• Micke999

    Nekad fysisk umgänge

    Har vid muntliga förberedelsen fått videoumgänge där det har gått super bra. Dock var jag anklagad för diverse misstankar som senare lades ner lch frikänd ifrån. Har inte gjort något mot mitt barn eller ex. 

    Idag fick jag svaret från tingsrätten! Går på familjerättens linje om inget umgänge eller vårdnad men enbart video med stöd under 1 år!

    Exet har skyddat identitet pga falska anklagelser. Domstolen skrev att det finns risk för övergrepp enbart på mammans ord. Polisen har lagt ner allt!

    Vad gör man i detta läge?

  • Svar på tråden Nekad fysisk umgänge
  • Fjäril kär

    I detta läge sitter man lugnt i båten och låter tiden gå . Det är det bästa för barnet. 
    Om man överklagar och går den vägen hamnar er vuxna och infekterade relation i fokus och det blir mer en känsla av att få rätt än att tänka på barnet och dess situation. Finns det så pass djupa svårigheter att att samarbeta så det kommer anmälningar och anklagelser av olika slag är det i sig skäl nog att inte besluta om annat umgänge utifrån barnets perspektiv.  Iallafall just nu. 
    Att leva skyddad är i sig svårt nog för ett barn . 

  • OlgaElvira
    Micke999 skrev 2024-04-04 02:21:01 följande:
    Nekad fysisk umgänge

    Har vid muntliga förberedelsen fått videoumgänge där det har gått super bra. Dock var jag anklagad för diverse misstankar som senare lades ner lch frikänd ifrån. Har inte gjort något mot mitt barn eller ex. 

    Idag fick jag svaret från tingsrätten! Går på familjerättens linje om inget umgänge eller vårdnad men enbart video med stöd under 1 år!

    Exet har skyddat identitet pga falska anklagelser. Domstolen skrev att det finns risk för övergrepp enbart på mammans ord. Polisen har lagt ner allt!

    Vad gör man i detta läge?


    Nu förutsätter jag att alla anklagelser är falska, sanningen vet bara du. Med det sagt.


    Vissa krig kan man inte vinna. Som sagts ovan sitt still i båten. Följ domen till punk och pricka. Håll en glad och positiv ton vid dina videosamtal. Dra inte upp mammans anklagelser igen. Om hon gör det, byt samtalsämne. Svara enbart, du vet min inställning och den håller jag fast vid. 


    Om du klarar det säg något positivt till mamman ibland, något kring att du ser att dottern mår bra, fråga hur det går på dagis/skola.
    Det känns kanske falskt du bygger något för framtiden. 

  • Litorina

    Här finns stöd och råd: 
    https://vardnad.se/om-foreningen/ 


    Du kan också få råd av jurist med inriktning mot familjerätt. 


    Fokusera på barnet när ni ses. Du vet att du sätter barnets bästa främst. Använd att mötena är övervakade genom att visa det. Få ditt goda föräldraskap dokumenterat. Spela in samtalen och spara, även dina samtal med personalen före och efter videosamtalet. Det kan uppstå delade meningar om vad som har sagts. 


    Skaffa en psykolog för att bearbeta det som hänt och händer. Du lever i en mardröm nu så ta emot all hjälp och allt stöd du kan få. 

  • honeyhoney1986

    Det är något som inte stämmer. Det är svårt att få ensam vårdnad i Sverige och det är nastan aldrig att man får ingen fysiskt umgänge. Man kan inte få skydad identitet utan anledning. Familjerätten pratar med barn och utgår från vad barn säger. Det är inte dina relationer med barns mamma som är avgörande utan vad ditt barn vill. Så tydligen ditt barn vill inte träffa dig och du borde respektera det

Svar på tråden Nekad fysisk umgänge