• Emala

    Avsky för överviktiga, varför?

    Varför detta hat pga någon annans utseende?
    Varför har folk ett behov att kommentera överviktiga personers utseende?  
    Varför ens bry sig om hur andra ser ut?

  • Svar på tråden Avsky för överviktiga, varför?
  • Auditanne

    Hat och hat. En del härinne undrar mycket över preferenser och vad folk föredrar i egenskaper hos en partner. Så även utseendemässiga sådana.

    Övervikt går hem hos vissa, hos andra inte, och man kan inte räkna med att alla har positiva åsikter kring övervikt och fetma då det knappast är hälsosamt för kroppen att bära på dessa överflödiga kilon. 

  • Djärven

    Jag har svårt för överviktiga av den anledningen att de drar ner hela gruppen, för att de inte orkar hålla koll på kost och motion. Mycket oattraktivt drag.

  • Anna7719

    Olika folk ser ner på olika saker.
    Tror många tänker att de som är feta sitter hemma och äter, inte rör på sig osv.
    Finns smala som lever mer osunt än överviktiga och tvärtom.
    Tråkigt att många anser sig ha rätt att ha åsikter om andras utseenden oavsett orsak

  • Djärven
    Anna7719 skrev 2024-04-01 07:22:24 följande:

    Olika folk ser ner på olika saker.
    Tror många tänker att de som är feta sitter hemma och äter, inte rör på sig osv.
    Finns smala som lever mer osunt än överviktiga och tvärtom.
    Tråkigt att många anser sig ha rätt att ha åsikter om andras utseenden oavsett orsak


    Det handlar inte om utseende. Det handlar om att den som är överviktig inte kommer att kunna utföra ett fullgott jobb i längden. Dessutom är de ett dåligt föredöme för andra och drar ner hela gruppen.
  • Auditanne
    Djärven skrev 2024-04-01 07:54:35 följande:
    Det handlar inte om utseende. Det handlar om att den som är överviktig inte kommer att kunna utföra ett fullgott jobb i längden. Dessutom är de ett dåligt föredöme för andra och drar ner hela gruppen.
    För mig handlar det även om utsidan faktiskt. De naturliga dragen försvinner när en människa har övervikt och jag vill kunna se den "riktiga" människan därunder. 

    Tycker det är fullt rimligt att man ska kunna känna fysisk attraktion till en partner. Iallafall om partnern förväntar sig sex av en. Sånt kommer jag endast att ha med någon som ser bra ut och tar hand om sin kropp. 
  • Djärven
    Auditanne skrev 2024-04-01 08:24:08 följande:
    För mig handlar det även om utsidan faktiskt. De naturliga dragen försvinner när en människa har övervikt och jag vill kunna se den "riktiga" människan därunder. 

    Tycker det är fullt rimligt att man ska kunna känna fysisk attraktion till en partner. Iallafall om partnern förväntar sig sex av en. Sånt kommer jag endast att ha med någon som ser bra ut och tar hand om sin kropp. 
    Håller med.

    Pratar ovan bara om övervikt i generella termer.
  • Användare50

    Tyvärr styrs vi människor väldigt mycket av samhällets rådande normer och ideal. Även om olika individer har olika preferenser och vi kan attraheras av olika kroppar och utseenden så finns det en norm, en kropp och ett utseende som vi ser som idealet.


    Vad gäller övervikt och fetma är det tydligt att det är en kroppstyp som inte går i linje med rådande ideal. Vi lär oss redan som barn att vi inte ska vara tjocka genom överviktiga barn som blir retade och samtal om hälsosam vikt. När man står långt ifrån normer och ideal får man oftast en stämpel eller upplevs som annorlunda på olika sätt. Det finns t.ex. forskning som visar på hur överviktiga och feta personer har svårare att få jobb, att de blir diskriminerade på arbetsplatser och att de behandlas annorlunda inom vården. 


    I de här studierna framförs ofta att svårigheterna kommer ifrån att övervikt och fetma kopplas ihop med vissa personliga egenskaper och ökade personliga hälsorisker. Som tidigare personer i tråden nämner ses till exempel fetma som sammankopplat med en ohälsosam livsstil och en avsaknad av att ta hand om sin kropp och sitt utseende, lathet.

    En överviktig eller fet person vet att det här inte alls behöver vara fallet till de extra kilona men det är så den stora massan och samhället ser på det.. Tyvärr tar det sig i uttryck som mobbning, elaka kommentarer och diskriminering och det måste vara hemskt att uppleva detta. Jag försvarar inte alls beteendet men försöker bara förklara varför jag tror att folk beter sig som de gör mot feta människor. 

  • AlbaC

    Har inga problem mer överviktiga överlag. Däremot en bekant som har fetma, blir bara större och större och utrycker själv att han undviker att röra sig till varje pris även om det är en gångväg på några hundra meter, av ren lathet . På detta röker han och har nog gjort i 25 år minst. Får liksom lite panik när vi umgås över att det är en tidsfråga innan han får en stroke eller annat pga sin osunda relation till sin kropp och resultatet ser man ju. Annars en bra och vettig person. 


    Har många andra vänner som är överviktiga eller rent av tjocka men de lever inte som denna och där bryr jag mig inte ett dugg. Tror inte jag äter nyttigare än dem men har genetiskt bättre förutsättning plus att jag rör på mig ganska mycket vilket dessa inte gör. 

  • Djärven
    AlbaC skrev 2024-04-01 17:47:54 följande:

    Har inga problem mer överviktiga överlag. Däremot en bekant som har fetma, blir bara större och större och utrycker själv att han undviker att röra sig till varje pris även om det är en gångväg på några hundra meter, av ren lathet . På detta röker han och har nog gjort i 25 år minst. Får liksom lite panik när vi umgås över att det är en tidsfråga innan han får en stroke eller annat pga sin osunda relation till sin kropp och resultatet ser man ju. Annars en bra och vettig person. 


    Har många andra vänner som är överviktiga eller rent av tjocka men de lever inte som denna och där bryr jag mig inte ett dugg. Tror inte jag äter nyttigare än dem men har genetiskt bättre förutsättning plus att jag rör på mig ganska mycket vilket dessa inte gör. 


    Det där med genetiskt bättre förutsättningar tror jag knappast.

    De flesta förstår  inte hur liten skillnaden är mellan normalvikt och fetma.

    En aktivitetssökning om dagen är skillnaden mellan normalvikt eller 20 kg övervikt.

    7 dl kaloridryck i form av läsk, öl eller juice dagligen istället för vatten är skillnaden mellan normalvikt och 20 kg övervikt. 
Svar på tråden Avsky för överviktiga, varför?