• Rosen3

    5:e missfallet, hur orkar man?

    Fått mitt 5:e tidiga missfall nu :( Vi orkar snart inte mer. Har testat olika mediciner men inget har funkat. Missfallsutredning har inte visat något. Någon mer som är i samma situation? Eller någon som har solskenshistorier? Vet inte hur vi ska gå vidare.

  • Svar på tråden 5:e missfallet, hur orkar man?
  • Anonym (K)

    Jag fick 4 missfall innan jag fick min son, efter honom har jag haft 6 missfall och är nu gravid i v 25. Finns ingen förklaring till varför. 
    Vi har orkat genom att inte tänka på det så mycket eller prata om det innan det varit ?säkert?. Försökt acceptera och inte jämföra med andra. Man kan inte räkna med att det ska gå lätt liksom. 
    De flesta missfall har varit tidiga och då har jag faktiskt stoppat mig själv från att gå ner mig för mycket I sorg och försökt tänka att det är ett litet frö som inte utvecklats rätt, att det inte är ett barn än. 

  • Rosen3
    Anonym (K) skrev 2024-04-03 12:42:42 följande:

    Jag fick 4 missfall innan jag fick min son, efter honom har jag haft 6 missfall och är nu gravid i v 25. Finns ingen förklaring till varför. 
    Vi har orkat genom att inte tänka på det så mycket eller prata om det innan det varit ?säkert?. Försökt acceptera och inte jämföra med andra. Man kan inte räkna med att det ska gå lätt liksom. 
    De flesta missfall har varit tidiga och då har jag faktiskt stoppat mig själv från att gå ner mig för mycket I sorg och försökt tänka att det är ett litet frö som inte utvecklats rätt, att det inte är ett barn än. 


    Tack för lite pepp! Känns som att vi ändå kan ha chans att få en bebis tillslut ändå. Jobbigt att behöva gå igenom det så ofta, men bra tips från dig att tänka så. Inte försöka gräva ner sig för mycket. Blev ni gravida fort vid alla missfall?
  • LFF

    Inte för att låta elak men försök att se det positivt, du KAN bli gravid (men behöver kanske hjälp för att behålla graviditeten).

    För oss tog det två missfall (båda i v12, där liten sannolikt dött i v9 ungefär) och 5 år innan det till slut blev levande barn. 

    Det suger rejält att inte kunna behålla en graviditet eller ens kunna bli gravid (som det känns när inget händer) och det suger med alla goda råd om "tänk inte så mycket på det", "det sker när du minst anar det" etc. Man känner sig rätt värdelös som kvinna minst sagt. 

    Sen är faktiskt inte den svenska vården helt i framkant när det kommer till ofrivillig barnlöshet utan du måste söka information utomlands ifrån för att hitta förslag på alternativa behandlingar. Kan det tex vara så att ditt immunförsvar är lite för starkt och därmed stöter bort embryot snarare än att det är "fel" på grynet. 

    Vet inte hur länge ni har försökt men jag håller tummar, tår och allt däremellan för att du snart ska sitta där med en mage och beklaga dig över att pyret inte vill ut 

  • Anonym (Jag)

    Ver hur du känner dig. Har 6 missfall bakom mig. Utredningen visade ingenting. 

  • Anonym (L)

    Usch så tungt, jag beklagar verkligen. Vi har också precis fått bekräftat vårt femte missfall/MA och ska påbörja cytotec-behandling imorgon. Sekunderna på ultraljuden när dom inte hittat några hjärtslag är vidriga. Vi har ingen riktig strategi för att orka, men tar en dag i taget. Jag tycker det är svårt att inte börja hoppas när man får det där plusset, denna gången tog ändå väldigt hårt trots att vi varit här förr. 


    Vi har gjort utredning som visat på ökad risk för blodpropppar, så det medicineras jag för + har ätit progesteron denna graviditet, dock utan positiv utgång tyvärr. Min läkare är dock fortsatt ?optimistisk?, och menar att de allra flesta som orkar fortsätta försöka får ett barn, och att det är positivt att bli gravid för varje graviditet är ändå en chans till ett barn. 

  • Anonym (F)
    Hjärta Styrkekramar till er. du kan iallafall bli gravid, nån gång kommer det gå vägen. har ätit typ treo eller nåt, vet att vissa får problem med att det bildas proppar. obs är ingen läkare så ta inte mitt råd så, bara lyfter fram frågan. Är det alltid i samma tid som missfallet inträffar? 
  • Rosen3
    LFF skrev 2024-04-23 09:00:54 följande:

    Inte för att låta elak men försök att se det positivt, du KAN bli gravid (men behöver kanske hjälp för att behålla graviditeten).

    För oss tog det två missfall (båda i v12, där liten sannolikt dött i v9 ungefär) och 5 år innan det till slut blev levande barn. 

    Det suger rejält att inte kunna behålla en graviditet eller ens kunna bli gravid (som det känns när inget händer) och det suger med alla goda råd om "tänk inte så mycket på det", "det sker när du minst anar det" etc. Man känner sig rätt värdelös som kvinna minst sagt. 

    Sen är faktiskt inte den svenska vården helt i framkant när det kommer till ofrivillig barnlöshet utan du måste söka information utomlands ifrån för att hitta förslag på alternativa behandlingar. Kan det tex vara så att ditt immunförsvar är lite för starkt och därmed stöter bort embryot snarare än att det är "fel" på grynet. 

    Vet inte hur länge ni har försökt men jag håller tummar, tår och allt däremellan för att du snart ska sitta där med en mage och beklaga dig över att pyret inte vill ut 


    Du har rätt! Tack för pepp! 

    Beklagar oxå dina missfall men skönt att det gick vägen tillslut.


