• Användare50

    Flytta till Vimmerby?

    Hej! 

    Jag och min man funderar på att flytta till Vimmerby. Det känns som en mysig stad med trevliga omgivningar, nära till natur och billiga boenden.

    Någon som bor i Vimmerby som har erfarenheter att dela med sig av? För- och nackdelar med att bo i Vimmerby?


    Tack!

  • Svar på tråden Flytta till Vimmerby?
  • Anonym (dzargsrrhtj)

    Vimmerby kan man inte bo i, då är det 100% något fel på en.

  • Användare50
    Anonym (dzargsrrhtj) skrev 2024-03-23 15:41:49 följande:

    Vimmerby kan man inte bo i, då är det 100% något fel på en.


    Haha varför då? Har du själv bott där?
  • Anonym (Nja)

    Ja visst stämmer det du skriver men det är ju så otroligt isolerat så det är inte sant. Närmaste hyfsat större stad är Västervik och det är fortfarande bara en håla. Eksjö och Oskarshamn är också hyfsat nära, små hålor det med. Då måste man till Linköping eller Växjö om man ska ha lite stadsliv. Så om ni trivs ute på landet med ingenting annat så kommer ni må riktigt bra där. Det är väldigt vackert med naturen osv. Tänk också på att ev. barn kanske inte vill bo kvar där som vuxna. Så njaaaa, jag skulle tänka efter noga om jag skulle vilja bo mitt i ingenstans.

  • Anonym (Nja)

    Och jag har bott där i flera år, ifall du undrar. Kan också lägga till att vintrarna är snörika och rätt kalla, mer än man skulle tro. Varmare lite längre upp i  landet faktiskt, ungefär runt gnällbältet.

  • Användare50
    Anonym (Nja) skrev 2024-03-23 15:48:03 följande:

    Ja visst stämmer det du skriver men det är ju så otroligt isolerat så det är inte sant. Närmaste hyfsat större stad är Västervik och det är fortfarande bara en håla. Eksjö och Oskarshamn är också hyfsat nära, små hålor det med. Då måste man till Linköping eller Växjö om man ska ha lite stadsliv. Så om ni trivs ute på landet med ingenting annat så kommer ni må riktigt bra där. Det är väldigt vackert med naturen osv. Tänk också på att ev. barn kanske inte vill bo kvar där som vuxna. Så njaaaa, jag skulle tänka efter noga om jag skulle vilja bo mitt i ingenstans.


    Tack för ditt svar!


    Vi har bott både i mellanstora städer, Stockholm och i en liten by och trivdes helt ärligt bäst i den lilla byn så tänker att det kan bli spännande att testa på att bo i ett mindre samhälle. Vimmerby har väl ändå lite restauranger och butiker i stan. Lever inte samhället upp en del på sommaren också med turister o så? 

    Får jag fråga vart du valde att flytta till när du lämnade Vimmerby?:)

  • Anonym (Nja)
    Användare50 skrev 2024-03-23 16:06:48 följande:

    Tack för ditt svar!


    Vi har bott både i mellanstora städer, Stockholm och i en liten by och trivdes helt ärligt bäst i den lilla byn så tänker att det kan bli spännande att testa på att bo i ett mindre samhälle. Vimmerby har väl ändå lite restauranger och butiker i stan. Lever inte samhället upp en del på sommaren också med turister o så? 

    Får jag fråga vart du valde att flytta till när du lämnade Vimmerby?:)


    Det korta svaret är njaäe. Det finns pizza, stadshotellet har iofs bra mat, sedan kanske den asiatiska restaurangen också finns kvar, den gillade jag också. Fanns något mysigt café i en källare också. Butiker.... Det skulle jag inte påstå direkt. Små söta butiker med dyrt hantverk finns en del av. En eller ett par klädaffärer. Alltså, det är så klart dyrt allting så som det är på mindre orter. Jättemysig stadskärna så men inte mycket där tyvärr... Turisterna märkte vi inte av iaf, men de håller mest till på ALV. Det fanns en marknad där iaf en gång om året, sån där klassisk.

    Det låter kanske som att jag försöker snacka ner byn, den är väldigt mysig, men det finns verkligen INGET förutom natur där omkring, bara så man är medveten om det.

    Jag och exet valde att flytta till en av de större städerna lite längre upp.
  • Användare50
    Anonym (Nja) skrev 2024-03-23 16:26:32 följande:
    Det korta svaret är njaäe. Det finns pizza, stadshotellet har iofs bra mat, sedan kanske den asiatiska restaurangen också finns kvar, den gillade jag också. Fanns något mysigt café i en källare också. Butiker.... Det skulle jag inte påstå direkt. Små söta butiker med dyrt hantverk finns en del av. En eller ett par klädaffärer. Alltså, det är så klart dyrt allting så som det är på mindre orter. Jättemysig stadskärna så men inte mycket där tyvärr... Turisterna märkte vi inte av iaf, men de håller mest till på ALV. Det fanns en marknad där iaf en gång om året, sån där klassisk.

    Det låter kanske som att jag försöker snacka ner byn, den är väldigt mysig, men det finns verkligen INGET förutom natur där omkring, bara så man är medveten om det.

    Jag och exet valde att flytta till en av de större städerna lite längre upp.

    Nejdå jag förstår, att du valt att flytta därifrån betyder ju såklart att du inte trivdes där helt av olika anledningar så ingen fara allsGlad

    Men tack för infon! Jag trodde absolut att turismen skulle märkas av mer men som du säger så kanske de håller till mer på specifika platser än syns överallt sommartid. 

Svar på tråden Flytta till Vimmerby?