• Ballina

    Hyresgäst försöker slippa undan betalning av hyra

    Mina föräldrar har hyrt ut en lägenhet i deras hus till en kvinna i 20 års tid. Hon flyttade in 2004 den 1a september och betalade första hyran två dagar senare. Min pappa har ett minne av att hon sedan bad om att få betala hyran i slutet av månaden istället vilket han gick med på. Hon har därefter alltid betalat hyran felfritt i slutet av månaden och har i kommentarsfältet alltid skrivit "betalning för juni" för juni månad etc. Mina föräldrar sa nyligen upp henne då de ska flytta in i hennes lägenhet. Hon sades upp med tre månaders uppsägningstid och hon var väldigt upprörd över detta då hon tycker det är alldeles för lite tid.
     
    Januaris hyra betalades som vanligt med kommentaren "betalning för januari" såsom hon alltid brukar skriva då hon betalar hyran. När hon då skulle betala februaris hyra, efter att hon fick veta att hon måste flytta, då skriver hon "betalning för mars", hon hoppar alltså över februari månad. De avvaktade med att konfrontera henne om detta för att se om hon eventuellt råkat skriva fel månad, men när hyran i mars kom så har ho. Skrivit "betalning för april". Det fattas alltså en hyra för februari. När hon blev konfronterad om detta så drog hon snabbt upp ur fickan en 20 år gammal post-it lapp (!!!) med min pappas signatur där det står något i stil med  att "jag har mottagit betalning år 2004-09-03", alltså två dagar efter att hon flyttat in, och hävdar att hon har betalat en förskottshyra och därmed ska slippa undan en betalning. Märkligt är också att hon inte själv upplyste om detta utan försökte slinka obemärkt förbi med att inte betala hyran för februari och hoppades att de inte skulle upptäcka.
     
    Vad gör man i en sådan här situation? 
  • Svar på tråden Hyresgäst försöker slippa undan betalning av hyra
  • Anonym (r)

    Inget. Jag ser ingen som helst mening med att dra ut på det hela längre med att bråka.

  • Anonym (Ems)

    En lägenhet i deras hus, vad innebär det? Är det ett lägenhetshus? Ett privathus?
    Det är möjligt att hyresgästen har besittningsrätt till lägenheten, om det inte är avtalat i hyreskontraktet att det inte gäller.
    Ni kan ju bråka om hyran men vad gör ni om hon då kontrar med besittningsrätten?

  • Ballina
    Anonym (r) skrev 2024-03-29 23:16:04 följande:

    Inget. Jag ser ingen som helst mening med att dra ut på det hela längre med att bråka.


    Så man låter hyresgästen slippa betala sin hyra fastän hon bott där hela den månaden? Ja kanske tänker man olika.
  • Ballina
    Anonym (Ems) skrev 2024-03-29 23:44:13 följande:

    En lägenhet i deras hus, vad innebär det? Är det ett lägenhetshus? Ett privathus?
    Det är möjligt att hyresgästen har besittningsrätt till lägenheten, om det inte är avtalat i hyreskontraktet att det inte gäller.
    Ni kan ju bråka om hyran men vad gör ni om hon då kontrar med besittningsrätten?


    Det är ett privathus. Hon har ingen besitrningsrätt då ägarna har tänkt nyttja fastigheten för eget bruk. Hur som så har hon ändå hittat ett nytt ställe så det oroar jag mig inte för. Tycker mest bara det är fräckt att hon försöker lura ett äldre par på pengar. Hon hade hoppats på att det skulle gå obemärkt förbi. 
  • Anonym (r)
    Ballina skrev 2024-03-29 23:57:39 följande:
    Så man låter hyresgästen slippa betala sin hyra fastän hon bott där hela den månaden? Ja kanske tänker man olika.
    Ja en trogen hyresgäst där detaljer är lite oklara efter 20 år. Behöver inte vara ett försök att lura någon. Det är inte lönt besväret.
  • Anonym (Ems)
    Ballina skrev 2024-03-29 23:59:37 följande:
    Det är ett privathus. Hon har ingen besitrningsrätt då ägarna har tänkt nyttja fastigheten för eget bruk. Hur som så har hon ändå hittat ett nytt ställe så det oroar jag mig inte för. Tycker mest bara det är fräckt att hon försöker lura ett äldre par på pengar. Hon hade hoppats på att det skulle gå obemärkt förbi. 

