• Svar på tråden Vi som blev misshandlade som barn
  • Yuppyupp

    Synpunkter på vad? Varför en glad gubbe i tråden? Hela inlägget känns obehagligt när du använder glada gubbar till en så ledsam tråd. 

  • Anders2142

    Vi var fem syskon ,  två pojkar  tre flickor ,varav jag var äldst och min bror fyra år yngre. Det här är i början på 60- talet.
    Det var vi två som blev mest misshandlade jag och min bror, och bara av våran mamma.
    Visst var vi bråkiga och retade även våra systrar, men kan inte försvara misshandeln.
    Det skedde mest under den kallare tiden under året , då vi var mer innomhus. Det skedde nästan dagligen,som det kändes.
    Det var oftast när vi satt runt middagsbordet och väntade på att maten skulle bli färdig.
    Någon av oss bråkade eller fick någon syster att skrika.
    Och då vrålade mamma några väl valda svärord.
    Och vi sökte skydd under bordet , för vi visste vad som komma skulle.
    Hon greppade något som var stort och hårt , som tex en stor kroppkaksslev. Och hon började slå oss under bordet , med mycket svordomar. Vi försökte skydda oss så mycket som möjligt. Men armar smalbenen och huvudet fick ta de mesta smällarna. Hon fortsatte att slå så länge hon bara orkade , och det brukade sluta att raseriutbrott som slutade med att hon började att gråta. Ofta så gick föremålen sönder i flera bitar. Minns även hennes hårda laminat inneskor som hon brukade slå med. Klacken var oerhört hård.
    En gång så gick även den sönder.
    Vi brukade strategiskt hänga fram mattpiskaren på en krok i köket , så att hon skulle se dem och använda den istället. Den kändes minst ont.  Även de gick sönder. Det gick åt några sådana.
    Men det som gjorde mest ont var nog iallafall när hon fick ett kraftigt tag i håret på mig och brorsan. Och slog ihop våra huvuden så att det tjongade, man försökte vrida sig lite så att hans panna slog ihop med mitt öra , det gjorde så otroligt ont . Vet inte hur länge vi blev skallade men det kändes som länge.
    Jag blev åxå psykiskt misshandlad , fick ofta höra att jag var lättlurad. Och vad skulle jag annars tror , när de vuxna lurade mig. Och jag hade inga andra att relatera till. Och blev fruktansvärdt leden och förnedrad när de skrattade åt mig och att jag var så lättlurad.
    Nu låter detta väl som en snyft historia ,men kan åxå tillägga att jag blev även mobbad under hela min skoltid och någon gång åxå utav lärarna.
    Föresten det fanns ju även en annan manlig lärare som slog oss i mellanstadiet. Just i mellanstadiet blev jag torterad och misshandlad i lekar på rasterna.
    De lekte tyska soldater med judeutrensning
    Inte för att jag var jude utan för att min mamma kom ifrån Tyskland.
    Kunde skriva mycket mer men det får väl räcka så länge.
     Men har ändå haft ett ganska drägligt liv , med familj och fina barn. Som jag givetvis inte slagit någon gång.
    Här på senare år själv insett att jag blivit bipolär,men inte av någon grav sort. Har fått diagnosen ställd åxå.
    Har inga problem i detta.
    Min mamma är idag över 80 år och frisk
    Men skulle aldrig medge att hon gjort något fel ,utan att vi var bara så himla bråkiga.
    Tack för att jag fick skriva av mig. Det känns ändå skönt att jag kan prata med mina syskon om detta
    Ha det bra alla ni 😊💖

  • Hermis123

    Jag blev misshandlad som barn. Föddes någonstans på 90- talet. Jag blev slagen tills jag var 14, sen vågade jag säga ifrån och hota
    med anmälan.   Jag kunde få lavetter sparkad på ryggen, men också värre! Blev dragen i håret och slängd på golvet bli Trampad mellan brösten medans jag blev dragen i håret! Jag minns mig inte ha blåmärken av det dock? Hmm eller så kanske jag inte minns rätt! Mycket gick över till psykisk! Fick höra att jag är psykiskt sjuk och att behövde blev knullad av 10 s***** k**** framifrån samtidigt i timmar för att bli frisk! Eller att jag förtjänade att bli fastbunden på ett psykogen och bli dragen i håret i timmar.  Bode i misär och hemmet alltid smutsigt!  Jag är snart 30 men jobbsr fortfarande bort mitt trauma

  • Anders2142

    Hermis
    Mycket tragiskt att höra, vilken ond människa
    Vad var det som mynnade ut i misshandeln
    Eller var den bara random
    Fruktansvärdt hus som helst
    Hoppas att du kan få läka med tiden 
    Kram

Svar på tråden Vi som blev misshandlade som barn