mens. Och om det mot all förmodan skulle bli ett problem så finns det mediciner som hjälper på traven. 

  • Anonym (Suck)
    Agda90 skrev 2024-04-04 14:33:57 följande:
    Men skjut mig då som försökte göra det lite lättare för TS. 
    Men gud som korkad jag var då. För jag som har två barn har ingen jävla aning om hur det är att oroa sig eller vad det innebär att bära på sjukt jävla mycket stress när man är gravid. 

    En fråga, hjälper du TS genom ditt inlägg? Försöker du hjälpa på något vis? För i mina ögon kapar du tråden och stjälper mer!
    Släpp martyrskapet. Narcissistfasoner.

    Att folk häver ur sig att ?slappna av? så går det är inget ovanligt, tyvärr. Det är dock något bland det mest frustrerande och okänsligaste du kan säga till någon som har fertilitetsproblem/svårt att bli gravid (inte sagt att ts har det, jag pratar om folk som faktiskt försökt länge utan resultat). Det förminskar problemet, lägger en skuld på personen och är ett sätt att visa att du inte har en aning om vad du snackar om. Stress kan påverka till viss del, ja. Det kan göra att ägglossning uteblir, då är det omöjligt att bli gravid. Så på så sett kan det påverka. Att det sker är dock högst ovanligt och att man inte ägglossar är också något man hade märkt om man faktiskt försöker aktivt och har gjort länge och ev. sökt hjälp. Sånna uttalanden som du gör är felaktiga och visar brist på förståelse och kunskap. Helt klart har du noll aning om vad pcos är och hur det påverkar fertiliteten och varför. Annars hade du aldrig hävt ur dig vad du hävde ur dig. Om du vet vad oro och stress innebär, så som du hävdar, vet du ju också att man får barn ändå - du har ju två trots din oro. När du försökt månad efter månad, år efter år, gått igenom diverse utredningar och fertilitetsbehandlingar och kanske genomlidit upprepade missfall så är det inte hjälpsamt när någon clueless martyr på internet häver ur sig ja men slappna aaaav så ska du se att det blir bra (gumman lilla)?. Hade det hjälpt att slappna av hade det inte behövts någon fertilitetsvård. Men det det är inte så det funkar, problemen beror inte på oro eller stress vet du.
Svar på tråden Orolig inför att skaffa barn