• Pehrmedh

    Beställa hem lite av varje och returnera några av varorna. Ok?

    Köpte för kanske första gången nya kläder på Internet och det står "Gratis retur" på de flesta plaggen.

    Är det verkligen ok att beställa hem lite av varje på måfå och kanske returnera hälften av plaggen?

    Måste finnas en gräns för hur mkt en kund kan returnera, eller?

    Alltås. är det ok att beställe hem ett plagg i två olika storlekar och sedan skicka tillbaka den med fel storlek?

  • Svar på tråden Beställa hem lite av varje och returnera några av varorna. Ok?
  • Anonym (Spärrad)

    Du kan göra det, men vet folk som blivit spärrade från att handla helt och hållet efter att ha gjort på det sättet 

  • Pehrmedh
    Anonym (Spärrad) skrev 2024-03-31 20:48:32 följande:

    Du kan göra det, men vet folk som blivit spärrade från att handla helt och hållet efter att ha gjort på det sättet 


    Jo, jag tänker att det bör finnas en gräns för hur mycket en kund kan returnera.

    Men ungefär var går den gränsen?

    Någon som jobbat i branschen och som vet?

    Låt oss säga att jag skickar tillbaka var tionde plagg, godkänns det? Vad tror ni?
  • Pehrmedh
    Anonym (Bibbi) skrev 2024-03-31 20:55:51 följande:

    Det största problemet är att returerna drar en massa bränsle för att skickas tillbaka och det värsta - de slängs! (i många fall) Det är alltså ett sjukt resursslöseri att beställa och sen skicka tillbaka. 


    https://www.lu.se/artikel/returnerade-varor-slangs-billigare-att-salja-igen


    Det håller jag med om och hur blir detta hållbart i längden?
    Kostar stora pengar att hantera returerna och vissa slängs.

    Tjänar företagen som erbjuder gratis returer några pengar?
  • Anonym (Ella)

    Jag har knöliga fötter och udda behåstorlek och behöver dammsuga nätet efter något som kan tänkas passa. Jag returnerar mer än hälften av det jag beställt. Den enda webbshop som verkat ha haft något emot det är zalando som slutade låta mig köpa på faktura. 

  • Pehrmedh
    Anonym (Ella) skrev 2024-03-31 21:00:59 följande:

    Jag har knöliga fötter och udda behåstorlek och behöver dammsuga nätet efter något som kan tänkas passa. Jag returnerar mer än hälften av det jag beställt. Den enda webbshop som verkat ha haft något emot det är zalando som slutade låta mig köpa på faktura. 


    Kollar på Amazon nu och det kan vara stora prisskillnader.

    Tog ett plagg på måfå fr Gant och kollande.

    700 kr på Amazon och 1400 kr på Gant.se
  • Anonym
    Pehrmedh skrev 2024-03-31 21:28:29 följande:
    Kollar på Amazon nu och det kan vara stora prisskillnader.

    Tog ett plagg på måfå fr Gant och kollande.

    700 kr på Amazon och 1400 kr på Gant.se
    För att en är äkta och den andra en kopia.
  • BuoBä

    Om du har ett normalt köpmönster vad gäller antal plagg och beställningsfrekvens så är det helt ok att skicka tillbaka det som inte passar. Även om man lusläser storlekstabellerna så är det ju jättesvårt att avgöra passformen utifrån det och ett par bilder. Det är därför servicen med fria returer finns. 

    Det finns de som beställer stora mängder kläder varje vecka, och sedan skickar tillbaka allt eller nästan allt. Då kan företagen reagera. De kan tex misstänka att det är någon som gör det bara för "unboxing" eller för att ta bilder i nya kläder. Eller att det är någon som egentligen inte har pengar men någon sorts köpmani. Plus att det då kostar företaget mycket mer än de tjänar. 

  • Anonym (Bibbi)
    Pehrmedh skrev 2024-03-31 20:58:06 följande:
    Tjänar företagen som erbjuder gratis returer några pengar?
    Visst gör de det. Kostnaden för returerna tar de in genom att höja priserna generellt. I och med att de som tillverkar grejerna får så dåligt betalt finns det gott om utrymme för övriga längre upp i kedjan att tjäna pengar. 
  • Pehrmedh
    Anonym skrev 2024-03-31 21:30:11 följande:
    För att en är äkta och den andra en kopia.
    Menar du att den på Amazon som Amazon själva säljer är en kopia?
Svar på tråden Beställa hem lite av varje och returnera några av varorna. Ok?