• Xenia

    Ännu ett barn som mördat ett annat barn

    I Finland var det en skolskjutning år 2007 (8 döda), en annan år 2008 (9 döda) och nu var det en 12-årig pojke som skjutit ihjäl en klasskamrat och svårt skadat två andra, det kan alltså bli fler dödsoffer.

    Hur får en 12-åring tag på ett skjutvapen? Jo, han har en släkting (far?) med licens.

    Vad får ett barn att mörda? I detta fall handlar det inte om gängkriminalitet. Mobbning?

    Precis som i Sverige så är barn under 15 år straffomyndiga. Men släktingen vars vapen han tog borde åtalas för allmänfarlig vårdslöshet.

  • Svar på tråden Ännu ett barn som mördat ett annat barn
  • Cathariiina

    Tragiskt, men här måste också utredas hur pojken blivit behandlad av dem som han sköt, och vad de vuxna i skolan gjort för att stoppa det. Jag tror nämligen inte att någon unge gör något sådant bara out of the blue. SÅ många ungar mår dåligt i sina skolklasser, och de vet att det inte finns något slut - eller att detta i så fall ligger många år bort. De måste gå dit varje dag, vad som än händer där måste de gå dit i morgon igen. Och de vuxna ser inte, bryr sig inte eller är naiva. 

  • Xenia

    Ja, så kan det ju vara.

    Men jag tänker på alla tonåringar i USA som skjuitit ihjäl så många, både vuxna och barn, ofta inte ens i deras egen klass. Alla dessa kan ju inte ha varit mobbare. Det verkar snarare vara ett obegripligt hat mot allt och alla.

    Tänker på t ex den 18-årige mördaren i Malmö som mördade två lärare med kniv och yxa. Han hade inte ens något särskilt emot just dem, han ville tydligen bara mörda några.

    Massor av barn blir ju mobbade utan att för den skull mörda varken mobbarna eller några andra. Det måste ha varit något grundläggande fel på just den pojken.

    Prästen där i Vanda påstod att folk tyckte synd om både offren och mördaren. Jag har svårt att tycka synd om mördare.

  • Anonya

    Väldigt tragiskt. Helt annorlunda än de två ovannämnda skolskjutningarna som var av typen amerikanska skjutningar där man försöker döda så många som möjligt. Nu en sjätteklassare som skjuter. Ofattbart. Det gör det också ännu tuffare för de andra i klassen och inte minst för personalen. 

    Den nära släkting vars vapen använts lär må fruktansvärt dåligt nu. Även övriga anhöriga till skytten. Undrar vad skytten själv tänker? Han har tagit ett liv och skadat två personer mycket allvarligt. I värsta fall blir det ett eller två dödsfall till. Förutom dessa tre har så många andras liv förändrats för alltid. Att ha sett sina klasskamrater dödas eller överhuvudtaget att det hänt i ens skola, det är inget trauma man blir av med lätt. Dessutom har han förstört sitt eget liv, eventuella syskons och andra anhörigas. 

    Utbildningsministern kunde vid presskonferensen inte helt hålla tårarna borta när hon sade att en elev aldrig kommer komma hem från skolan. Skolan ska vara en trygg plats. Alla har det inte tryggt hemma heller. 

    Det som är bra är att man har god beredskap i Finland vad gäller handlingsplaner, hjälp och stöd både kortsiktigt och långsiktigt. Den berörda skolans elever har alla skoldag imorgon kl. 9-12. Det är väldigt bra. Alla kommer säkert inte klara av att ta sig dit, men det är så viktigt att det är skola. Det är självklart ingen vanlig skoldag, det vore ju absurt. Att träffa sina klasskamrater och lälrare, få bearbeta det som hänt under trygg ledning, att "komma upp på hästen" genast igen, att ha rutinen skoldag bibehållen. Bla Unicef poängterar att det i katastrofer är mycket viktigt att få igång skola snabbt, inte för att man skulle missa kunskap, utan för att det är så viktigt när inget är sig likt att det finns en daglig rutin, något som är sig likt även om det i sådana situationer varken är den vanliga skolbyggnaden eller vanliga lärare och klass- och skolkamrater. 

