• Ida83

    Fettfördelning och hormonbalans

    Jag har inga stora förhoppningar om en lösning men undrar om någon har samma problem och även kanske har hittat något som hjälper.

    Mitt problem är att allt fett samlar sig nedanför midjan. Jag är på gränsen till underviktig och skulle gärna vilja gå upp några kilo för utseendets skull men allt hamnar på rumpan och benen. Vid viktuppgång upplever jag även svullnad och tyngdkänsla i benen. Det känns inte bra alls. Jag har därför hållit mig till samma vikt genom hela livet förutom ett par försök till viktuppgång. Är i övrigt hälsosam, äter bra mat och rör på mig. Är sällan sjuk, har bra energi och sover gott.

    Misstänker att mitt problem är hormonrelatetat då det har varit bättre under mina graviditeter. Fettet sätter sig helt naturligt mer på överkroppen och benen såg finare ut. 


    Finns det något man kan göra? Vill absolut innehåller gå på några dieter eller utesluta olika saker ur kosten. Det är det inte värt. Det kanske finns något tillskott som balanserar hormonerna eller preventivmedel med sådan effekt? Något som har erfarenhet av det? Kan det bli bättre efter klimakteriet? Vissa kvinnor tenderar ju att lägga på sig över midjan då.

  • Svar på tråden Fettfördelning och hormonbalans
  • Anonym (hormonen)

    Det är ju maten du äter som reglerar dina hormoner till viss del så enda sättet är ju att byta kosthållning, läs Hormonstark av Martina Johansson

  • Agda90

    Det är kosten som avgår hur kroppen fungerar. 
    Så du får vackert lägga om kosten om du vill komma tillrätta med dina problem. 
    Finns ingen quick fix. 

    Martina är duktig på hormoner som någon skrev tidigare. 


    Ida83 skrev 2024-04-03 14:57:47 följande:
    Fettfördelning och hormonbalans

    Jag har inga stora förhoppningar om en lösning men undrar om någon har samma problem och även kanske har hittat något som hjälper.

    Mitt problem är att allt fett samlar sig nedanför midjan. Jag är på gränsen till underviktig och skulle gärna vilja gå upp några kilo för utseendets skull men allt hamnar på rumpan och benen. Vid viktuppgång upplever jag även svullnad och tyngdkänsla i benen. Det känns inte bra alls. Jag har därför hållit mig till samma vikt genom hela livet förutom ett par försök till viktuppgång. Är i övrigt hälsosam, äter bra mat och rör på mig. Är sällan sjuk, har bra energi och sover gott.

    Misstänker att mitt problem är hormonrelatetat då det har varit bättre under mina graviditeter. Fettet sätter sig helt naturligt mer på överkroppen och benen såg finare ut. 


    Finns det något man kan göra? Vill absolut innehåller gå på några dieter eller utesluta olika saker ur kosten. Det är det inte värt. Det kanske finns något tillskott som balanserar hormonerna eller preventivmedel med sådan effekt? Något som har erfarenhet av det? Kan det bli bättre efter klimakteriet? Vissa kvinnor tenderar ju att lägga på sig över midjan då.


  • Ida83

    Jag tror inte att det gör tillräcklig skillnad för att vara värt att lägga så mycket tid och energi på att äta specifika saker. Vill inte riskera att hamna i ett ätstört beteende. 


    Hormoner regleras även av annat och tänkte att det kanske finns någon som har något tips och råd som inte involverar olika dieter, som sagt.

    Har läst inlägg av Martina och det kan säkert ligga något i det, men det är inte för mig.

  • Bis mis

    Jag hade kollat med en gynekolog om vilka preventivmedel som skulle kunna påverka det, om det är möjligt. Typiska ställen för fettinlagring med mkt östrogen är just rumpa och lår.

