• BellaDonnna

    Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?

    Citerar en annan aktuell tråd här på forumet:

    Fast alla par "älskar" inte varandra, om man menar en himlastormande ömsesidig förälskelse. Det är en blessning att få uppleva det, många får det inte - men då kan man ändå hitta någon som man tycker om, och som är "good enough" att leva med och skaffa barn med. Det kan till och med bli lugnast så, för om man inte älskar passionerat, så kommer man heller aldrig att bli passionerat svartsjuk och passionerat hatisk. Utan man kan skiljas som vänner och samarbeta om barnen på ett civiliserat sätt. 

    Men om det skulle vara så att TS' tjej vill ha ett svar på om han "älskar" henne eller inte, så måste han förstås svara rakt på det också. Före hopflytt och barnavel. 

    Är det här ett vanligt fenomen? Jag själv skulle inte kunna bli tillsammans med någon från början som jag inte var kär i, sen att man inte har samma förälskelse känslor senare är ju en annan sak, samtidudigt förstår jag tanken. Men ni som lever så eller vet par som har det så är det ömsesidigt inom relationen, eller är den andre ovetande eller hur funkar det?

  • Svar på tråden Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?
  • Anonym (Ryser)

    Här måste jag citera Susanne Alfvengrens låt: Det är bättre med ensam ensamhet än ensamhet när man är två!

    Nej, jag skulle inte kunna nöja mig med någon jag inte har starka känslor för.

  • Anonym (Tjej)

    Nej jag nöjer mig inte med någon för jag behöver inte någon.

  • Anonym (f)

    Tror att många förväxlar det, de tror att allt måste vara himlastormade och passionerat jämt för att vara nog. De som då inte inser att även lugn trygg kärlek är helt normalt och ofta mer sunt resonerar så omoget. Att vara kär i början måste ändå vara grundplåten. Jag hade inte legat i flera år med en vän.

  • Anonym (Linda)

    Ja det är vanligt att välja en partner som är good enough. Framförallt vanligt bland folk som inte har möjlighet att kunna välja och vraka bland partners utan har begränsat antal att välja på. Då får man ta det som bjuds. Och då hamnar många i det läget att man får nöja sig.  Sen dom som har låg självkänsla hamnar ju också där i det facket. Man kan/vill inte ställa krav av olika skäl och nöjer sig med den som råkat finnas tillgänglig.  Den gemensamma nämnaren med dessa personer är väl att dom aldrig upplevt det där pirret och stora kärlekskänslan och kanske också tror att dom inte kan bli kär alls eller att det inte är för dom.  Och det brukar funka rätt bra överlag i flera år tills partnern hittar nån annan hux flux och bli sådär jättekär eller tills dom själva får en ny kollega eller bekant och trillar dit ... 

  • Karl Alexander

    Väldigt vanligt att kvinnor väljer män som inte är åtminstone 8/10, eftersom dessa män är lojalare och trognare och pålitligare än män som är 8/10 eller högre.

    Det är därför så många kvinnor och 8/10+ män är otrogna.

  • Anonym (Vår)
    Karl Alexander skrev 2024-03-31 13:32:57 följande:

    Väldigt vanligt att kvinnor väljer män som inte är åtminstone 8/10, eftersom dessa män är lojalare och trognare och pålitligare än män som är 8/10 eller högre.

    Det är därför så många kvinnor och 8/10+ män är otrogna.


    Väljer inte, blev förälskad i mannen

    Det stämmer inte det du påstår
  • Anonym (Mannen)

    Jag är hellre singel/ensam än att vara ihop med någon som jag egentligen inte trivs med. Jag ställer höga krav, men tycker att ett förhållande inte är värt något om båda inte får ut något av det.

  • Anonym (Inte i början, senare kanske)

    Man är inte ständigt förälskad i ett förhållande men alla jag känner har varit förälskade i sina partners när man träffades, ingen jag känner liksom jag själv skulle bara vara ihop
    med någon för att utan man blev kär, det gäller både män och kvinnor sen kan 
    dom som separerat innan dom gjorde det känna annorlunda innan det men 
    nej ingen skulle vara tillsammans med någon dom inte kände något för, då är man heller ensam.
    Visst finns det personer som har svårt att hitta någon och då kanske tar någon
    good enough men att det skulle vara vanligt nej det är inget som är vanligt bland
    folk jag umgås med och tror inte alls att det är så vanligt, däremot kan man stanna kvar i ett dåligt förhållande pga olika orsaker eller känna good enough 
    för att stanna men att det var i början av förhållandet tror jag inte alls är vanligt.

  • Anonym (Gifta ner sig= bra)

    Jag tror det är bäst i långa loppet att ha en man som älskar dig mer än du älskar honom. Tvärtom leder bara till sorg. Så man skall gifta ner sig litegrann, gifter man upp sig blir man utbytt så fort man blir ful. Det har mormor lärt mig.

  • Karl Alexander
    Anonym (Gifta ner sig= bra) skrev 2024-03-31 14:17:16 följande:

    Jag tror det är bäst i långa loppet att ha en man som älskar dig mer än du älskar honom. Tvärtom leder bara till sorg. Så man skall gifta ner sig litegrann, gifter man upp sig blir man utbytt så fort man blir ful. Det har mormor lärt mig.


    En tjej som gifter ned sig kommer alltid vara otrogen, för hon är egentligen inte kär i killen.

    En tjej som gifter upp sig kommer alltid bli sviken och bedragen, för en AAA-man vet att han kan få vilken kvinna som helst, när som helst. När han tröttnar börjar otroheten.

    Man ska hitta någon på samma nivå som en själv.
Svar på tråden Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?