• Hsim

    Hematom under graviditet

    Ni som haft hematom under era graviditeter:
    Hur har era graviditeter varit?
    Hur mycket och hur ofta har ni haft blödningar?
    försvann det av sig själv eller var det kvar? 
    fick ni medicin?
    Vad hade ni för restriktioner? 


    Jag är i vecka 10 och har redan behövt uppsöka gynakuten två ggr pga av forsblödningar. Den lille mår bra, mäter som den ska och hjärtat slår. Men det är psykiskt jobbigt. Äter cyklonova. 

  • Svar på tråden Hematom under graviditet
  • Natalina1451

    Hej Hsim, känner igen dig från bim grupperna tror jag? 


    hur som helst, jag har 3 levande barn som jag haft hematom med allihopa i första trimestern. Med alla har blödningarna slutat strax innan kub och graviditeterna har fortsatt utan komplikationer och fött på eller efter bf. 


    i somras plussade vi med det som skulle bli vårt 4e barn även då flera hematom i första trimestern. Sedan var det lugnt fram till ett par dagar efter kub dom det kom en blodfors och ett gigantiskt hematom gick att se på ultraljud. Men bebis verkade må bra och vi hade fått låg risk på kub. Fick också börja med cyklo och blödningarna höll i sig. För att någon becka senare forsa igen och ett nytt hematom kunde ses och det förra var borta. fostret mådde fortfarande bra. Men tyvärr så gick vattnet senare samma vecka och vår bebis klarade sig inte utan det blev ett sent missfall i Vecka 15+5. 

    jag plussade igen i slutet på förra året och hematom även nu i första trimestern. Men Samma sak igen stor blodfors förra veckan så jag var inlagd på sjukhuset Förra veckan. Och går nu hemma med cyklo och hoppas att höstens historia inte skall upprepa sig. Är i vecka 15+4 idag, o ångesten är nog det värsta. har Ingen tröst för det tyvärr, det är fruktansvärt och jag hoppas du ska slippa fler blödningar. man är ju så hjälplös också  

  • Hsim
    Natalina1451 skrev 2024-03-27 15:26:43 följande:

    Hej Hsim, känner igen dig från bim grupperna tror jag? 


    hur som helst, jag har 3 levande barn som jag haft hematom med allihopa i första trimestern. Med alla har blödningarna slutat strax innan kub och graviditeterna har fortsatt utan komplikationer och fött på eller efter bf. 


    i somras plussade vi med det som skulle bli vårt 4e barn även då flera hematom i första trimestern. Sedan var det lugnt fram till ett par dagar efter kub dom det kom en blodfors och ett gigantiskt hematom gick att se på ultraljud. Men bebis verkade må bra och vi hade fått låg risk på kub. Fick också börja med cyklo och blödningarna höll i sig. För att någon becka senare forsa igen och ett nytt hematom kunde ses och det förra var borta. fostret mådde fortfarande bra. Men tyvärr så gick vattnet senare samma vecka och vår bebis klarade sig inte utan det blev ett sent missfall i Vecka 15+5. 

    jag plussade igen i slutet på förra året och hematom även nu i första trimestern. Men Samma sak igen stor blodfors förra veckan så jag var inlagd på sjukhuset Förra veckan. Och går nu hemma med cyklo och hoppas att höstens historia inte skall upprepa sig. Är i vecka 15+4 idag, o ångesten är nog det värsta. har Ingen tröst för det tyvärr, det är fruktansvärt och jag hoppas du ska slippa fler blödningar. man är ju så hjälplös också  


    Mycket möjligt! skrivit i både bim januari och sen bim februari innan vi sen fick plus igen efter MA och skrapning i november. 


    Har också tre barn, haft viss blödning med alla, men verkligen inte på denna nivå. Det är just det psykiska som är tufft. Att inte kunna glädjas åt att den lille mår fint varje gång, då Hematomet är kvar. Nu är mitt gabdka litet, ca 2*3cm, men det är jobbigt att det ger så stora blödningar. 


    vart har dina varit placerade? de försökte vara positiva mot mig nu att min ligger i underkant och då förhoppningsvis påverkar hinnsäcken minsta möjligt. Men efter MA i höstas också ihop med detta nu är det verkligen extra tufft psykiskt. De restriktioner jag fick efter igår är inget samlag, ingenting badande och ingen tampong. Typ samma förhållning som vid blödningar i annat fall. Men jag märker att blödningarna ökar om jag rör mig eller är igång, känner att det är tufft att tänka på hur mycket man rör sig och oro om man känner att det kanske är för mycket. 

    så tufft för dig! Hoppas allt går bra denna gång ♥️


     

  • Natalina1451

    Jag var också med i januari gruppen och sen läst i både februari och mars när jag haft tråkigt 😆 

    mina läkare sa att det inte finns något facit på hematomens placeringen påverkar utfallet, inte heller dess storlek. Men precis som du säger vill man inte att det retar hinnsäcken så den släpper och går sönder. Det var de som hände mig sist. Mina hematom var stora så helt sinnesjukt ut brevid bebis. Det första förra gången låg i nederkant vid tappen och var 4*7cm det svämmade över sätet i bilen när jag var på väg in till akuten, aldrig sett så mycket blod i mitt liv. Det andra hematomet, var placerat hög upp i livmoder snett upp till vänster om du förstår hur jag menar o det mötte som störst 5*8cm men det kol ut som en hel kaka bara 2 dagar efter det uppkommit med samtidigt så gick vattnet :-/ efter vattnet hade gått så förlorade lillan pulsen snabbt och var bradykardisk inom en timme tyvärr.

    jag har samma restriktioner med sex osv, försöker också vila så mycket som möjligt då jag märker att även sammandragningar kommer igång när jag rör på
    mig och vill ju inte reta livmodern. Men märkte även idag att även om jag ligger helt stilla och han bara sparkar där inne så får jag sammandragningar av det, så känns som att livmodern är väldigt lättretlig mitt nuvarande hematom var vid senaste mätningen 2*4 om jag inte minns fel, men försöker att inte haka upp mig på storleken o bara låta tiden gå. 

    vill sätta upp någon typ av nedräkning för att ha något att liksom hålla fast vid, typ vecka 25 men det känns så galet långt bort så den tanken blev inte så stärkande 🙃 vad gör du för att tiden ska gå? 