     


    Ok, tänkte eftersom du skrev lägenhet i sitt hus att de kanske hade många lägenheter i huset.

    Har hon betalat nu när hon är påkommen? Har hon betalar hyran i förskott eller i efterskott? Alltså när hon betalat för tex juli, har hon betalat den i slutet av juni eller i slutet av juli?

  • Anonym (Ems)

    Jag gissar att hon anser att hon betalade två hyror i september den månad hon flyttade in?

    Tex: hon flyttade in i september och betalade en hyra. I slutet av september betalade hon in en hyra till. I vanliga fall betalar man ju i förskott och nästa hyra skulle ju då gälla oktober.
    Men om hon tänkte att den gällde för september och första var en deposition, och sedan i slutet av oktober betalade för oktober osv.

    Det kan ju vara en miss i kommunikationen där ni uppfattat att hon betalat i förskott, som man brukar, medan hon anser att hon hela tiden betalat i efterskott och därför ligger ute med en hyra då hon betalade in två i september när hon flyttade in.

  • Spucks
    Ballina skrev 2024-03-29 23:59:37 följande:
    Det är ett privathus. Hon har ingen besitrningsrätt då ägarna har tänkt nyttja fastigheten för eget bruk. Hur som så har hon ändå hittat ett nytt ställe så det oroar jag mig inte för. Tycker mest bara det är fräckt att hon försöker lura ett äldre par på pengar. Hon hade hoppats på att det skulle gå obemärkt förbi. 
    Man kan också tycker det är fräckt att säga upp henne efter 20 år med bara 3 månaders varsel. Dina föräldrar har väl vetat längre att de skulle flytta in? 

    Jag skulle det låta vara - hon har sköt sig i 20 års tid och man kan förstå att hon är upprörd. Jag skulle be om ursäkt för kort varsel och tackat henne för att ha betalt i tid under två decennier och varit en bra hyresgäst.
  • MsM84

    Eftersom hyresgästen alltid har skrivit vilken månad betalningarna avser är det lätt att bevisa att februari är obetald. Annars hade det varit nästan omöjligt - man hade behövt 20 års kontoutdrag. 


    Gå och prata med henne och påpeka just detta. Hon har inte betalt februari hyra. Juridiskt kan ni skicka in krav till kronofogden om hon inte betalar.

    Även om det är juridiskt korrekt ty jag inte det är särskilt sjyst att säga upp en 20 års hyresförhållande med 3 månaders uppsägning. Men det är inte heller ok att försöka lura sig undan en hyra.

  • Anonym (K)
    Spucks skrev 2024-03-30 08:18:53 följande:
    Man kan också tycker det är fräckt att säga upp henne efter 20 år med bara 3 månaders varsel. Dina föräldrar har väl vetat längre att de skulle flytta in? 

    Jag skulle det låta vara - hon har sköt sig i 20 års tid och man kan förstå att hon är upprörd. Jag skulle be om ursäkt för kort varsel och tackat henne för att ha betalt i tid under två decennier och varit en bra hyresgäst.
    3 månader är väl allmän kutym? Spelar ingen roll om man bott där i 20 år eller i 20 månader. Däremot skulle jag ta det muntligt först för att visa respekt, sedan skriftligt också så klart för juridiken. Den där hyran hon inte har betalat skulle jag inte tjafsa om, inte värt besväret.
Svar på tråden Hyresgäst försöker slippa undan betalning av hyra