• gladtjej84

    Dags för första semestern själv!

    Hej!


    Jag är skild med två fina barn, 4 och 6 år. Jag kommer ha dem två veckor på min semester och funderar på vad vi kan göra. Det finns en liten budget, men inte obegränsat.


    Vad har ni för idéer? VIll helst inte åka till typ Legoland eller dylikt, då jag har svårt för platser med mycket folk på liten yta.

    Tacksam för alla tankar och tips!

  • Svar på tråden Dags för första semestern själv!
  • Anonym (?)

    Hyr en fjällstuga och gör upptäktsfärder till fots 

  • Anonym (Det vanliga)

    Samma saker som ni gjorde innan ni skilde er?

  • Anonym (Lugnt)

    Ta det lugnt, gör små dagsutflykter/dagsaktiviteter?

    Passa på att ta dagen som den kommer?

    Man måste inte alltid planera och bestämma i förväg (det är så min vardag alltid ser ut, så jag är i alla fall trött på det).

    Vad vill 4-åringen göra? Kanske gå till lekparken? Köpa glass? Titta på film? 

    Forskning visar att det viktigaste är inte VAD vi gör, utan att vi spenderar kvalitetstid med våra barn!

    Däremot känner sig barnet uppskattat om det får vara med och hitta på/bestämma och det blir lättare att hålla ööverenskommelseroch undvika tjafs/bråk/utbrott om man bestämt aktivitet (och regler/förhållningssätt samt konsekvenser!) från början tillsammans med barnet! 

  • Anonym (Betty)

    Stuga var ett bra tips. Hyr nära någon sjö där ni kan bada och bara ta det lugnt. Barn älskar ju vatten och kan leka i vatten i timmar. 

    Kanske relativt nära några sevärdheter också?

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Betty) skrev 2024-03-21 14:11:32 följande:

    Stuga var ett bra tips. Hyr nära någon sjö där ni kan bada och bara ta det lugnt. Barn älskar ju vatten och kan leka i vatten i timmar. 

    Kanske relativt nära några sevärdheter också?


    "nära" en sjö skulle jag inte rekommendera. Tänk så lätt ett av barnen - eller båda - kan dra iväg ensamma till sjön! Det är speciellt svårt för en ensam vuxen att hålla koll på två barn samtidigt. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-21 14:13:57 följande:
    "nära" en sjö skulle jag inte rekommendera. Tänk så lätt ett av barnen - eller båda - kan dra iväg ensamma till sjön! Det är speciellt svårt för en ensam vuxen att hålla koll på två barn samtidigt. 
    Hur tror du folk gör som bor nära vatten? 

    Det är klart man kan åka till en badort med två barn själv eller gå och bada med två barn själv. Alla kan inte åka med både mamma och pappa varje gång. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Betty) skrev 2024-03-21 14:24:04 följande:
    Hur tror du folk gör som bor nära vatten? 

    Det är klart man kan åka till en badort med två barn själv eller gå och bada med två barn själv. Alla kan inte åka med både mamma och pappa varje gång. 
    Det händer ju saker också, på de fina sjötomterna:

    sverigesradio.se/artikel/6516864

    Det skulle jag aldrig ha vågat, inte med så små barn som TS'. När vi åkte och badade, hade min dåvarande man alltid ansvar för sonen och jag för dottern. Så att det aldrig skulle uppstå en situation, där den ena trodde att ett barn var med den andra, fast det hade sprungit ner till poolen själv.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-21 14:37:44 följande:
    Det händer ju saker också, på de fina sjötomterna:

    sverigesradio.se/artikel/6516864

    Det skulle jag aldrig ha vågat, inte med så små barn som TS'. När vi åkte och badade, hade min dåvarande man alltid ansvar för sonen och jag för dottern. Så att det aldrig skulle uppstå en situation, där den ena trodde att ett barn var med den andra, fast det hade sprungit ner till poolen själv.
    Nämen, vad bra. Då behöver du inte åka på någon resa till en strand då. Men vi andra kommer fortsätta göra det. Du kan ju alltid försöka ringa Ving och TUI och be dem stoppa sina charterresor till alla semesterorter vid havet och bifoga din länk. 

    Hur tror du folk gör som har fler än 2 barn? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Betty) skrev 2024-03-21 14:47:58 följande:
    Nämen, vad bra. Då behöver du inte åka på någon resa till en strand då. Men vi andra kommer fortsätta göra det. Du kan ju alltid försöka ringa Ving och TUI och be dem stoppa sina charterresor till alla semesterorter vid havet och bifoga din länk. 

    Hur tror du folk gör som har fler än 2 barn? 
    Eller så väntar man tills barnen kan simma ordentligt, när de är så där 10-12 år gamla. Så slipper man sådant här:
Svar på tråden Dags för första semestern själv!