  • Hsim
    Natalina1451 skrev 2024-03-27 19:27:14 följande:

    Jag var också med i januari gruppen och sen läst i både februari och mars när jag haft tråkigt 😆 

    mina läkare sa att det inte finns något facit på hematomens placeringen påverkar utfallet, inte heller dess storlek. Men precis som du säger vill man inte att det retar hinnsäcken så den släpper och går sönder. Det var de som hände mig sist. Mina hematom var stora så helt sinnesjukt ut brevid bebis. Det första förra gången låg i nederkant vid tappen och var 4*7cm det svämmade över sätet i bilen när jag var på väg in till akuten, aldrig sett så mycket blod i mitt liv. Det andra hematomet, var placerat hög upp i livmoder snett upp till vänster om du förstår hur jag menar o det mötte som störst 5*8cm men det kol ut som en hel kaka bara 2 dagar efter det uppkommit med samtidigt så gick vattnet :-/ efter vattnet hade gått så förlorade lillan pulsen snabbt och var bradykardisk inom en timme tyvärr.

    jag har samma restriktioner med sex osv, försöker också vila så mycket som möjligt då jag märker att även sammandragningar kommer igång när jag rör på
    mig och vill ju inte reta livmodern. Men märkte även idag att även om jag ligger helt stilla och han bara sparkar där inne så får jag sammandragningar av det, så känns som att livmodern är väldigt lättretlig mitt nuvarande hematom var vid senaste mätningen 2*4 om jag inte minns fel, men försöker att inte haka upp mig på storleken o bara låta tiden gå. 

    vill sätta upp någon typ av nedräkning för att ha något att liksom hålla fast vid, typ vecka 25 men det känns så galet långt bort så den tanken blev inte så stärkande 🙃 vad gör du för att tiden ska gå? 


    Ja så tufft! 


    Då har dina helt klart varit större än mina, sjukt hur mycket man kan blöda. Jag blödde också genom kläder och ut på hela bilsätet första gången i vecka 7. Otroligt obehagligt. 

    jag ska verkligen försöka ta det lugnt nu, även om jag vet anledningen till att jag blöder eller har färgade flyttningar varje dag är det lika psykiskt påfrestande och hjärnan skriker ju att något är fel. 


    håller tummarna för att det fortsätter väl för oss båda. 

  • Natalina1451

    Ja för mig blir det att Jag får liksom puls varje gång det kommer, säkert högt blodtryck också. Usch det Är verklgien en psykisk påfrestning. Men håller tummarna för oss nu. efter vecka 24/25 kan man börja pusta ut lite då är dom livsdugliga iaf bebisarna. 

  • Hsim
    Natalina1451 skrev 2024-03-28 17:22:10 följande:

    Ja för mig blir det att Jag får liksom puls varje gång det kommer, säkert högt blodtryck också. Usch det Är verklgien en psykisk påfrestning. Men håller tummarna för oss nu. efter vecka 24/25 kan man börja pusta ut lite då är dom livsdugliga iaf bebisarna. 


    Hur går det för dig? 


    jag fick återigen åka in akut föregående vecka då jag väcktes av att jag började blöda när jag låg och sov. Fors med blod ihop med klumpar. 
    fostret mådde fortfrande bra, v.10+4 bör jag varit i. 
    Hematomet såg ut att ha minskat till nu 2*1 så nästan hälften. så hoppas på att det kanske ska lugna sig. Nästa UL är KUB 18 april. 


    men så psyksikt less på detta nu och rädds för att glädja mig åt graviditeten, så rädd för att den ska tas ifrån mig, 

  • Natalina1451
    Hsim skrev 2024-04-08 13:08:30 följande:

    Hur går det för dig? 


    jag fick återigen åka in akut föregående vecka då jag väcktes av att jag började blöda när jag låg och sov. Fors med blod ihop med klumpar. 
    fostret mådde fortfrande bra, v.10+4 bör jag varit i. 
    Hematomet såg ut att ha minskat till nu 2*1 så nästan hälften. så hoppas på att det kanske ska lugna sig. Nästa UL är KUB 18 april. 


    men så psyksikt less på detta nu och rädds för att glädja mig åt graviditeten, så rädd för att den ska tas ifrån mig, 


    Åh fy vad segt, men de klumparna som kom ut var säkert delar av hematomet om det hade minskat sen när ni kikade. Håller tummarna att det fortsätter minska! 


    jag var på återbesök på sjukhuset i torsdags, jag trodde jag skulle få höra att hematomet hade minskat. Men tyvärr hade mitt vuxit sig till 7x2cm och det ser ut som en randavlossning. Vilket jag förstod är att kanten på moderkakan lossnat och det är därifrån det blöder. Så jag blir långtidssjukskriven och ska inte anstränga mig Eller stressa och absolut inte lyfta tungt.


    Jag förstår precis det du skriver med att inte våga glädjas, är samma för mig. Vecka 17+2 idag och vi har fortfarande inte offentliggjort graviditet ännu, rädd för att jinxa det. Men samtidigt känns det så himla tråkigt att på all Den här tiden inte vågat vara glad o förväntansfull någonting  

Svar på tråden Hematom under graviditet