  • Ida83
    Bis mis skrev 2024-04-03 17:52:42 följande:

    Jag hade kollat med en gynekolog om vilka preventivmedel som skulle kunna påverka det, om det är möjligt. Typiska ställen för fettinlagring med mkt östrogen är just rumpa och lår.


    Tack för tipset! Har också tänkt att det handlar om östrogen eller östrogendominans, men då borde väl även brösten vara stora? De är tyvärr väldigt små.
  • Bis mis
    Ida83 skrev 2024-04-03 19:52:05 följande:
    Tack för tipset! Har också tänkt att det handlar om östrogen eller östrogendominans, men då borde väl även brösten vara stora? De är tyvärr väldigt små.
    Det kan man fundera över, vet inte faktiskt. Om jag tänker efter så har jag kompisar som man kan misstänka har mer testosteron än vanligt, dom har mer fett på magen och stora bröst. Smala ben och rätt mkt kroppshår. Helt anekdotiskt dock :)
  • Ida83
    Bis mis skrev 2024-04-03 21:16:55 följande:
    Det kan man fundera över, vet inte faktiskt. Om jag tänker efter så har jag kompisar som man kan misstänka har mer testosteron än vanligt, dom har mer fett på magen och stora bröst. Smala ben och rätt mkt kroppshår. Helt anekdotiskt dock :)
    Jag har noterat exakt detsamma. Det kanske är mer testosteron jag behöver.
  • Bis mis
    Ida83 skrev 2024-04-03 21:42:29 följande:
    Jag har noterat exakt detsamma. Det kanske är mer testosteron jag behöver.
    Jag tänkte det faktiskt när jag läste trådstarten. Lär ju vara så att vi alla har en uppsättning hormoner som samverkar, kanske är svårt att komma över testosteron sådär men som sagt, möjligen p-piller. Vet att det finns testosteron-gel som man stryker på t ex magen men är inte insatt i vilka lägen man kan få tag på det.

    Det här med mat kan ju vara värt att kolla upp, kan ju vara så att det rör sig om mindre förändringar som att äta nötkött, inte sojaprodukter och att styrketräna.
  • Anonym (Rosalee)
    Ida83 skrev 2024-04-03 19:52:05 följande:
    Tack för tipset! Har också tänkt att det handlar om östrogen eller östrogendominans, men då borde väl även brösten vara stora? De är tyvärr väldigt små.

    Man tar från de rika och ger till de fattiga! 


    Inte alls ovanligt att kvinnor med breda höfter och smal midja har små bröst.

  • Agda90
    Ida83 skrev 2024-04-03 16:58:51 följande:

    Jag tror inte att det gör tillräcklig skillnad för att vara värt att lägga så mycket tid och energi på att äta specifika saker. Vill inte riskera att hamna i ett ätstört beteende. 


    Hormoner regleras även av annat och tänkte att det kanske finns någon som har något tips och råd som inte involverar olika dieter, som sagt.

    Har läst inlägg av Martina och det kan säkert ligga något i det, men det är inte för mig.


    Det var tråkigt att höra. 
    Man hamnar inte i ett ätstört beteende för att man ändrar kosten. 

    Hormoner hänger ihop. Könshormoner hänger ihop med sköldkörteln och binjurarna i en sk OAT axel. Så oftast kan man inte bara fokusera på en sak utan måste lära sig helheten. 

    Du skriver att du funderat på om detta kan vara relaterat till könshormoner. Det du har kan även vara lipödem. Men det har vården svårt att hjälpa med så man måste läsa på själv. 

    Det kan även vara lymfsystemet som har "havererat" och stoppar du i dig fel mat så kan inte lymfsystemet "kicka igång" utan skräpet som skulle ha transporterats bort med hjälp av lymfsystemet blir kvar i kroppen. Det är också något som den vanliga vården har extremt dålig koll på som man får läsa på om själv. 

    Så det finns ganska mycket att titta på och lära sig om. Jag hoppas att du hittar rätt. 
Svar på tråden Fettfördelning och hormonbalans