• Susan88

    Körkort 2024

    Jag har övningskört mycket tidigare och försökt ta körkort i 2 omgångar förut men inte fixat lappen än. Ska ta och ge det en sista chans nu i år. Är nyskild och behöver körkort då jag är själv med barn och hundar. Bor dock i Stockholm men vill ändå ha körkort. Ska köra enbart på trafikskola. Har ingen som kan köra med mig så det kommer bli dyrt men har inget annat alternativ.
    Tänkte ifall det är flera här inne som övningskör nu och satsar på ett körkort detta år? Kan vi ju peppa varandra! =)
    Kör du enbart på trafikskola eller varierar du med privat körning?
    Jag ska ta en s.k. Testlektion i denna vecka. Sen kommer jag troligen köpa ett körpaket på 20 dubbellektioner på 80 minuter. Ska ta för automat. Borde hinna ta körkort innan året är slut...

  • Svar på tråden Körkort 2024
  • Anonym (.)

    Hallå! jag har redan tagit körkort (tog det i februari) men vill ge dig några tips.

    Varva med att övningsköra privat och hemma.
    Träna mkt på att planera, planera planera.. 
    Spegelrutinerna är också viktiga.
    intensivkör dvs ha inte långa uppehåll mellan körningarna. Lätt att man glömmer bort allt man lärt sig till nästa lektion eller körning annars.
    Ha tydliga mål, stressa inte med teori och uppkörning men låt dig inte "fastna" i körkortstagandet och dra inte ut på det för mycket. Ibland får man lägga på ett kol för att verkligen få igenom allting. oka teori och uppkörning typ redan nu några månader fram. 

    Kör upp med trafikskolans bil gjorde jag, så tacksam över det trots att det är dyrt. Men då kommer du känna dig mer bekväm och säkerhetskontrollen kommer förmodligen kännas lättare.

    Övningskör i det området du ska köra upp i!! Så bra att ha lite koll på området och vad som väntas skall.

    Stort lycka till! Snart sitter det :D

  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2024-04-01 23:30:32 följande:

    Hallå! jag har redan tagit körkort (tog det i februari) men vill ge dig några tips.

    Varva med att övningsköra privat och hemma.
    Träna mkt på att planera, planera planera.. 
    Spegelrutinerna är också viktiga.
    intensivkör dvs ha inte långa uppehåll mellan körningarna. Lätt att man glömmer bort allt man lärt sig till nästa lektion eller körning annars.
    Ha tydliga mål, stressa inte med teori och uppkörning men låt dig inte "fastna" i körkortstagandet och dra inte ut på det för mycket. Ibland får man lägga på ett kol för att verkligen få igenom allting. oka teori och uppkörning typ redan nu några månader fram. 

    Kör upp med trafikskolans bil gjorde jag, så tacksam över det trots att det är dyrt. Men då kommer du känna dig mer bekväm och säkerhetskontrollen kommer förmodligen kännas lättare.

    Övningskör i det området du ska köra upp i!! Så bra att ha lite koll på området och vad som väntas skall.

    Stort lycka till! Snart sitter det :D


    woops, såg nu att du inte kan köra privat.. 
Svar på tråden Körkort 2024