• Kålpudding

    Resa ensam

    Tänkte höra om någon har några tips eller erfarenheter kring att resa ensam?

    Jag är man, 40 år och skild sedan ca ett halvår tillbaka.
    Kommer att spendera större delen av semestern med min dotter men har en vecka då jag är ensam och funderar på en resa.

    Har aldrig rest själv och funderar lite på vilken typ av resa som passar bäst.
    Jag kan uppskatta både charter och storstadssemester men charter känns som att det kan bli lite ensamt och tråkigt att åka på själv, känns som att det kan vara svårt att få kontakt med folk på en sådan resa då de flesta åker i par eller familjer.

    Storstadssemester kanske skulle funka bättre, skulle lätt kunna vandra omkring en vecka i exempelvis Rom för mig själv och bara insupa staden men för mig är maten en stor del i en sådan resa och extravaganta restaurangbesök känns underligt att göra ensam.

    Har även funderat på träningsresor mm, kombinera charter med fysisk aktivitet och kanske träffa lite folk den vägen. Någon som har erfarenhet av sådana resor? Är det vanligt att folk åker ensamma på sådana eller är det mestadels par och kompisgäng?

    Det finns ju även en del gruppresor, exempelvis vandringsresor som hade kunnat vara trevligt men jag har fått intrycket att medelåldern är ganska hög på dem (min fd. svärmor var med god marginal yngst vid 55-60 när hon åkte på en sådan med Rolfs buss, jag vet inte, det kanske beror på bolag?).


     


    Vad säger ni som rest antingen ensamma eller på gruppresor? Några erfarenheter att dela med er av? Tips på andra typer av resor som kan vara intressanta? Tips på resebolag eller destinationer?


     

  • Svar på tråden Resa ensam
  • Mysigast

    Jag är 45 och har rest själv många gånger. Senast var jag på Madeira. Lyckat! Just vad gäller ensamhet fanns det många utflykter som resebyrån anordnade. Där kan man träffa många andra. Ofta kan du boka utflykter samtidigt som du bokar resan i övrigt. Tog en kurs i dykning också :).
    Varning: Vissa hotell bor det bara pensionärer på :).

  • Användare50

    Jag är 35 och åkte på en charterresa en vecka till Italien förra sommaren. Kan varmt rekommendera att resa ensam! Det är lätt att få kontakt med människor även om du åker charter (kanske beroende på hotell och semesterort förstårs).


    Att gå ut och äta och åka på dagsturer själv kändes inte alls konstigt enligt mig, bara härligt att kunna välja och vraka helt själv och när du är ensam blir du ofta mer uppmärksam på din omgivning och människor har lättare för att söka kontakt med dig. 


    Bara hitta något resemål du tycker känns intressant och kör! 

  • Kålpudding
    Mysigast skrev 2024-04-01 20:27:40 följande:

    Jag är 45 och har rest själv många gånger. Senast var jag på Madeira. Lyckat! Just vad gäller ensamhet fanns det många utflykter som resebyrån anordnade. Där kan man träffa många andra. Ofta kan du boka utflykter samtidigt som du bokar resan i övrigt. Tog en kurs i dykning också :).
    Varning: Vissa hotell bor det bara pensionärer på :).


    Ja, dykning har jag funderat på om jag skulle testa, har funderat på det i många år men det har inte riktigt blivit av.
    Jag trivs egentligen ganska bra i mitt eget sällskap men vill gärna att det händer litegrann, bara ligga vid poolen i en vecka känns som att det kan bli lite trögt :)
    Mysigast skrev 2024-04-01 20:29:46 följande:

    Varför inte i förväg dra in på Tinder eller liknande och välja den plats du ska resa till =D


    Haha, kanske får göra det. Har inte riktigt kommit dit att jag börjat med Tinder än men det kanske är dags, varit i förhållande/gift sedan jag var 22 så hela den här dejtingapp-grejen har gått mig förbi litegrann :)
    Användare50 skrev 2024-04-01 20:34:36 följande:

    Jag är 35 och åkte på en charterresa en vecka till Italien förra sommaren. Kan varmt rekommendera att resa ensam! Det är lätt att få kontakt med människor även om du åker charter (kanske beroende på hotell och semesterort förstårs).


    Att gå ut och äta och åka på dagsturer själv kändes inte alls konstigt enligt mig, bara härligt att kunna välja och vraka helt själv och när du är ensam blir du ofta mer uppmärksam på din omgivning och människor har lättare för att söka kontakt med dig. 


    Bara hitta något resemål du tycker känns intressant och kör! 


    Så är det kanske, brukar ha lite svårt att träffa nya människor, egentligen inte speciellt blyg när jag väl kommer igång men har svårt att bara ta kontakt, behöver någon form av aktivitet eller annan naturlig ingång känns det som. Det är väl någonting jag får öva på om jag reser ensam, alltid lär man sig något :)



Svar på tråden Resa ensam