    Ja, det suger. Ovissheten är det värsta. Vet inte hur mycket jag googlat med information och även testat olika mediciner Men inget har funkat än sålänge. Har dock inte testat mot överaktivt immunförsvar så det blir väl nästa steg. Jobbigt bara då allt är så dyrt och det tar ändå kraft från en. Inte säkert att det funkar heller. 


    Vi har försökt i 2,5 år nu men får väl kämpa på ett tag till. Tack! <3

  • Rosen3
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-23 11:27:45 följande:

    Ver hur du känner dig. Har 6 missfall bakom mig. Utredningen visade ingenting. 


    Åh, då är vi typ i samma sits. Beklagar. Kämpar ni fortfarande? har ni tagit någon medicin? 
  • Rosen3
    Anonym (L) skrev 2024-04-23 11:41:59 följande:

    Usch så tungt, jag beklagar verkligen. Vi har också precis fått bekräftat vårt femte missfall/MA och ska påbörja cytotec-behandling imorgon. Sekunderna på ultraljuden när dom inte hittat några hjärtslag är vidriga. Vi har ingen riktig strategi för att orka, men tar en dag i taget. Jag tycker det är svårt att inte börja hoppas när man får det där plusset, denna gången tog ändå väldigt hårt trots att vi varit här förr. 


    Vi har gjort utredning som visat på ökad risk för blodpropppar, så det medicineras jag för + har ätit progesteron denna graviditet, dock utan positiv utgång tyvärr. Min läkare är dock fortsatt ?optimistisk?, och menar att de allra flesta som orkar fortsätta försöka får ett barn, och att det är positivt att bli gravid för varje graviditet är ändå en chans till ett barn. 


    Åh detsamma till dig, det är verkligen så jobbigt. Ja, man hoppas ju så vid varje plus och man blir besviken när det blir missfall igen och igen. 


    Okej, ja man får väl kämpa på. Har inte så stora val än att försöka igen <3 Tack för att du delar med dig så att det känns mindre ensamt. 

  • Rosen3
    Anonym (F) skrev 2024-04-23 11:50:06 följande:
    // Hjärta Styrkekramar till er. du kan iallafall bli gravid, nån gång kommer det gå vägen. har ätit typ treo eller nåt, vet att vissa får problem med att det bildas proppar. obs är ingen läkare så ta inte mitt råd så, bara lyfter fram frågan. Är det alltid i samma tid som missfallet inträffar? 
    Tack för omtanken <3 Har testat en del olika mediciner, bland annat Trombyl mot proppar som inte funkat än så länge. Det har varit lite olika men ofta mycket tidiga inte länge än vecka 6. Varit ofostriga med. 
  • Anonym (Anonymiously)
    Rosen3 skrev 2024-04-23 08:48:44 följande:

    Någon mer som varit med om samma och sedan lyckats? 


    Fick först fyra missfall under 8 månader. Blev sen gravid med min son 6 mån senare. Den enda förändringen jag gjorde var att börja äta zink. Blev gravid 6 mån efter jag börjat med zink. Visade sig att mitt TSH värde var förhöjt (gjorde fertilitetsprover) och med lite googlande kunde jag se att de kunde bero på zinkbrist. Sen när de kollade det igen (för det är tydligen standard att kolla när man är gravid) var det normalt. Vet ju inte till 100% om det berodde på det, men gravid blev jag och sonen fyller 5 år till sommaren.

    Provade även Albyl som är samma som Trombol, samt progesteronkräm. Men det hjälpte inget. 
  • Anonym (L)
    Rosen3 skrev 2024-04-23 13:32:51 följande:

    Åh detsamma till dig, det är verkligen så jobbigt. Ja, man hoppas ju så vid varje plus och man blir besviken när det blir missfall igen och igen. 


    Okej, ja man får väl kämpa på. Har inte så stora val än att försöka igen <3 Tack för att du delar med dig så att det känns mindre ensamt. 


    Ja visst är det. Och man vill ju ändå få hoppas och glädjas. Jag blir ändå lite mer hoppfull pga min läkares inställning, att bli peppad att fortsätta orka försöka. Jag hoppas så att man sitter där om något år fram med ett lyckligt slut. 


    Har ni fått göra någon utredning? 

  • Rosen3
    Anonym (L) skrev 2024-04-24 08:42:20 följande:

    Ja visst är det. Och man vill ju ändå få hoppas och glädjas. Jag blir ändå lite mer hoppfull pga min läkares inställning, att bli peppad att fortsätta orka försöka. Jag hoppas så att man sitter där om något år fram med ett lyckligt slut. 


    Har ni fått göra någon utredning? 


    Precis! Skönt att ha en hoppfull läkare, mina läkare har väl oxå sagt att det bara är att köra på igen. Men ändå upplever jag inte så bra stöd från dem, dem vill inte lyssna hur vi mår utan känns som dem bara vill bli av med oss vilket i sig känns lite jobbigt. Men det är väl en positiv grej att dem ändå tror på oss. 
    Japp, har gjort både fertilitetsutredning och missfallsutredning. Även gjort två livmodersspolningar av två olika läkare som inte visat något.
    Missfallsutredningen visade bra förutom att mitt prolaktin var lätt förhöjt till en början, men blev sedan bra. Hade höga TPO-antikroppar som låg på 185, dem har jag dock lyckats sänka själv till 100 än sålänge så jobbar på att få ner dem till 0. Det sägs ju tyvärr att antikropparna kan ge missfall efter missfall. Men ingen läkare i sverige vill ge medicin då dem inte har några belägg för det och då mitt TSH ligger bra till. 

    Har du fått göra utredning?


    Hoppas du har rätt att det kommer ordna sig! 

Svar på tråden 5:e missfallet, hur orkar man?