• Sam Ståhl

    Latex, PVC, lack, spandex mm.


    Vi är ett par som gillar blanka tighta åtsittande kroppsnära plagg. 

    Vi är dock oerfarna och vill ha råd från er med erfarenhet 

    Fördelarna och nackdelarna med att satsa på olika material..
    Vill lära oss mer.

    Her förstått att PVC låter mycket när man rör sig? Och latex kräver att glansmedel behövs för att få den där härlglansiga finishen - blir det inte kladdigt också då. Går det till exempel att sitta i en soffa/ bil med insmord latex utan fläckar?
    Luktar latex mycket?
    Hållbarhet i de olika materialen?
    Finns även spandex i riktigt glansig finish?
    Sidenblank finish - vilket material ger det? 
    Mer vi borde tänka på?

    Hur är känslan - skillnader om du skulle försöka beskriva.

    Tacksam för all input - vi vill komma igång och njuta

  • Svar på tråden Latex, PVC, lack, spandex mm.
  • Anonym (Dress-up girl)

    Latex luktar ja så om man inte älskar den lukten hade jag inte rekommenderat att förvara latexprylar i trämöbler. Jag hade en latexleksak ihop med andra leksaker  i ett underskåp i trä och skåpet tog lukt av latexen. Samma med en latexkjol som jag försökte ha i en påse på en garderobshylla, fick kasta den för att den började ge lukt i annat. Latexglanssprej funkar bra för att fixa ytan men latex är dyrt och har rätt begränsad livslängd.

    Det finns att köpa speciella boxar man kan förvara latexsaker i men så avancerat har inte vi gjort det för min partner tyckte latex var sexigt i teorin men i verkligheten mest blä. PVC är lättare att ha men slits efter 5-8 år, blir matt och får sprickor och veck.

    En tygkorsett i blankt tyg lever längre än både latex och PVC ihop, är min slutsats. 

  • Anonym (Dress-up girl)

    Tillägg: Vi använder leklakan i PVC för att inte sabba soffa och säng.

  • Sam Ståhl
    Anonym (Dress-up girl) skrev 2024-03-23 13:22:00 följande:

    Latex luktar ja så om man inte älskar den lukten hade jag inte rekommenderat att förvara latexprylar i trämöbler. Jag hade en latexleksak ihop med andra leksaker  i ett underskåp i trä och skåpet tog lukt av latexen. Samma med en latexkjol som jag försökte ha i en påse på en garderobshylla, fick kasta den för att den började ge lukt i annat. Latexglanssprej funkar bra för att fixa ytan men latex är dyrt och har rätt begränsad livslängd.

    Det finns att köpa speciella boxar man kan förvara latexsaker i men så avancerat har inte vi gjort det för min partner tyckte latex var sexigt i teorin men i verkligheten mest blä. PVC är lättare att ha men slits efter 5-8 år, blir matt och får sprickor och veck.

    En tygkorsett i blankt tyg lever längre än både latex och PVC ihop, är min slutsats. 


    Tack för dina synpunkter. 

    Intressant att nackdelarna med latex är så stora avseende lukt och livslängd och det gör ju att det inte kanske är värt att testa.

    Pvc ger ju också en lite samma visuella effekt men har alltså sina nackdelar också.

    Satin av bra kvalitet och blank spandex känns som kanske mer användbara alternativ, och är inte heller lika utmanande om man vill använda det publikt.
    Att välja plagg för mer enbart som bdsm attribut är ju kanske en annan sak.
  • Sam Ståhl
    Anonym (Dress-up girl) skrev 2024-03-23 13:23:30 följande:

    Tillägg: Vi använder leklakan i PVC för att inte sabba soffa och säng.


    Ok, är det därför att det blir lukt och kladd från latex plaggen?
    Eller är det för nåt annat skäl? 
    Blir det inte väldigt halt med pvc lakan? Fast det kanske är en del av grejen?
  • Anonym (Dress-up girl)
    Sam Ståhl skrev 2024-03-23 13:35:21 följande:
    Ok, är det därför att det blir lukt och kladd från latex plaggen?
    Eller är det för nåt annat skäl? 
    Blir det inte väldigt halt med pvc lakan? Fast det kanske är en del av grejen?
    Bra att skydda möbler oavsett bara. Och så blir det kanske lite sexigare med svart PVC om man lånat svärmors blommiga sommarstuga...
  • Sam Ståhl
    Anonym (Dress-up girl) skrev 2024-03-23 13:23:30 följande:

    Tillägg: Vi använder leklakan i PVC för att inte sabba soffa och säng.


    Vi har en mjuk filt som har ett vattentätt membran som vi använder för att hindra kroppsvätskor att skada säng etc.
Svar på tråden Latex, PVC, lack, spandex mm.