• Ssi

    Pumpning

    Hej,

    Jag har hållt på och pumpa nu i flera veckor för att öka min mjölkproduktion. Jag pumpar ungefär 7ggr per dag. Jag är nog inne på 7 veckan. Jag förstår inte varför jag fortfarande bara får 30 ml från båda brösten tillsammans vid ett pumptillfölle. När blir det mer? 

  • Svar på tråden Pumpning
  • Ssi

    Ibland rinner det på, men oftast är det mer droppar.


    Clarissa10 skrev 2024-04-02 16:53:47 följande:

    Får du igång ett ordentligt flöde när du pumpar? Dvs du får utdrivningsreflex och det rinner på? :)Ibland 


  • Clarissa10
    Ssi skrev 2024-04-03 15:33:12 följande:

    Ibland rinner det på, men oftast är det mer droppar.


    Okej! För när jag började pumpa så tyckte jag att det var bökigt och besvärligt och gjorde lite ont i typ två månader. Jag pumpade flera gånger om dagen varje dag men det kom inte mycket alls, eller det kom, men det tog lång tid osv. Sen plötsligt fick jag in rätt teknik eller så vande sig mina bröst, eller typ att produktionen faktiskt ställde om sig, för plötsligt började det flöda vid pumpningarna. Det liksom kom en stark utdrivningsreflex och rann ordentligt. Tyvärr fick jag då problem åt andra hållet och drabbades av en omåttlig överproduktion som resulterade i stockningar och infektioner, men det behöver inte hända dig. Jag pumpade tre månader sedan la jag av. Lycka till! :)
  • Ssi

    Tack för svar! Så det tog alltså två månader för dig? Slutade du att pumpa en månad efter dessa två månader eller tre månader efter,,?

  • Clarissa10
    Ssi skrev 2024-04-05 10:07:55 följande:

    Tack för svar! Så det tog alltså två månader för dig? Slutade du att pumpa en månad efter dessa två månader eller tre månader efter,,?


    Det tog två månader för mig att få igång pumpningen på rätt sätt. Sedan pumpade jag en månad men det strulade på andra sätt så då slutade jag helt. Allt som allt pumpade jag alltså i tre månader. 
  • Elzzz

    Hur länge pumpar du? Jag behöver pumpa 30 min för att få en bra volym. Sjukvården säger att 15 min är tillräckligt, men det är det absolut inte för mig. Pumpar bara 5, absolut max 6 gånger per dag. Jag satsar hellre på färre sessione, men längre tid. 


    Använd en elektrisk dubbelpump av bra kvalitet (jag kör medela swing Maxi) och säkerställ att du har rätt storlek på trattarna. Massera brösten samtidigt och ha din bebis nära/titta på bilder på ditt barn. 


    När det slutar droppa så trycker du på utdrivningsknappen igen för att kicka igång flödet. 


    När du har det på plats så kan du googla på power pumping. Det är det bästa sättet att öka volymen på.

    Lycka till! 

  • Ssi
    Elzzz skrev 2024-04-08 13:13:42 följande:

    Hur länge pumpar du? Jag behöver pumpa 30 min för att få en bra volym. Sjukvården säger att 15 min är tillräckligt, men det är det absolut inte för mig. Pumpar bara 5, absolut max 6 gånger per dag. Jag satsar hellre på färre sessione, men längre tid. 


    Använd en elektrisk dubbelpump av bra kvalitet (jag kör medela swing Maxi) och säkerställ att du har rätt storlek på trattarna. Massera brösten samtidigt och ha din bebis nära/titta på bilder på ditt barn. 


    När det slutar droppa så trycker du på utdrivningsknappen igen för att kicka igång flödet. 


    När du har det på plats så kan du googla på power pumping. Det är det bästa sättet att öka volymen på.

    Lycka till! 


    Hej!

    Jag pumpar ungefär 6 ggr per dag 10 min  två av de är cluster pumpningar där jag pumpar i en timme. 

    Jag har en elektriskpump vet inte om jag använder den fel, brukar använda  utdrivningen efter 2 min och innan använder jag det korta men snabba sugningen som härmar ett barns mönster.

    Borde jag pumpa längre än 10 min plus cluster?.pratade med.BVC och dem sa inte mer än 20 min per bröst. Har också märkt att om jag pumpar 10 eller 20 min så är det samma mängd jag får ut.
Svar på tråden Pumpning