• Silverjenny

    Hjälp jag bor i ett vegetariskt kollektiv och jag svälter snart ihjäl..!!!

    Jag är och volontärjobbar mot mat & husrum på en community farm någonstans i Europa. Jag gör tungt byggarbete 8 timmar om dagen - river väggar, bär tunga saker och bygger tak mm.

    Problemet är tjejen som har som uppgift att planera och laga maten åt oss. Vi ska äta lakto-ovo vegetariskt men hon verkar inte ha någon kunskap om hur man lagar allsidig och tillräckligt näringsrik vegetarisk mat.
    Maten består i princip av sallad (sallad, tomater, gurka, paprika typ), bröd, pasta, rotfrukter och potatis. Aldrig bönor & linser. Sällan ägg (för ingen orkar leta rätt på äggen som hönorna lägger lite varstans)


    Jag behöver hjälp att vässa argumenten för att vi måste äta mer baljväxter, tofu mm eller animaliska produkter och undrar också hur snabbt man märker av t.ex proteinbrist, B12-brist mm som är i riskzonen med dåligt sammansatt vegetarisk kost. Tar det veckor eller månader och vilka är de tidigaste symptomen?


    Jag är konstant hungrig, känner mig svag och trött. Känner mig diffust småsjuk och försvagad men kan man få symptom redan efter några veckor, eller inbillar jag mig? Har absolut inget emot att äta veganskt/vegetariskt men det funkar liksom inte att äta pasta pesto och mackor och göra tungt fysiskt arbete på det, jag är rädd att jag kommer att skada mig pga att jag blir ofokuserad och svag av näringsbrist.

  • Svar på tråden Hjälp jag bor i ett vegetariskt kollektiv och jag svälter snart ihjäl..!!!
  • Anonym (Mia)

    Så du kan inte köpa annan mat själv? 


    Vad säger hon när du föreslår mer varierad kost? 

  • Anonym (Proteinbrist)

    Vanliga symptom är viktnedgång, matthet, håravfall, dåliga naglar, långsamt läkande sår. 

    Tiden det tar innan man märker av proteinbrist kan variera beroende på flera faktorer, inklusive en personens nuvarande hälsotillstånd, kost, ålder och aktivitetsnivå. För de flesta människor tar det vanligtvis flera veckor till månader av otillräcklig proteinintag innan bristen blir uppenbar. 

    Kan du inte ta proteintillskott då? 

    Järnbrist symtom:


    Trött och orkeslös, Sämre koncentration, Yrsel, Andfåddhet, Hjärtklappning, 
    Huvudvärk, Öronsus, Blekhet. 

    Järnbrist kan utvecklas under lång tid (flera månader) och då vänjer du dig successivt vid besvären. Därför är det inte säkert att du har allvarliga symtom vid järnbrist trots ett mycket lågt blodvärde. Vid svår eller kronisk anemi kan du få symtom som svullna ben, lågt blodtryck och hög puls samt hjärtsvikt.

    Ta ett blodprov på vårdcentralen. 
    Du kan ta Järntabletter tillsammans med C-vitamin, helst kvällstid, inte oftare än var tredje dag. 
  • Anonym (F)

    Prata med hennes chef då? Förklara att du inte kommer att kunna fortsätta om du inte får näringsriktig mat, inte bara vattenfyllda grönsaker!

  • Anonym (Emmis)

    Varför går du inte och köper protein bars och liknande och har i ditt rum så att du kan äta lite extra varje dag? Eller till närmaste restaurang och äter en lunch ett par gånger i veckan med rejäl och mättande, allsidig mat? 

    Själv skulle jag nog åka hem om jag kände att jag lever på svältkost, det är det inte värt för mig. Det finns annat du kan göra om du vill göra en god gärning. Du kan ju inte bidra med någonting till slut om du är helt slutkörd. Ta hand om dig och din hälsa. 

Svar på tråden Hjälp jag bor i ett vegetariskt kollektiv och jag svälter snart ihjäl..!!!