• nessans

    IVF ensamstående. Inga äggledare

    Hej! Så, jag har precis bestämt mig för att påbörja min IVF-resa, ensam. 

    Har kollat igenom otaliga ställen och har nu fastnat för Copenhagen Fertility Center. Är det någon som har erfarenhet av dom?

    Jag har möten inbokade med dom för information och tidsbokning.

    Men jag undrar om det är någon som gjort IVF eller liknande och använt sig av en donator. Vad är skillnaden på öppen och stängd donator? Hur pass mycket får man välja själv i just Danmark? 
    Vad jag förstod det så är det inte lika stor möjlighet i Sverige att få styra över donatorn.

    Hoppas ni förstår mitt babbel 🥵

    🥰

  • Svar på tråden IVF ensamstående. Inga äggledare
  • familjeliv2024

    Öppen donator = barnet har rätt att donatorns identitet vid en viss ålder
    Stängd donator = Kan aldrig få veta

    Jag skulle verkligen inte rekommendera en stängd donator. Nästan alla barn som blivit till genom en s.k stängd donator är idag kritiska till att möjligheten överhuvudtaget finns. Det är inte heller ovanligt att de som vuxna känner besvikelse mot föräldrar som väljer det alternativet.

    Att få veta sitt genetiska ursprung är en rättighet.  

  • nessans

    Jag trodde att det var så. Men antog att jag förstod fel för det lät så konstigt.

    Jag håller med! 
    Tack för svaret 🌷

  • Akua

    Barnet kan ju iaf få reda på sitt ursprung genom diverse ?spotta-i-kuvert och få veta ditt ursprung? som finns och som säkert kommer bli ännu mer enkelt och vanligt. 
    så öppen donator är ju absolut smartast och ärligast för både dig och barnet. 


    får jag fråga varför du inte vill göra det i Sverige? I Sverige är det vårdpersonal som väljer donator. Man kan få komma med lite önskemål men det är personalen som väljer i slutändan. Oftast med tanke på hur du själv ser ut, ex blond, normallång. 

Svar på tråden IVF ensamstående. Inga äggledare