• Hwuu

    lurade av elbolag

    Hej, 
    Vi skulle behöva lite hjälp om våra el fakturor under senaste 2 år, som har blivit skyhögt. 


    När vårt 1-årsavtal hos Svekraft (dåvarande GNP) hade löpt ut i slutet av 2021 så ringde jag kort därefter deras kundtjänst för att få ett nytt avtal. Jag fick då till svar att elpriserna är så höga för tillfället att hon rådde mig att vänta med att teckna nytt avtal. Jag uppfattade att man då får rörligt elpris tillsvidare om man inte tecknade nytt avtal hos dem. 


    Vi inser nu efter ny kontakt med med dem feb 2024 att man inte alls får vanligt rörligt elpris utan ett skyhögt ocker elpris som verkar vara till för att lura elkonsumenter. Vi har betalat ca 380-400öre/kWh sedan dess de flesta månader, även i lågprismånader som t ex september. Som jämförelse har listpriset varit då 26,8 öre/kWh i september och i genomsnitt 2022 var listpriset 107 öre/kWh. Det gör alltså att vårt pris blev minst 3-4 gånger högre än det borde ha varit. 


    De har dessutom fasta månadskostnader på 44 + 20 kr av mycket oklar anledning. Vi har inte sett några andra elbolag som har liknande avgifter.


    Vi konktade dem för ungefär 2 veckor sen och de erbjuder att kompensera för senaste 4 månader. men vi vill dem att räkna om alla fakturor efter avtalet löpades ut. De svarar att de "avtalsbytet skett enligt deras vilkor" och att de därför inte vill kompensera för mer än 4 månader. Vi tycker det är helt orimligt att ett avtal helt kan övergå till ett 10 gånger högre pris från en månad till en annan (24 öre/kwh till 200öre/kwh) och sedan några månader senare ytterligare höja i smyg till nära 400 öre/kWh.


    Bifoga deras villkor länk: svekraft.com/vara-villkor_2023_04_01/


     


    Mvh,
    Victor

  • Svar på tråden lurade av elbolag
  • Anonym

    Ni hamnade väl på vanligt anvisningspris eftersom det inte fanns något speciellt avtal längre?
    Det är ju det normala förfarandet och alla undviker såklart det. Det är så det funkar. Svindyrt är det ju, men allmänt känt och att kalla det för lurendrejeri är som att kalla Trafikförsäkringsföreningen för lurendrejare när man inte haft någon annan, egen trafikförsäkring och får fakturan.

    Saker kan vara för jävliga och bisarrt prissatta men inte bedrägeri för det. Än mindre så om de står i villkor som godtagits.

  • Anonym (Man52)

    Sök på elskling.se 

    när mitt avtal gick ut fick jag betala 3000kr i juli 
    i juni betalde jag 300kr 

    24 öre kommer aldrig att hända igen på ett fast avtal 
    på sommar halvåret är elen billig ibland gratis 
    hösten å vintern dyr och det är då förbrukningen är hög 

  • Anonym (Annie)

    Reagerade ni inte på höga elräkningar under drygt 2 års tid?

  • Anonym (Gilla läget)

    Så ni var inte vaksamma på villkoren när avtalet löpte ut och nu känns det bittert, så självklart är det elbolaget som lurat er. Jo men säkert.

  • Anonym (M)

    Tycker också det är konstigt att ni inte reagerat tidigare. Visst, de kanske inte upplyste er om villkoren ordentligt, men ni borde läst avtalet och reagerat efter några månader med så höga priser. 


    Ni får vara glada att de kompenserar er dessa månader. De har inte gjort fel. 

  • Anonym (Lovika)

    Råkade ut för samma sak, men jag blev inte lurad, det var ju mitt eget fel. Mitt avtal löpte ut mitt under när elpriserna var som högst, pga mycket i livet just då missade jag det helt och de skrev ett nytt avtal med högt pris, pga hur elen låg just då.
    Det var bara att bita i det sura äpplet och dra ner på användningen så mycket som möjligt. Sedan höll jag stenkoll och när avtalet började gå ut ändrade jag snabbt som attans så att det blev rörligt istället.

  • Anonym
    Hwuu skrev 2024-03-20 21:37:23 följande:
    lurade av elbolag

    Hej, 
    Vi skulle behöva lite hjälp om våra el fakturor under senaste 2 år, som har blivit skyhögt. 


    Mvh,
    Victor


    Men jag tycker ändå att det här gick bra för dig, sett till medhåll och så. Du kan väl tacka för svaren och berätta hur verkligheten har ändrats efter dina vuxeninsikter? Mr Lyckad himself.
Svar på tråden lurade av elbolag