• Anonym (Eleonor)

    Skiljas när man lever det perfekta livet och är det perfekta paret? :(

    Suck..

    Lever det perfekta livet (enligt mina nära och kära) och jag håller med. Drömhuset, bra karriär, välartade barn, snygg och driven man som hittar på fantastiska resor och saker. sommarhus och  fantastiska utlandssemestrar. Han älskar mig och ja jag älskar honom.. han bekräftar sin kärlek dagligen till mig.

    Men jag kvävs.. jag kvävs. Han är dominant (men snäll och fin) men allt är på hans villkor, han styr om saker så det blir utifrån hans preferenser. Jag har fått det så bra i livet där han tagit över massa saker. Men anledningen är att han inte tycker jag gör de saker tillräckligt bra. Han vet alltid bäst, kan allt och ska hela tiden förklara för allt och alla hur man gör saker. Vi är olika. Jag kan knappt gå in ingen butik utan att bli nervös och undrar om jag tar rätt saker eller kommer misslyckas. Har alltid varit självständig men tappat självförtroende över min förmåga pga av honom.

    Drömmer i smyg om ett eget beroende där jag kan återta mitt liv och göra saker på mitt sätt utan att det ifrågasätts. att få vara lite ineffektiv och göra misstag utan att det behöver vara något att kommentera.

    Men det känns så otrolig fel att bryta upp en bra relation men någon jag älskar och skapa sorg för barnen (de är rädda för skiljsmässa då deras vänner erfarit det). Och jag är för rädd för att våga. Rädd och ovan att bli själv. Har ingen att prata med då vänner och familj ser min relation som den bästa. Goals liksom.. de förstår inte då de önskar att de hade -mina problem- som de säger.

    Vad fan ska jag göra. Jag känner mig så trängd. Som en prinsessa i en gyllene bur som bara vill ta på mig joggingskorna och inte sluta springa långt långt bort..

    känner mig bortskämd och vek.. vad har jag att klaga på? Jag har ju allt! Men gråter i smyg.

    Någon som känner igen sig eller som kan ge mig kloka råd. Ingen verkar förstå och jag hatar migsjälv att jag inte bara kan vara glad och tacksam :(

  • Svar på tråden Skiljas när man lever det perfekta livet och är det perfekta paret? :(
  • Anonym (Axiom)

    Är det en del av ett perfekt liv att känna sig kvävd?

  • Madida

    Du nämner mycket ekonomiska fördelar när du försöker lyfta fram vilken fantastisk relation det är. Hus, resor, överraskningar, semesterhus o.s.v. Men det det som avgör hur bra en relation är? Jag förstår att du känner dig kvävd. Förminskad. Osjälvständig. Jag får nästan panik bara av att LÄSA hur du har det. Alltid vara rädd för att göra fel. Aldrig få fatta beslut, stora som små. Alltid bli talad till som om du var mindre vetande. 
    Det är ingen dröm. Det är inget drömliv. Du har det materiellt bra, till bekostnad av självkänsla och självbestämmande. 

    Är det såhär du vill lära dina barn att en god relation är? Såhär en man ska behandla en kvinna? Såhär en kvinna ska känna sig? Är det detta dy vill visa dina barn?

    Hur gamla är barnen?
    Har du nånsin tagit upp hur du mår med honom?

  • Anonym (Eleonor)
    Fiona M skrev 2024-03-30 22:46:35 följande:

    Vad händer när du tar upp det med honom?


    Han blir ledsen och känner sig påhoppad.
    Vi börjar bråka. Det går inte att diskutera avdramatiserat. Han talar om allt han gör för mig. Jag talar om att jag gärna vill återta vissa av de rutinerna han axlar. Att han absolut inte ska behöva göra det själv. Att vi ska leva jämlikt. Men då svarar han bara att jag inte gör det bra. 
  • Anonym (r)

    Vad är perfekt i detta? Det låter som ett recept på psykisk ohälsa så länge du stannar.

  • Anonym (Eleonor)
    Anonym (Axiom) skrev 2024-03-30 22:52:08 följande:

    Är det en del av ett perfekt liv att känna sig kvävd?


    Nej. Men jag är rädd att problemet är mitt och att jag gör en gås av en fjäder. Att jag skulle lämna och så visar
     det sig att gräset inte är grönare på andra sidan. Halva tiden med barnen, förlora hans släkt som jag älskar, förlora hans umgänge. Är man starkare själv? Jag vet inte.. jag känner mig så villrådig 
  • Anonym (Terra)

    Du kanske skulle ta och gå och prata med en terapeut om hur du mår i din relation och försöka få ordning på dina tankar. 


