• tak

    Mående

    Hej, jag visste inte vart jag skulle skriva så jag tänkte fråga här om råd kring måendet. 


    Jag är en 18 årig tjej som inte förstår sig på sina känslor. Jag var tillsammans med en kille som var mer som min bästa vän i 4 år (13-17 år). Vi spenderade varje vaken minut med varandra under de åren. Jag vet inte riktigt hur jag kände när det tog slut för att jag blev tillsammans med en annan kille direkt efter. Nu är det slut med den killen också och jag vet inte hur jag ska känna. I ungefär ett år nu (det är då det tog slut med första killen) har jag känt mig nedstämd. Förut brukade jag träna varje dag, sköta skolan, gillade mindfullness, jag var pigg, positiv? Men det senaste året har jag inte gjort något av det. Ibland när känslorna kommer fram blir det extremt jobbigt och jag mår extremt dåligt vilket ibland leder till att jag gör något impulisvt. Eller om jag inte känner känslorna så är jag bara tom inuti och som en zombie, får inget gjort. 

    Jag har sökt hjälp men det går väldigt långsamt och ibland känns det som att de tycker att jag inte har några problem (jag vet inte om det bara är jag som övertänker eller om det är så). Jag kan berätta för de att jag mår dåligt, men sedan när de frågar mig varför är det ibland svårt att svara på frågan. Jag vet inte äns själv varför jag alltid är nere. Jag är förvirrad och vill bara hitta ett sätt att börja må bra igen. Jag tänker oftast på allt som har hänt under de här 18 åren och då tänker jag på de negativa sakerna, och mår sämre, (familj, relationer, hur jag har blivit). Igen, jag tror inte att alla händelserna är så farliga och det finns många som har det värre. 

    Jag undrar bara vad jag ska göra och vart jag ska börja för att förändra på allt det här och sluta tänka så negativt och vara nedstämd hela tiden. Jag undrar också om det är vanligt och om flera mår så, vad gör ni i så fall? Jag vet inte om det här är rätt sida att skriva det här på, men de flesta här är äldre och ni har upplevt mycket mer så ni har kanske bra råd. Jag uppskattar alla tips. 


    Mående
Svar på tråden Mående