• 123lllllll

    14 månaders bebis går på tå och märkliga handrörelser SNÄLLA svara

    Hej
    Min dotter som är 14 månader har sedan en tid tillbaka börjat gå på tårna har tidigare gått normalt med hela foten nere. Hon gör ofta även konstiga handrörelser viftar med händerna , snurrar händerna osv detta sker oftast när hon går men hon viftar även när hon blir arg eller ledsen. Jag är orolig för att detta kan vara tecken på autism.
    Det som kanske talar emot är att hon har väldigt bra ögonkontakt både på långt håll men även nära. Hon har alltid nära till att le och skratta. Hon säger ca 4 ord. Förstår lite instruktioner. Hon kommer fram med saker till oss ibland. Väldigt duktig på att härma. Däremot pekar hon inte jätte ofta hon kan göra det men det sker inte ofta. Hon kan klappa och vinka sen flera månader tillbaka. Jag vill jätte gärna höra från er andra föräldrar vad ni tror samt er erffarenjet just med det här att hon går på tår och rörelserna med händerna.

  • Svar på tråden 14 månaders bebis går på tå och märkliga handrörelser SNÄLLA svara
  • Anonym

    Be inte främlingar ställa amatördiagnoser på din dotter

  • Anonym (Lis)

    Oftast behöver det inte betyda något. Hon har lärt sig gå på tå, klart det är kul att göra. Prata med BVC om din oro, de ser ju henne och kan säga om det är något avvikande som ni ska ha koll på.

  • Anonym (Ja)
    Anonym skrev 2024-03-19 13:47:34 följande:

    Be inte främlingar ställa amatördiagnoser på din dotter


    Jag vill höra erfarenheter från andra ingen som ber någon om att ställa diagnos.
  • 123lllllll
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-19 13:58:57 följande:
    Jag vill höra erfarenheter från andra ingen som ber någon om att ställa diagnos.
  • Anonym (Autism)

    Autism är inte farligt på något sätt. Låt henne hålla på med det hon håller på med försök inte hindra henne. 

  • Anonym (tåvandraren)

    Jag gick alltid på tå som barn. Numera går jag lite studsande, så jag liksom slutar på. Min morbror med. Vissa bara gör det. 

    Låter som du är en orolig person som kanske oroar dig för mkt. Låter ju som dottern utvecklas bra.

  • MsM84

    Mina barn har gått på tå till och från när de är små. Min femåring kan fortfarande göra det ibland. Handrörelserna förstår jag inte hur du menar. 

  • Anonym (tåvandraren)
    Anonym (tåvandraren) skrev 2024-03-19 14:28:53 följande:

    Jag gick alltid på tå som barn. Numera går jag lite studsande, så jag liksom slutar på. Min morbror med. Vissa bara gör det. 

    Låter som du är en orolig person som kanske oroar dig för mkt. Låter ju som dottern utvecklas bra.


    Liksom slutar på tå, ska det stå
  • Anonym (Y)

    Min dotter är 10 och går fortfarande på tå, inget fel på henne men det sitter i huvudet på henne. Är en vana. Hon har fotövningar som hon gör och inlägg för att underlätta. Sen får vi påminna henne.

  • Anonym (Stimmar)

    Det behöver absolut inte vara detta men det är vanligt att personer med autism stimmar (rör händer och armar på ett visst sätt) och sedan går på tå. Sedan är ju autism en enorm Tillgång så det är inget att oroa sig över heller

Svar på tråden 14 månaders bebis går på tå och märkliga handrörelser SNÄLLA svara