• Niiiiss

    Sluta snusa!

    Ångest? blir så arg på mig själv! Jag blev gravid förra året, och slutade därmed att snusa efter 3 års snusande och innan dess 12 års rökande. Det var en pärs i början men tillslut så släppte det och då började jag må sååå bra, kände inte konstant stress i kroppen, sov som en stock, hade mycket lättare att koncentrera mig och presterade mycket bättre på jobbet. Nu i februari föddes min lilla tjej och allt började så bra, somnade lätt och efter uppvak på nätterna så kunde jag somna om hur enkelt som helst, tålamodet var högt med mera. Men sen gör jag livets misstag och jag sitter här med ångest! Kände ?saknad? efter mitt snus och tänkte att äsch nu har jag ju fött ungen nu kan jag ändå få unna mig mina snus (jag ammar inte). Köpte en snusdosa och nu suger livet inprincip! Jag kan inte somna om nätterna, inte ALLS. Hjärnan går på högvarv pga snuset!! Jag har haft sömnproblem i 15 år och behövt knapra sömnpiller för att få någon slags sömn men nu fattar jag ju varför, det har varit nikotinet som är boven för när jag tänker tillbaka på det så har jag ALLTID sovit bra när jag har haft nikotin uppehåll. Så, nu har man sån satan ångest för FAN vad svårt det är att sluta nu när man inte måste pga att man är gravid!! Grämer mig av ångest, jag har försökt men det är sjukt svårt och blir så förbannad på mig själv, för jag är lyckligt lottad som har en bebis som redan nu sover 6-7 timmar i sträck på nätterna, och har sitter man som en idiot Och kan inte sova alls pga snuset?. så, nu är det väl dags att verkligen ge slutandet ett försök (igen?)! Om någon annan ska sluta snusa/röka, Feel free att klaga av er i den här tråden. Kan vara gött att känna att man inte är ensam i det här helvetet. 

  • Svar på tråden Sluta snusa!
  • Kottakotte

    Att vara motiverad för att man är gravid är av hänsyn och kärlek till sitt barn.
    Att bli motiverad för att må bra för att kunna ta hand om sitt barn och ge sitt barn sitt bästa, borde tämligen vara lika stark. Du ville inte utsätta barnet för snusets baksidor i magen, så varför skulle du vilja göra det nu, utanför magen, barnets viktigaste och längsta del av livet. 
    Om du inte mår bra kommer du ALDRIG vara den bästa mamman du kan vara. 
    Så, snuset verkar påverka dig otroligt negativt vilket gör dig till en sämre förälder. Så det borde vara motiverat nog, att on du slutar snusa mår du bättre och sköter ditt barn bättre.
    En outsövd mamma är oftast en dålig mamma i längden.
    Det är tufft att sluta men du har gjort det förr och du säger ju själv hur pissigt du har mått av snus. Det gäller bara att bestämma sig helt enkelt. Du vet att första veckan är värst sen går det lättare.
    Gå med i gruppen Sluta snusa på Facebook och ge dig fan på att klara detta, för ditt barns skull, som du ju en gång gjorde.

  • Niiiiss
    Kottakotte skrev 2024-03-22 11:11:59 följande:

    Att vara motiverad för att man är gravid är av hänsyn och kärlek till sitt barn.
    Att bli motiverad för att må bra för att kunna ta hand om sitt barn och ge sitt barn sitt bästa, borde tämligen vara lika stark. Du ville inte utsätta barnet för snusets baksidor i magen, så varför skulle du vilja göra det nu, utanför magen, barnets viktigaste och längsta del av livet. 
    Om du inte mår bra kommer du ALDRIG vara den bästa mamman du kan vara. 
    Så, snuset verkar påverka dig otroligt negativt vilket gör dig till en sämre förälder. Så det borde vara motiverat nog, att on du slutar snusa mår du bättre och sköter ditt barn bättre.
    En outsövd mamma är oftast en dålig mamma i längden.
    Det är tufft att sluta men du har gjort det förr och du säger ju själv hur pissigt du har mått av snus. Det gäller bara att bestämma sig helt enkelt. Du vet att första veckan är värst sen går det lättare.
    Gå med i gruppen Sluta snusa på Facebook och ge dig fan på att klara detta, för ditt barns skull, som du ju en gång gjorde.


    Ja det är verkligen sant, jag märker det nu av sömnbristen att jag inte har lika mycket ork och det ska ju såklart inte påverka mitt barn! Det blev en stor motivation, tack för tipset kollar upp det nu.
Svar på tråden Sluta snusa!