    Vid skolskjtningarna i Jokela och Kauhajoki kunde inte skolan öppnas genast eftersom det var masskjutningar där det förstörts mycket runtom i skolan. 

  • Kvinna1989

    Jag bor i Finland så detta känns lite extra hemskt... 

    Mycket frågor och tankar, rädd för framtiden för mina egna barn osv.

    I en intervju sa en förälder till ett barn i samma klass att den som sköt är "känd för att vara bråkig" . Men just nu vet man inte mer.

  • Auditanne

    Det börjar i hemmet. Barn som begår grova våldsbrott av det här slaget kommer sannolikt inte från några trygga hemförhållanden. Jag hade personligen velat veta mer om pojkens uppväxt och hans familj i övrigt. 

  • Xenia

    Så många frågor och inga svar. Antagligen är det locket på just för att det gäller barn.

    Det mördade barnet är en pojke. De skadade barnen är flickor. Läste på nätet att en flicka ligger i koma, skjuten i huvudet. Det låter inte bra. Gråter

    Jag läste att mördaren ansågs som en bråkstake. Men även att han blivit mobbad. Mobbad för att han var en jobbig bråkstake? Eller blev han en bråkstake just för att han var mobbad?

    Varför klarar inte skolan av att stoppa mobbning? Men det kan vara svårare att stoppa psykisk mobbning (att man blir retad varje dag) än fysisk (att man blir påpucklad). 


    "Enligt Yles uppgifter ligger mobbning bakom skolskjutningen. Den misstänkta 12-åringen ska enligt Yles uppgifter ha utsatts för mobbning i skolan.


    Motivet är enligt uppgifterna direkt relaterade till mobbning."
    svenska.yle.fi/a/7-10054216

  • Postman

    Många faktorer säkert. Ett bristande samhälle, bristande föräldrar eller andra vuxna, kanske påverkan från sociala medier, kassa gener kanske osv osv. Finns mycket som påverkar och spelar roll. 

  • Postman

    Jag vet inte hur det är i Finland men förutom bristande hem så har skolmiljön en stor påverkan. Svenska skolan är grovt anorektisk och man gör ingen skillnad på barnen som går där. Barn med grova diagnoser ska ingå och det finns en romantisk bild över hur bra det ska fungera vilket det sällan gör utan istället har man skapat en enorm dålig arbetsmiljö för alla. 

  • Cathariiina
    Postman skrev 2024-04-03 13:33:19 följande:

    Jag vet inte hur det är i Finland men förutom bristande hem så har skolmiljön en stor påverkan. Svenska skolan är grovt anorektisk och man gör ingen skillnad på barnen som går där. Barn med grova diagnoser ska ingå och det finns en romantisk bild över hur bra det ska fungera vilket det sällan gör utan istället har man skapat en enorm dålig arbetsmiljö för alla. 


    Exakt. Det finns en naiv tro på att det är nyttigt för olika typer av barn och ungdomar att gå i samma klass, leka tillsammans, grupparbeta, åka på skolresa och sova på tält o.s.v.. Det enda som händer genom det, är som sagt att det blir en dålig arbetsmiljö för alla, där de svaga eleverna inte får tillräckligt med stöd, de duktiga inte får gå vidare i nivåerna utan hindras i sin utveckling, de snälla och blyga barnen hotas och misshandlas av de aggressiva och utåtagerande...

    Som tur är finns det friskolor idag, så det går att göra ett visst urval i alla fall på det sättet... På min tid var man tvungen att gå nio år i samma klass no matter what.
  • Xenia

    Vet inte hur pass man tar mobbning på allvar i Finland.

    Tydligen hade mördaren bara gått i denna skola sedan årsskiftet. Han hade bytt skola eftersom han blev mobbad i den förra skolan. Och så blev han mobbad här också.

    Det kan tyda på att han "hade något", något avvikande i personlighet och beteende som lockade till mobbning. Men det borde vara nolltolerans mot mobbning. Killen kanske också behövde mera stöd, typ BUP, terapi etc. Men där så kan ju föräldrar sätta stopp. "Det är minsann inte något fel på vårt barn, han ska inte behöva gå till psykolog!"

Svar på tråden Ännu ett barn som mördat ett annat barn