• Anonym (Ledsen pappa)

    Hjälp! Hon lämnar inte över barnen!

    Hej! Jag är separerad och skilsmässan går igenom nästa vecka. Jag och barnens mamma har barnbyte på söndagar och nu vägrar hon överlämna dem!

    Skilsmässan har gott ok dock en del brukande framför barnen av exet. Jag är lugn och har försökt tillmötesgå henne för sönernas skull, alla fyra under 12. 

    Hon fick i veckan veta, av mig, att jag träffat en ny kvinna. Nu är hon skogstokig, bråkar, gråter och skriker trots att sönerna är med. Hon har sagt till dem att jag ljugit och gått bakom ryggen på henne och sönerna till alla som vill höra. Även våra små söner.

    Jag känner mig maktlös och förtvivlad. Är extrem orolig för hur hennes ord påverkar våra söner. Hon har också tagit mobilerna av de två som har mobiler. 

    Jag har inte berättat om min nya pga av att jag ville vara säker på att det var något för framtiden innan jag introducerade för pojkarna.

    Vet inte vad jag ska ta mig till och vill inte skrämma sönerna men överväger att sätta mig i bilen och hämta dem.

  • Svar på tråden Hjälp! Hon lämnar inte över barnen!
  • Lynx123

    Gör ingenting förhastat. Hon har fått en chock och är förtvivlad och förbannad. Ge henne lite tid att smälta.

    Om hon sedan fortsätter vägra får du gå den juridiska vägen, men för pojkarnas skull är det bäst.om det hela går så civiliserat till som möjligt. Lycka till

  • Anonym (M)

    Ni kan ju inte varit separerade särskillt länge om skilsmässan inte ens gått igenom ännu? Så du kan ju inte kännt denna nya så värst länge heller, såvida ni inte varit involverade sedan innan separation? 

  • Anonym (Schema?)

    Har ni dom på schema fastställt? I så fall kan du begära verkställighet, då får hon betala vite. Kontakta en jurist.

  • Bergegardh

    Snälla sätt dig inte i bilen och hämta dem. Har själv ett minne av hur ena föräldern skriker att stanna kvar i sommarstugan och den andra skriker att jag ska sätta mig i bilen. Väldigt svårt för ett barn att välja sida och skuldkänslorna som kommer med det. Jag bestämde mig för att springa in i skogen istället. 

    Ta det den rätta vägen även om du får vänta ett tag.

  • Anonym (Mia)

    Redan en ny innan skilsmässan ens gått igenom? Varför så bråttom, är det jobbigt att ha fyra barn själv varann vecka?

    Och varför ens ta upp det? Det dröjer väl länge innan barnen ska träffa henne, du har ju varann vecka att träffa henne på. Det kanske inte ens håller mer än några månader. 


    Stackars barn. 

  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2024-03-24 18:27:46 följande:

    Redan en ny innan skilsmässan ens gått igenom? Varför så bråttom, är det jobbigt att ha fyra barn själv varann vecka?

    Och varför ens ta upp det? Det dröjer väl länge innan barnen ska träffa henne, du har ju varann vecka att träffa henne på. Det kanske inte ens håller mer än några månader. 


    Stackars barn. 


    Ts berättade väl för exet eftersom han planerat att barnen ska få träffa den ny om inte allt för länge. 
  • Anonym (Verkligen)
    Anonym (Mia) skrev 2024-03-24 18:27:46 följande:

    Redan en ny innan skilsmässan ens gått igenom? Varför så bråttom, är det jobbigt att ha fyra barn själv varann vecka?

    Och varför ens ta upp det? Det dröjer väl länge innan barnen ska träffa henne, du har ju varann vecka att träffa henne på. Det kanske inte ens håller mer än några månader. 


    Stackars barn. 


    Håller med! Stackars barn. Vilken soppa.
  • Anonym (,Ö_K Ö;Ö_)
    Anonym (Ledsen pappa) skrev 2024-03-24 16:13:36 följande:
    Hjälp! Hon lämnar inte över barnen!

    Hej! Jag är separerad och skilsmässan går igenom nästa vecka. Jag och barnens mamma har barnbyte på söndagar och nu vägrar hon överlämna dem!

    Skilsmässan har gott ok dock en del brukande framför barnen av exet. Jag är lugn och har försökt tillmötesgå henne för sönernas skull, alla fyra under 12. 

    Hon fick i veckan veta, av mig, att jag träffat en ny kvinna. Nu är hon skogstokig, bråkar, gråter och skriker trots att sönerna är med. Hon har sagt till dem att jag ljugit och gått bakom ryggen på henne och sönerna till alla som vill höra. Även våra små söner.

    Jag känner mig maktlös och förtvivlad. Är extrem orolig för hur hennes ord påverkar våra söner. Hon har också tagit mobilerna av de två som har mobiler. 

    Jag har inte berättat om min nya pga av att jag ville vara säker på att det var något för framtiden innan jag introducerade för pojkarna.

    Vet inte vad jag ska ta mig till och vill inte skrämma sönerna men överväger att sätta mig i bilen och hämta dem.


    Hennes beteende är förkastligt. 


    Ditt med tyvärr. En ny kvinna innan skilsmässan gått igenom? Som du redan vet är någon du vill satsa på och introducera för barnen...? 


    Det tar 6 månader för en skilsmässa att gå igenom om man har barn under 16 år, så när träffade du den här kvinnan egentligen om du redan är säker på henne? 


    Dagen efter ni flyttade ifrån varandra? 


    Det du ska ta dig till nu är att dels tala om för barnens mamma att den nya kvinnan inte kommer att träffa barnen förrän ni är säkra på varandra och fokusera på att skapa ett bra liv för dig och barnen på dina veckor och träffa den nya kvinnan dina barnfria veckor bra länge till. 


    Sen ska du avvakta och se om du får barnen i morgon. Annars får du kontakta soc och meddela att du inte får det överenskomna umgänget med dina barn. 

  • Anonym (Ledsen pappa)

    Hon meddelade att om jag kom över fick jag väl se om de ville komma. Hon trodde dock ej det. Men de ville gärna följa med så nu är vi hemma i lugn och ro.

  • Anonym (Schema?)
    Anonym (Ledsen pappa) skrev 2024-03-24 20:10:00 följande:

    Hon meddelade att om jag kom över fick jag väl se om de ville komma. Hon trodde dock ej det. Men de ville gärna följa med så nu är vi hemma i lugn och ro.


    Låter bra, men se till att ordna ett fastställt schema och håll det strikt. Det minskar risken för konflikter.
Svar på tråden Hjälp! Hon lämnar inte över barnen!