    Allt det där med vad ni har ekonomiskt och utåt sett är inte viktigt. ingen annan kan höra den bedömningen på om detta är en relation som är bra för dig och er. Sluta bry dig om vad andra tycker. Det viktiga är hur du mår i relationen och hur han påverkar dig. Det du beskriver är inte bra och du verkar ha tappat bort dig själv.

  • Anonym (Eleonor)
    Madida skrev 2024-03-30 23:06:10 följande:

    Du nämner mycket ekonomiska fördelar när du försöker lyfta fram vilken fantastisk relation det är. Hus, resor, överraskningar, semesterhus o.s.v. Men det det som avgör hur bra en relation är? Jag förstår att du känner dig kvävd. Förminskad. Osjälvständig. Jag får nästan panik bara av att LÄSA hur du har det. Alltid vara rädd för att göra fel. Aldrig få fatta beslut, stora som små. Alltid bli talad till som om du var mindre vetande. 
    Det är ingen dröm. Det är inget drömliv. Du har det materiellt bra, till bekostnad av självkänsla och självbestämmande. 

    Är det såhär du vill lära dina barn att en god relation är? Såhär en man ska behandla en kvinna? Såhär en kvinna ska känna sig? Är det detta dy vill visa dina barn?

    Hur gamla är barnen?
    Har du nånsin tagit upp hur du mår med honom?


    Grejen är att jag har bra ekonomi själv och bra förutsättningar på min sida av familjen så jag sitter inte i någon ekonomisk knipa. 


    Problemet är att relationen ÄR bra så länge jag låter honom styra den. Det är kärleksfullt, det är intimt det är komplimanger och barnen ser en pappa som omfamnar deras mamma varje morgon. Barnen ser två föräldrar som älskar varandra. Och jag älskar honom. Men jag har anpassat mig så att jag känner att jag tappar migsjälv. Tappat min självständighet.

    Bara ett löjligt exempel. Jag överraskade familjen med en lyxig frukost. Istället för att bli glad så börjar min man genast undra om jag jämfört priserna på kaffet, varför jag köpt den sortens juice (som tydligen inte hade tillräckligt med fruktkött i- hallå varför googlar jag inte upp vad som är bäst?), varför bakade jag inte egna scones när det är så enkelt och varför köpte jag marmelad som har så mycket socker i och ör dåligt för barnens tänder? onödigt. Så åter igen kände jag att jag inte kan göra rätt. Uppenbarligen gör jag alltid rätt på jobbet och har en chefsposition med bra lovord. Men hemma verkar jag inte kunna leverera på den höga nivå som min man gör.

    men kan man ändra en besserwisse? han är sådan som person och mot alla. Inte specifikt mot mig. Och han kan klanka ner på sigsjälv om han själv missar saker..

  • Anonym (Eleonor)
    Anonym (Terra) skrev 2024-03-30 23:24:00 följande:

    Du kanske skulle ta och gå och prata med en terapeut om hur du mår i din relation och försöka få ordning på dina tankar. 


    Allt det där med vad ni har ekonomiskt och utåt sett är inte viktigt. ingen annan kan höra den bedömningen på om detta är en relation som är bra för dig och er. Sluta bry dig om vad andra tycker. Det viktiga är hur du mår i relationen och hur han påverkar dig. Det du beskriver är inte bra och du verkar ha tappat bort dig själv.


    Har gjort det.. och det fick mig att ta tag i andra saker i livet som jag inte riktigt vågade. Men han vill inte att jag lägger pengar och tid på sånt där trams.. han tror inte på sånt
  • Kirrow

    Det du beskriver låter precis som mitt tidigare liv med mamman till mina barn. Vi har nu separerat, sålt drömvillan och lever skilda liv. Vi är sams och samarbetar. Barnen mår toppen!! All räddsla inför separationen var i princip onödig. Min fd sambo var riktigt snygg Och attraktiv, trevlig, skötsam, ordning och reda och duktig på det mesta! Men tråkig och för mycket kontrollbehov. 

    Mitt tips till dig är så här. Föreställ dig att du och din partner bodde i en halvdan hyresrätt i ett tråkigt område med ekonomi som precis räcker för mat och att leva drägligt. Hade du då stannat hos honom? 



    Att leva kvar pga trygghet, ekonomi, barn etc är dumt känner jag idag trots att jag tänkte i dom banorna inför separationen. Jag har dock väldigt gott ställt och behöver inte oroa mig. 

    Hur gammal är du? 

Svar på tråden Skiljas när man lever det perfekta livet och är det perfekta paret? :(