• petermoller

    12 mån väntetid till logoped!?

    Asså va f_n!? Fick precis brev där vi inte får en tid inom vårdgarantin på 90 dagar och väntetiden är 12 månader! Hahaha Hur gick det här till? Varför så lång tid? Men om det inte är innanför gränserna av vårdgarantin, kan landstinget bekosta ett besök någon annanstans (bor i Skåne)? 
    Kan man kontakta logoped o få övningar? Vill då inte sitta o vänta ett år o inte göra ett dugg.

  • Svar på tråden 12 mån väntetid till logoped!?
  • TvillingmammaVästgöte

    Vi fick ett sådant brev och det stod att man skulle säga om man ville vänta tolv månader eller alternativt besöka logoped vart som helst i landet enligt vårdgarantin. Jag svarade att jag ville söka logoped vartsomhelst i landet. Då fick vi direkt en kallelse till vårt sjukhus.

  • Spucks

    Nu vet jag inte vilka rättigheter du har, men jag håller med att det är helt absurt med en så lång väntetid! Ju längre man vänta desto mer tid tar det sedan att bli av med språkfelet. 

  • Jensen19804

    Det är ännu längre än 12 månader, jag väntade i över ett år och 6 månader innan jag fick en tid, sa dock upp den dagen innan, men stod alltså i kö så länge 

  • Sunflora

    Kolla med skolan/förskolan om de har någon speciallärare som kan hjälpa er medan ni väntar mina barns skola har en talpedagog som gör besök vid behov. 

  • TvillingmammaVästgöte

    Ring och säg att ni behöver tid nu! Ibland får de återbudstider. Ring flera gånger om det behövs.  Om det inte hjälper så sök privatlogoped och betala själv. Det gjorde vi till slut och det var inte så dyrt för några halvtimmar, vi fick bra material och den privata logopeden var mycket mer erfaren än de ofta unga och nyutexaminerade vi fick träffa på sjukhusets logopedmottagningen. 

  • Ellifant

    hej! problemet är att de har svårt att få tag på logopeder.


    Vi hade remiss till csk men då var där över 1,5 års kö. fick tipset att karlshamn hade kortare kö och jobbar på ett annat sätt där de har ett först samtal för att kolla läget, om det är akut eller det går att avvakta lite. Så vi har gått i karlshamn även om det är en bit att köra. 

    har hört nu efter att var man hamnar  i kön beror helt på vem som skickat remissen och vad de har skriv i den. Hur stora problem barnet har. 

    man kan ringa runt och kolla hur kön ser ut på de olika mottagningarna. För att flytta sin remiss dit. Vet att de skulle öppan en ny mottagning i Skurup, kan vara värt att kolla upp. 


    Tyvärr så får man som förälder ligga på

  • cosinus

    Google verkar iaf anse att logopeder omfattas av vårdgarantin så ring upp och säg att ni vill åberopa vårdgarantin och skickas iväg om de inte kan skaka fram en plats själva.

    har själv gjort det två gånger senaste två gångerna. Båda gångerna ortoped-frågor för barnen. Ena barnet hade (har) problem med fötter och under hot om vårdgaranti så skakade de fram en tid. Andra barnet hade problem med knät och där sa de direkt att de inte skulle fixa vårdgarantin. Mitt landsting har en speciell vårdgaranti-enhet som då kan hjälpa till att få en tid på annan ort så efter det gick det fort.

  • Aliona

    Det ät jättelånga tider och det är helt oacceptabelt så klart! Vi hade tack och lov en bvc-sköterska som kände till problemet med köer och skickade in remissen tidigt för säkerhets skull. Nu visade sig att vi också behövde logoped. Väntade nog en bit över ett år. 


    Men sen måste jag säga att vi inte var imponerade av den hjälp vi fick. Kartläggningen var bra för det kunde jag inte göra själv, men sen gick vi en gång i månaden eller även två-tre månader mellan besöken, medan 95% av jobbet fick jag ändå göra själv. Jag hade lika gärna kunnat läsa mig till övningar och skapa eller köpa eget material, vilket jag till sist gjorde. 


    Vad exakt är det får språkproblem ditt barn har? 


    En vän till mig var också missnöjd med hjälpen de fick genom landstinget och gick till slut till en privat logoped, och då lossnade det snabbt. 


    Om du har råd så skulle jag råda dig att söka privat hjälp. Har barnet fortfarande problem när ni kommer fram i vårdkön så kan ni gå på besök där och se om det är värt att byta. 


    Vill ni leta material och övningar själva så är finska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten ett jättebra tips, och Hatten förlag. På biblioteken (tex i Malmö) har de äpplepåsar med material för barn som behöver hjälp med språket. 

Svar på tråden 12 mån väntetid till logoped!?