• Madelene1989

    Fråga om Letrozol

    Hej! 

    Jag har en fundering. Jag har nyligen fått diagnos PCOS och därför ätit provera och sen letrozol. Nu har jag ägglossning för första gången med hjälp då av letrozolen. 

    Jag har tidigare (innan jag visste om PCOS) fått glad gubbe på ÄL-test vissa månader. 

    Min fråga nu är om jag har större chans att bli gravid nu med hjälp av letrozol än när jag ägglossade på egen hand? Vad tror ni?

  • Svar på tråden Fråga om Letrozol
  • 90sbabe

    Hej Madelene,

    Jag sitter i exakt samma sits som du och startat en IVF-utredning för att vara på den säkra sidan. 

    Eftersom vi med PCOS har oregelbunden mens och då svårt att ägglossa (i mitt fall) så har Letrozolen gjort så att jag ägglossar varje månad. 

    Jag ser det som "hjälp på traven" om inte det skulle ske ägglossning "naturlig väg" så får du en "andra chans" med Letrozolen. Vi får ju som du skriver, ägglossning vissa månader. Letrozolen ökar dina chanser till flera ägglossningar. 

    Ps. Läs på om PCOS. Vården är inte jätte påläst i ämnet!

    Jag tar även Inositol som är bra för oss med PCOS, för ägglossning och styrning av insulin! Finns receptfritt. 

  • Madelene1989
    90sbabe skrev 2024-03-28 11:24:30 följande:

    Hej Madelene,

    Jag sitter i exakt samma sits som du och startat en IVF-utredning för att vara på den säkra sidan. 

    Eftersom vi med PCOS har oregelbunden mens och då svårt att ägglossa (i mitt fall) så har Letrozolen gjort så att jag ägglossar varje månad. 

    Jag ser det som "hjälp på traven" om inte det skulle ske ägglossning "naturlig väg" så får du en "andra chans" med Letrozolen. Vi får ju som du skriver, ägglossning vissa månader. Letrozolen ökar dina chanser till flera ägglossningar. 

    Ps. Läs på om PCOS. Vården är inte jätte påläst i ämnet!

    Jag tar även Inositol som är bra för oss med PCOS, för ägglossning och styrning av insulin! Finns receptfritt. 


    Hej! 

    Tack för svar. Har ni försökt länge på egen hand, eller hjälp med letrozol? Eller fick ni själva välja att påbörja IVF? 

    Vi har fått till oss att prova med Letrozol ca 6-7 ggr om det inte funkar så ska man gå vidare.. 

    Jag undrar med om Letrozol "boostar" ägglossningen, alltså om ägglossningen ger bättre effekt än om vi får den naturligt, är det något du vet någonting om? 
  • 90sbabe

    Hej igen!


    Jag visste ju innan min relation att jag har PCOS och det kan komma att bli svårt med graviditet så jag kontaktade Fertilitetsmottagning/gyn direkt för att börja med Letrozol.

    Vi fick samma svar, 6-7 ggr med Letrozol. Jag har ingen tid att förlora så vi skrev in oss på en IVFutredning direkt. Och valde det själva.

    Vi har hållit på 5 månader. 

    Letrozol framkallar en ägglossning. Den boostar ju på de sättet att den framkallar den då den kanske ej kommer naturlig. Det finns dock sprutor att få för att boosta ägglossningen som du kan fråga din gynekolog mer om. Den sprutan boostar ju mer än den naturliga vägen. Men den får du bara om du redan har ägglossning.


     

  • Cissan2

    Jag ska också prova letrozol nu, här nyligen fått veta att jag har pcos. Ska dock börja med en annan medicin först för att få mens. 
    Har inte kunnat hitta min ägglossning och har väldigt oregelbunden mens så ddärför ska vi testa detta nu. Är 36 år så känns lite stressig. Hoppas så att det ska fungera
     

  • Madelene1989
    Cissan2 skrev 2024-04-10 13:26:36 följande:

    Jag ska också prova letrozol nu, här nyligen fått veta att jag har pcos. Ska dock börja med en annan medicin först för att få mens. 
    Har inte kunnat hitta min ägglossning och har väldigt oregelbunden mens så ddärför ska vi testa detta nu. Är 36 år så känns lite stressig. Hoppas så att det ska fungera
     


    Då är vi i samma sits! Jag fick äta provera för att få mens. efter första omgången provera och letrozol kan vi konstatera att det inte fungerade då mensen kom i söndags. nu är jag igång med letrozol igen. 


    jag tröstar mig med att ägg finnes, jag var så stressad innan att jag skullle ha få ägg. men nu är det ju snarare tvärtom vilket känns skönt när man är i vår ålder :) 

    håller tummarna för oss båda :) 

Svar på tråden Fråga om Letrozol